Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları | TDE 260 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. BEDRİYE GÜLAY AÇAR ÇALIK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş.Gör. B.Gülay Açar |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Klasik Türk edebiyatının kaynaklarını tanımak; Klasik Türk edebiyatından örnek beyitler yardımıyla bu kaynakları öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Klasik Türk edebiyatının kaynaklarıyla ilgili teorik bilgi; örnek metinler yardımıyla bu kaynakların pekiştirilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klasik Türk edebiyatının kaynaklarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Klasik Türk edebiyatının kaynaklarını metinler üzerinde uygulamalı bir şekilde görür. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Metinlerde geçen Klasik Türk edebiyatının kaynaklarını tespit edip yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Metinleri okuyup anlamada Klasik Türk edebiyatının kaynaklarının önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrencilerle tanışma, dersimizin içeriği vb. hakkında bazı bilgiler ile dersin zorunlu kaynak kitapları hakkında bilgilendirme. | Dersin içeriği ile ilgili kaynak taraması yapılacak. Dersin kaynakları tanıtılacak. |
2 | Klasik Türk Edebiyatının kaynaklarıyla ilgili genel bir değerlendirme. Bu kaynaklar hakkında teorik bilgi. | Agah Sırrı Levend’in “Divan Edebiyatı” adlı kitabından “Divan Edebiyatının Kaynakları” kısmı okunacak. Hüseyin Güfta’nın “Divan Şiirinde İlim” adlı kitabı tavsiye edilecek. |
3 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Kur’an | Klasik Türk Edebiyatında sıklıkla kullanılan ayetlerle ilgili bir ön çalışma yapılması istenecek |
4 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Hadis | Kırk Hadis ve Yüz Hadis geleneğiyle ilgili makaleler verilecek. Hadislerin Osmanlı şiirindeki yeri anlatılacak. |
5 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Tasavvuf, felsefe (felsefe tarihi-ontoloji-metafizik), Mitoloji | Kaplan Üstüner’in “Divan Şiirinde Tasavvuf” ve Haluk Gökalp’in “Tevhid Kasidelerinde İsbat-ı Vacib” başlıklı makalesi okutulacak. Dursun Ali Tökel’in “Divan Şiirinde Mitolojik Unsurlar: Şahsiyetler” ad |
6 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Tarih ve Coğrafya | Agah Sırrı Levend’in “Divan Edebiyatı” adlı kitabından ilgili kısım okutulacak. |
7 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Edebiyat Tarihi | Klasik Türk şiirine ait beyitlerde geçen eser isimleri bir liste halinde verilecek. |
8 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Dinler Tarihi-Milletler Tarihi | Klasik Türk edebiyatı örneklerinde geçen Yahudilik, Hıristiyanlık vd. dinler hakkında bilgi verilecek. Klasik Türk Edebiyatı metinlerinde geçen millet ve kavim adlarının bir listesi verilecek. |
9 | ARA SINAV | |
10 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Tıp, Matematik, Fıkıh ve Hukuk | Klasik Türk Edebiyatı metinlerinde geçen tıp, matematik, fıkıh ve hukuk terimleri hakkında bilgi verilecek. |
11 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Bezm, Rezm ve Spor | Agah Sırrı Levend’in “Divan Edebiyatı” adlı eserinden ilgili kısım okunacak. Klasik Türk Edebiyatı metinlerinde geçen spor türleriyle ilgili araştırma yapılacak. |
12 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Astronomi | Astronomi terimleri ile ilgili ön çalışma yapılacak. Atilla Şentürk'ün "Osmanlı Edebiyatında Felekler, Seyyâre ve Sâbiteler (Burçlar)" başlıklı makalesi okunacak. |
13 | Klasik Türk Edebiyatının Kaynakları: Gündelik hayat-Atasözleri ve Deyimler | Sosyal ve gündelik hayatın Klasik Türk Edebiyatı’na yansımasıyla ilgili M. Nejat Sefercioğlu’nun “Divan Şiirinde Sosyal Hayat” başlıklı makalesi okunacak. Ömer Özkan’ın “Osmanlı Toplum Hayatı” adlı kitabı tavsiye |
14 | Uygulamalı örnekler. | Önceki haftalarda işlenen konular tekrar edilecek. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Divan Edebiyatı, Agah Sırrı Levend; Divan Şiirinde Mitolojik Şahsiyetler-Dursun Ali Tökel; Divan Şiirinde Tasavvuf-Kaplan Üstüner; Kırk Hadis Geleneği-Abdülkadir Karahan; Osmanlı Toplum Hayatı-Ömer Özkan; Divan Şiirinde İlim-Hüseyin Güfta.Divan Şiirinde Sosyal Hayat-M. Nejat Sefercioğlu; Tevhid Kasidelerinde İsbât-ı Vâcib-Haluk Gökalp; Klasik Türk Şiirinde Gömlek-Bayram Ali Kaya; Azmizade Haleti Divanında Atasözleri ve Deyimler-Bayram Ali Kaya; Klasik Türk Şiirinde Bir Tıp Terimi Olarak Cebr-Ozan Yılmaz; Klasik Türk Şiirinde Bir Coğrafya Terimi Olarak Tîg-Ozan Yılmaz |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Klasik Türk edebiyatının kaynaklarını tanır. | ||||||||||||||
2 | Klasik Türk edebiyatının kaynaklarını metinler üzerinde uygulamalı bir şekilde görür. | ||||||||||||||
3 | Metinlerde geçen Klasik Türk edebiyatının kaynaklarını tespit edip yorumlar. | ||||||||||||||
4 | Metinleri okuyup anlamada Klasik Türk edebiyatının kaynaklarının önemini kavrar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 40 |
1. Ödev | 60 |
Toplam | 100 |
2. Final | 60 |
2. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |