Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sultan Şairler | TDE 470 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ORHAN KAPLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş.Gör. B.Gülay Açar |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı hanedanı içerisinde şiir yazmış, divan ve divançeleri bulunan padişah, şehzade ve hanım sultanların şiirlerini yeni kuşaklara tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Osmanlı’da sanat ve yönetim ilişkisi; medrese eğitiminde edebiyatın önemi; şiir-toplum münasebeti; padişah ve şehzadelerin şiirle uğraşısı ve şairlere bakışı; sanatkâr sultan ve şehzadelerin şiir metinleri; Avnî (Fatih Sultan Mehmed) ve 15. Yüzyılda şiire verilen değer; Selimî (Yavuz Sultan Selim) ve Muhibbî’nin (Kanuni Sultan Süleyman) şiirleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Şiir, sanat, şiir-yönetim ilişkisi, saltanat, Divan edebiyatı, Yüksek Zümre edebiyatı, Halk edebiyatı gibi kavram ve tamlamaları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
2 | Şair sultan ve şehzadeleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
3 | Şair sultan ve şehzadeler ve eserleri hakkında örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Sözlü Sınav, |
4 | Hanedan mensubu şairleri, diğer şairlerle karşılaştırır. | Bireysel Çalışma, | Ödev, |
5 | Şiir ve sanatın kapsamını hanedan mensubu şairler üzerinden analiz eder. | Bireysel Çalışma, | Sınav , Performans Görevi, |
6 | Sultan şairlerin ve Divan şairlerinin ortak dil ve kültür anlayışları hakkında genellemeler yapar ve değerlendirmelerde bulunur. | Bireysel Çalışma, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı Devleti´nin siyasi ve edebî görünüşü. | |
2 | Osmanlı’da devlet-sanat ilişkisi ve şiir yazmış Osmanlı hanedanı mensupları. | |
3 | II.Murad’a kadar şiir yazan ilk dönem Osmanlı sultanları. | |
4 | “Muradî” mahlasıyla şiirler yazan Sultan II.Murad ve dönemi. | |
5 | “Avnî” mahlasıyla şiirler yazan Fatih Sultan Mehmed ve dönemi. | |
6 | Şehzade şairlerin en önde geleni Cem Sultan. | Cem Sultan´ın şiirlerinden örnekler araştırılarak okunmalı. |
7 | “Adlî” mahlasıyla şiirler yazan Sultan II.Bayezid ve dönemi. | Sultan II.Bayezid ve dönemi hakkında bilgi edinilip “Adlî” mahlasıyla yazdığı şiirlerden örnekler okunmalı. |
8 | “Selimî” mahlasıyla şiirler yazan Yavuz Sultan Selim ile “Hatayî” mahlasıyla yazan Şah İsmail ve 16. Yüzyıl. | |
9 | ARA SINAV | |
10 | “Muhibbî” mahlasıyla şiirler yazan Kanuni Sultan Süleyman ve 16. Yüzyılda şiire verilen önem. | |
11 | 16. Yüzyılda şiir yazan diğer sultan ve şehzade şairler. | Mustafa İsen ve A. Fuat Bilkan´ın hazırladığı "Sultan Şairler" adlı çalışmasından konu ile ilgili bölümler okunmalı. |
12 | Seminer Sunumu. | Verilen seminer konusu ile ilgili araştırma yapılarak hazırlık yapılmalı. |
13 | 17. Yüzyılda şiir yazan sultan ve şehzade şairler | Mustafa İsen ve A. Fuat Bilkan´ın hazırladığı "Sultan Şairler" adlı çalışmasından konu ile ilgili bölümler okunmalı. |
14 | 18 ve 19. Yüzyılda şiir yazan sultan ve şehzade şairler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | İSEN, Mustafa-BİLKAN, A. Fuat, “Sultan Şairler”, Akçağ Yayınları, Ankara 1997. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Şiir, sanat, şiir-yönetim ilişkisi, saltanat, Divan edebiyatı, Yüksek Zümre edebiyatı, Halk edebiyatı gibi kavram ve tamlamaları tanımlar. | ||||||||||||||
2 | Şair sultan ve şehzadeleri sıralar. | ||||||||||||||
3 | Şair sultan ve şehzadeler ve eserleri hakkında örnekler verir. | ||||||||||||||
4 | Hanedan mensubu şairleri, diğer şairlerle karşılaştırır. | ||||||||||||||
5 | Şiir ve sanatın kapsamını hanedan mensubu şairler üzerinden analiz eder. | ||||||||||||||
6 | Sultan şairlerin ve Divan şairlerinin ortak dil ve kültür anlayışları hakkında genellemeler yapar ve değerlendirmelerde bulunur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,16 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |