Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hidrolik Mühendisliği | INM 301 | 5 | 3 + 2 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. OSMAN SÖNMEZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. EMRAH DOĞAN, Doç.Dr. RABİA KÖKLÜ, Doç.Dr. OSMAN SÖNMEZ, Dr.Öğr.Üyesi FARROKH MAHNAMFAR, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Derya SADAK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hidrolik ile ilgili temel kavramlar verilerek, açık kanallar hidroliği ve boru hidroliği ilgili çözüm yöntemlerini öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar, boru hidroliği, hazne-boru sistemlerin çözümü, açık kanal hidroliği, üniform olmayan açık kanal akımları, tedrice değişken akımlar, ani değişen akımlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Boru sistemlerindeki sürekli ve yersel yük kayıplarını hesaplanabilecektir. [pç 1, pç 2, pç 5] | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | Boru-hazne-pompa ve şebeke problemlerini çözümleyebilecektir. [pç 2] | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
3 | Açık kanalları en uygun kesit ilkesine göre tasarlayabilecektir. [pç 1, pç2] | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
4 | Açık kanallarda hidrolik sıçrama olup olmadığını belirleyebilecektir. [pç 2, pç 5] | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
5 | Tedrici değişken akımlarda çeşitli metotları uygulayarak su yüzü profillerini belirleyebilecektir. [pç 1] | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
6 | Açık Kanal Hidroliği ile ilgili hidrolik laboratuvarında deneyler yapabilecektir. [pç 5] | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
7 | Açık kanallarda boyutlandırma yapabilecektir. | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
8 | |||
9 | |||
10 | |||
11 | |||
12 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Boru hidroliği, yersel ve sürekli yük kayıpları | |
3 | Hazne-boru sistemleri | |
4 | Hazne-boru sistemlerinin çözümü | |
5 | Su dağıtımı şebekeleri | |
6 | Açık kanal hidroliği | |
7 | Kararlı üniform açık kanal akımları | |
8 | Kararlı üniform olmayan açık kanal akımları | |
9 | Üniform olmayan açık kanal akımları | |
10 | Tedrici değişen üniform olmayan akımlar | |
11 | Tedrici değişen üniform olmayan akımlar, Laboratuvarda deney | |
12 | Ani değişen üniform olmayan akımlar, Laboratuvarda deney | |
13 | Kontrol yapıları, Laboratuvarda deney | |
14 | Su alma yapıları. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders Notu |
Ders Kaynakları |
1. Sümer, B.M., Ünsal, İ., ve Bayazıt, M., Hidrolik, Birsen Yayınevi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik,fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becersi | ||||||
5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Boru sistemlerindeki sürekli ve yersel yük kayıplarını hesaplanabilecektir. [pç 1, pç 2, pç 5] | |||||||||||
2 | Boru-hazne-pompa ve şebeke problemlerini çözümleyebilecektir. [pç 2] | |||||||||||
3 | Açık kanalları en uygun kesit ilkesine göre tasarlayabilecektir. [pç 1, pç2] | |||||||||||
4 | Açık kanallarda hidrolik sıçrama olup olmadığını belirleyebilecektir. [pç 2, pç 5] | |||||||||||
5 | Tedrici değişken akımlarda çeşitli metotları uygulayarak su yüzü profillerini belirleyebilecektir. [pç 1] | |||||||||||
6 | Açık Kanal Hidroliği ile ilgili hidrolik laboratuvarında deneyler yapabilecektir. [pç 5] | |||||||||||
7 | Açık kanallarda boyutlandırma yapabilecektir. | |||||||||||
8 | ||||||||||||
9 | ||||||||||||
10 | ||||||||||||
11 | ||||||||||||
12 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
1. İş Sağlığı ve Güvenliği | 0 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 2 | 1 | 2 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |