| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sondaj Tekniği | JFM 442 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞEFİK RAMAZANOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Sondajlar (özellikle sığ sondajlar) ile ilgili teorik ve uygulamaya yönelik temel kavramları öğrenmek ve olası problemleri bilimsel yaklaşımlarla çözebilmektir |
| Dersin İçeriği | Sondajcılık, Sondaj Yöntemleri, Sondajcılıkta Kullanılan Aletler, Muhafaza Boruları ve Sondajcılıkta Kurtarma, Sondaj Sıvıları, Sondaj Kuyularında Sapma, Sondaj Kuyularının Donatımı ve Geliştirilmesi, Örnek Alımı, Sondaj Karot Sandıkları ve Sondaj Logları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Sondajın yapılış amaçlarını bilir | Anlatım, | Sınav , |
| 2 | Sondajcılığın temel prensiplerini bilir ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
| 3 | Sondaj aletlerini tanır | Anlatım, | Sınav , |
| 4 | Karşılaşılan sorunlara uygun çözümler bulur | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Yapılan uygulamaları kontrol eder | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
| 6 | Elde edilen sonuçları yorumlar | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sondajcılık ile İlgili Genel Bilgiler | |
| 2 | Tanımlamalar | |
| 3 | Sondaj Yöntemleri | |
| 4 | Sondajcılıkta Formasyon Tanımı | |
| 5 | Sondajcılıkta Kullanılan Aletler | |
| 6 | Muhafaza Boruları ve Sondajcılıkta Kurtarma | |
| 7 | Sondaj Sıvıları | |
| 8 | Sondaj Kuyularında Sapma | |
| 9 | Sondaj Kuyularının Donatımı ve Geliştirilmesi | |
| 10 | Sondajcılık Uygulamaları ve İşlemleri | |
| 11 | Zemin Araştırma Sondajları | |
| 12 | Zemin Araştırma Sondaj Verilerinin Değerlendirilmesi | |
| 13 | Örnek Alımı | |
| 14 | Sondaj Karot Sandıkları ve Sondaj Logları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Güzel, A. (1996): Sondaj Bilgisi, Selçuk Üniversitesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi, Yayın No: 27. |
| Ders Kaynakları | 1. Güzel, A. (1996): Sondaj Bilgisi, Selçuk Üniversitesi, Mühendislik Mimarlık Fakültesi, Yayın No: 27. 2. Kurtuluş, C. ve Bozkurt, A. (2005): Sondaj Tekniği ve Uygulamaları, Altın Ofset Matbaacılık. 3. Tarhan, F. (1989): Mühendislik Jeolojisi Prensipleri, Trabzon. 4. Kaynak, U. (1993): Sondaj Tekniği, Kocaeli Üniversitesi Matbaası. 5. Ulusay, R. (1989): Uygulamalı Jeoteknik Bilgiler, TMMMOB, Jeoloji Mühendisleri Odası Yayınları: 38. 6. Uzuner, B. A. (2000): Temel Mühendisliğine Giriş, Derya Kitapevi, Trabzon. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
| 2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
| 3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
| 4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
| 6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
| 7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | X | |||||
| 10 | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||
| 11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Sondajın yapılış amaçlarını bilir | |||||||||||
| 2 | Sondajcılığın temel prensiplerini bilir ve uygular | |||||||||||
| 3 | Sondaj aletlerini tanır | |||||||||||
| 4 | Karşılaşılan sorunlara uygun çözümler bulur | |||||||||||
| 5 | Yapılan uygulamaları kontrol eder | |||||||||||
| 6 | Elde edilen sonuçları yorumlar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 131 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||