Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektrik Prospeksiyon | JFM 303 | 5 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYHAN KESKİNSEZER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Elektrik yöntemin, yeraltı problemlerinin çözümünde kullanılmasının öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Elektrikte doğal ve yapay kaynaklı alanların tanımlanması, gerektiği durumlarda bu alanların ölçülmesi ve değerlendirilmesi dersin ana içeriğini oluşturmaktadır. Bu doğrultuda jeofizikte elektrik yöntemlerin büyük bir çeşitlilik içermesi sebebiyle konu üzerinde hakimiyet oluşturulması gerekmektedir. Kayaçların elektriksel özellikleri ve ortamların ölçüm tekniklerinin detaylı bir şekilde incelenmesi elektrik prospeksiyon dersinde işlenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, herhangi bir arazide elektrik yöntemlerin uygulanmasının gerekli olup olmadığına karar verir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | Öğrenciler, araştırmanın konusuna en uygun olan elektrik yöntemlere karar verirler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
3 | Öğrenciler, elektrik yöntemleri uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
4 | Öğrenciler, araziden ölçülen verilere hesaplama yöntemlerini uygularlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
5 | Öğrenciler, sonuçları değerlendirir ve yorumlarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Kavramlar | |
2 | Alan kavramı | |
3 | Jeofizikte doğal elektrik kaynaklı alanlar | |
4 | Jeofizikte yapay elektrik kaynaklı alanlar | |
5 | Kayaç ve minerallerin elektriksel özellikleri | |
6 | Doğal elektrik kaynaklı yöntemler | |
7 | Yapay elektrik kaynaklı yöntemler | |
8 | Elektrod açılım sistemleri | |
9 | Rezistivite ölçülerinin alınması | |
10 | Rezistivite ölçülerinin değerlendirilmesi | |
11 | Rezistivite ölçülerinin yorumlanması | |
12 | İndüklem polarizasyon (IP) yöntemine giriş | |
13 | İndüklem polarizasyon (IP) yönteminde arazi usülleri | |
14 | Yorumlama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Öztürk, K. 1995, Elektrik ve Elektromagnetik Prospeksiyon Yöntemleri, İstanbul Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, İstanbul. 2. Kaynak, U. ve Kaynak, O. 1992, Elektrik Prospeksiyon, Y.T.Ü., K.M.F. Kocaeli. 3. Dizioğlu ve Keçeli, 1981, Elektrik ve Elektromanyetik Prospeksiyon, İ.Ü. Yayınları, İstanbul. 4. Ergin K., 1981, Uygulamalı Jeofizik, İ.T.Ü. Yayınları, İstanbul.
5. Telford, W.M., Geldart, L.P., Sheriff, R.E. and Keys, D.A. 1981, Applied Geophysics, Cambridge University Press, Cambridge. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | X | |||||
10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | X | |||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğrenciler, herhangi bir arazide elektrik yöntemlerin uygulanmasının gerekli olup olmadığına karar verir | |||||||||||
2 | Öğrenciler, araştırmanın konusuna en uygun olan elektrik yöntemlere karar verirler | |||||||||||
3 | Öğrenciler, elektrik yöntemleri uygularlar | |||||||||||
4 | Öğrenciler, araziden ölçülen verilere hesaplama yöntemlerini uygularlar | |||||||||||
5 | Öğrenciler, sonuçları değerlendirir ve yorumlarlar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ara Sınav | 60 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 9 | 9 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 8 | 1 | 8 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |