| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çevre Kimyası ve Laboratuvarı I | CVM 201 | 3 | 3 + 2 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FÜSUN BOYSAN |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. İSMAİL AYHAN ŞENGİL, Prof.Dr. ABDİL ÖZDEMİR, Doç.Dr. FÜSUN BOYSAN, Öğr.Gör. NAZİRE PINAR TANATTI, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Öğrenciye Çevre Mühendisliği dalında kimya bilgisi vermek |
| Dersin İçeriği | Kimyasal kinetik, kimyasal denge,sulu çözeltilerde denge,asitler ve bazlar, çözünürlük dengeleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kimyasal kinetik; reaksiyon mertebeleri,Reaksiyon mekanizmaları,Reaksiyon hızı üzerine sıcaklığın etkisi | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
| 2 | Kimyasal denge; dengeye etki eden faktörler,denge sabiti,Sulu çözeltilerde denge, aktivite/Laboratuvar tanıtımı ve güvenliği | Anlatım, Soru-Cevap, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
| 3 | |||
| 4 | Asit ve baz kavramlarını tanır ve kuvvetli ve zayıf asit ve bazların pH larını hesaplar/Analiz tekniklerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Tampon çözelti ve hidroliz kavramlarını tanır ve hesaplamalarını yapar.Çözünme ve çökme kavramlarını tanır ve iyonların atıksulardan çöktürme hesaplarını yapar/Çevre Kimyası I dersinin içeriğindeki önemli olan parametrelerin belirlenmesini ve ölçülmesini | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
| 6 | Kompleks ve şelat yapılarını tanır, Redoks reaksiyonlarını ve pE kavramını öğrenir/Deneyde olabilecek hataları ve deney sonuçlarını rapor etmeyi öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
| 7 | |||
| 8 |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kimyasal kinetik; reaksiyon mertebeleri,Reaksiyon mekanizmaları,Reaksiyon hızı üzerine sıcaklığın etkisi | |
| 2 | Kimyasal denge; dengeye etki eden faktörler,denge sabiti,Sulu çözeltilerde denge, aktivite/Laboratuvar tanıtımı ve güvenliği | |
| 3 | Asit ve baz tanımları, pH tanımı, kuvvetli asit ve bazlar/Numune hazırlama ön işlemleri | |
| 4 | Zayıf asitler ve bazlar, nötralizasyon,titrasyon, indikatörler,Kuvvetli asitlerin kuvvetli bazlarla titrasyonu ve pH hasapları/Çözelti hazırlama | |
| 5 | Zayıf asitlerin kuvvetli bazlarla titrasyonu, Titrasyonlarda pH hesabı/Faktör tayini | |
| 6 | Tampon çözeltiler,tampon çözeltilerde pH hesabı,Hidroliz/Asidimetri-alkalimetri | |
| 7 | Bazik tuzların pH hesabı,Çözünürlük dengeleri;az çözünen tuzlar/Kuvvetli asit-Kuvvetli baz titrasyonları | |
| 8 | Çözünürlük çarpımı,Çöktürme;seçimli çöktürme/Zayıf asit-Kuvvetli baz titrasyonu | |
| 9 | Çözünürlük diyagramları, karbonat ve pH ayarı ile ağır metallerin çöktürülmesi/Klorür tayini | |
| 10 | Ara sınav | |
| 11 | Kompleks ve şelat yapıları,metal kompleks yapıları/ Sülfat Tayini | |
| 12 | Ligandlarla kompleksleşme,humik maddelerle kompleksleşme /Demir tayini | |
| 13 | Oksidasyon-redüksiyon reaksiyonları,pE/Örnek soru çözümleri | |
| 14 | Nernst denklemi,pE-pH diyagramları/Örnek soru çözümleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Özel ders notları |
| Ders Kaynakları |
1. S.E.Manahan, Environmental Chemistry,Boca Raton: CRC Press LLC, 2000 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Matemetik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | X | |||||
| 2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
| 5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
| 6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
| 7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
| 9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
| 11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kimyasal kinetik; reaksiyon mertebeleri,Reaksiyon mekanizmaları,Reaksiyon hızı üzerine sıcaklığın etkisi | |||||||||||
| 2 | Kimyasal denge; dengeye etki eden faktörler,denge sabiti,Sulu çözeltilerde denge, aktivite/Laboratuvar tanıtımı ve güvenliği | |||||||||||
| 3 | ||||||||||||
| 4 | Asit ve baz kavramlarını tanır ve kuvvetli ve zayıf asit ve bazların pH larını hesaplar/Analiz tekniklerini öğrenir. | |||||||||||
| 5 | Tampon çözelti ve hidroliz kavramlarını tanır ve hesaplamalarını yapar.Çözünme ve çökme kavramlarını tanır ve iyonların atıksulardan çöktürme hesaplarını yapar/Çevre Kimyası I dersinin içeriğindeki önemli olan parametrelerin belirlenmesini ve ölçülmesini | |||||||||||
| 6 | Kompleks ve şelat yapılarını tanır, Redoks reaksiyonlarını ve pE kavramını öğrenir/Deneyde olabilecek hataları ve deney sonuçlarını rapor etmeyi öğrenir | |||||||||||
| 7 | ||||||||||||
| 8 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 55 |
| 1. Kısa Sınav | 3 |
| 1. Ödev | 3 |
| 2. Kısa Sınav | 3 |
| 2. Ödev | 3 |
| 3. Kısa Sınav | 3 |
| 3. Ödev | 3 |
| 4. Kısa Sınav | 3 |
| 4. Ödev | 3 |
| 5. Kısa Sınav | 3 |
| 5. Ödev | 3 |
| 6. Kısa Sınav | 3 |
| 6. Ödev | 3 |
| 7. Kısa Sınav | 3 |
| 7. Ödev | 3 |
| 8. Ödev | 3 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| 1. İş Sağlığı ve Güvenliği | 0 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 7 | 1 | 7 |
| Ödev | 7 | 1 | 7 |
| Final | 1 | 7 | 7 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||