| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Alman Dil Tarihi | ADE 403 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | 1) Dilbilimine Giriş |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NURHAN ULUÇ |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. NURHAN ULUÇ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Alman Dilinin germen dillerinden başlayarak 20.yy. kadar olan gelişim ve değişim sürecini incelemek |
| Dersin İçeriği | Almanca öğrenen veya öğrenmiş olanlar için (DaF) dilin yapısının evrelerini ve özelliklerini örnekler ile açıklamak. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Alman dilinin oluşumunu tarih sürecinde, nasıl oluştuğunu kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Modern Almancanın geçirdiği yapısal, sessel, morpholojik ve anlamsal değişiklikleri kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Ödev, |
| 3 | Alman Dil tarihi periyotlarını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Alman yazım dilinin gelişim sürecini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Alman dilinin etkilendiği dilleri kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| 6 | Alman diline katkısı olan yazarları kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dil tarihi araştırmaları | Sayfa 11-28 |
| 2 | Dil Değişimleri ve Gelişim Süreçleri | Sayfa 28-32 |
| 3 | Yeryüzündeki Diller ve Almancanın oluşum süreci | Sayfa 38-72 |
| 4 | Orta Çağ da Almanca | Sayfa 75-80 |
| 5 | Orta Çağ Almancasında yapısal Değişiklikler | Sayfa 80-98 |
| 6 | 14.yüzyıl da Almancanın oluşumu | Sayfa 98-119 |
| 7 | Martin Luther’in veAlman dili | Sayfa 119-128 |
| 8 | Alman Dil Cemiyetleri | Sayfa 128-130 |
| 9 | Arasınav | |
| 10 | 16. Yüzyıl da Alman dilinin Gelişimi | Sayfa 130-137 |
| 11 | Yüksek Almancanın oluşum süreci | Sayfa 137-145 |
| 12 | 17. ve 18. Yüzyıl da Almancanın Durumu | Sayfa 145-150 |
| 13 | 19. Yüzyıl da Dilsel Gelişmeler | Sayfa 150-180 |
| 14 | 20. Yüzyıl da Almanca | Sayfa 180-270 |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | 1) Riecke, Jörg (2016):Geschichte der deutschen Sprache, eine Einführung, Philipp Reklam, Stuttgart 2) Schmid, Hans Ulrich (2009): Einführung in die Sprachgeschichte, Springer Verlag, Stuttgart |
| Ders Kaynakları | 1) Schmidt, Wilhelm (2013): Geschichte der deutschen Sprache, ein Lehrbuch für das germanistische Studium, S. Hirzel Verlag, Stuttgart 2) Nübling, Damaris (2013): Historische Sprachwissenschaft des deutschen, eine Einführung in die Prinzipien des Sprachwandels, Narr Franco Atempto Verlag |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine Alman Dili ve Edebiyatında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgilere sahip olur. | X | |||||
| 2 | Alman Dili ve Edebiyatındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir, karmaşık problem ve konuları belirler, analiz eder, tartışır; bilimsel kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilir. | X | |||||
| 3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda bilgilendirir; onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarır. | X | |||||
| 4 | Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
| 5 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | X | |||||
| 6 | Alman Dili ve Edebiyatı alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile yetkinlik kazanılmış Almanca´yı Avrupa Dil Portfolyosuna göre B2 ve İngilizce´yi B1 seviyesinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
| 7 | Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahiptir. | X | |||||
| 8 | Alman Dili ve Edebiyatı ile ilgili konularda stratejik yönetim ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir, elde ettiği verileri disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | X | |||||
| 9 | Alman Dili ve Edebiyatı’nın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve geliştirir. | X | |||||
| 10 | Diller, Edebiyatlar ve Kültürlerarası bilimsel çalışmalar üretir, kendi kültürüne ve başka kültürlere katkıda bulunabilir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Alman dilinin oluşumunu tarih sürecinde, nasıl oluştuğunu kavrar. | ||||||||||
| 2 | Modern Almancanın geçirdiği yapısal, sessel, morpholojik ve anlamsal değişiklikleri kavrar. | ||||||||||
| 3 | Alman Dil tarihi periyotlarını kavrar. | ||||||||||
| 4 | Alman yazım dilinin gelişim sürecini kavrar. | ||||||||||
| 5 | Alman dilinin etkilendiği dilleri kavrar. | ||||||||||
| 6 | Alman diline katkısı olan yazarları kavrar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 141 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||