| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilgisayar Programlama | JFM 104 | 2 | 2 + 1 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HASAN KARAASLAN |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. FATİH ALBAYRAK, |
| Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Dr. Abdullah Hulusi KÖKÇAM, Arş. Gör. Hasan KARAASLAN, Arş. Gör. Ertuğrul GÜRBÜZ, |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Bilgisayar programlama ile ilgili temel bilgilerin (Programlama, Programlama dilleri, Algoritma ve Akış şemaları vb.) kavranması ve bir programlama dilini temel seviyede kullanma becerisine ve program geliştirme bilgisine sahip olunması. |
| Dersin İçeriği | Programlama ve programlama dilleri ile ilgili genel bilgiler, programlama araçları, Algoritma ve Akış diyagramları, MATLAB’in genel özellikleri ve temelleri; açılış ekranı, komut kullanımı, yardım desteği, syntax, notasyon, internet kaynak ve kütüphaneleri, MATLAB ortamındaki dosya türleri ve dosya işlemleri, Dizi işlemleri; Skaler, Vektörel ve matris işlemleri, MATLAB ortamında programlama; komut satırında, M-Dosyaları, önemli operatörler, mantıksal fonksiyonlar, koşul deyimleri, döngüler, fonksiyon oluşturma, veri girdisi, program çıkışı ve sonuç gösterme, MATLAB ortamında grafik çizimleri; temel grafik işlemleri, iki boyutlu ve üç boyutlu grafik oluşturma, grafik seçenekleri, Her bahsi geçen teorik bilgilere uygun örneklendirmeler ve MATLAB uygulamaları. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Programlama, programlama dilleri ve araçlarını ile ilgili temel kavramları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
| 2 | Algoritma mantığını bilir ve Akış diyagramı oluşturabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
| 3 | MATLAB dosya türleri ve dosyalama işlemlerini bilir ve yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Skaler, vektörel ve matris işlemlerini yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Programlamada; Komut satırını, M-Dosyalarını ve Fonksiyon M-Dosyalarını kullanabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, |
| 6 | Koşul deyimlerini bilgisayar programlama da kullanablir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 7 | Programlamada döngü komutlarını kullanabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
| 8 | MATLAB temel grafik işlemleri kullanabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Programlamaya giriş, Programlama dilleri, Programlama araçları | |
| 2 | Algoritma, Akış diyagramları | |
| 3 | MATLAB’in genel özellikleri ve temelleri | |
| 4 | MATLAB komut kullanımı, ifadeler, Notasyon ve yardım menüsü | |
| 5 | Dosyalar ve genel dosya işlemleri | |
| 6 | Skaler matematiksel işlemler | |
| 7 | Vektör ve matris işlemleri | |
| 8 | Komut satırında programlama, M-dosyaları, Operatörler | |
| 9 | Mantıksal fonksiyonlar | |
| 10 | Koşul deyimleri, Döngüler | |
| 11 | Koşul deyimleri, Döngüler | |
| 12 | Giriş çıkış fonksiyonları ve grafik işlemleri | |
| 13 | Genel uygulamalar | |
| 14 | Jeofizik uygulamalar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Derleme Notlar |
| Ders Kaynakları | Cemallettin KUBAT, “MATLAB Yapay Zeka ve Mühendislik Uygulamaları”, ISBN:978-605-86639-2-3, Beşiz yayınları, 1. Baskı, Sakarya, TÜRKİYE, 2012 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
| 4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
| 7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
| 9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | X | |||||
| 10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||
| 11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Programlama, programlama dilleri ve araçlarını ile ilgili temel kavramları bilir | |||||||||||
| 2 | Algoritma mantığını bilir ve Akış diyagramı oluşturabilir | |||||||||||
| 3 | MATLAB dosya türleri ve dosyalama işlemlerini bilir ve yapabilir | |||||||||||
| 4 | Skaler, vektörel ve matris işlemlerini yapabilir | |||||||||||
| 5 | Programlamada; Komut satırını, M-Dosyalarını ve Fonksiyon M-Dosyalarını kullanabilir | |||||||||||
| 6 | Koşul deyimlerini bilgisayar programlama da kullanablir | |||||||||||
| 7 | Programlamada döngü komutlarını kullanabilir | |||||||||||
| 8 | MATLAB temel grafik işlemleri kullanabilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 6 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Ödev | 6 |
| 3. Ödev | 6 |
| 4. Ödev | 6 |
| 5. Ödev | 6 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 5 | 2 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 135 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||