Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Küreselleşme Tartışmaları | SOS 403 | 7 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HACI MUSA TAŞDELEN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. PINAR YAZGAN HEPGÜL, Prof.Dr. HACI MUSA TAŞDELEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, küreselleşem ve toplumsal yapı arasındaki ilişkileri çözümlemek ve bu bağlamda bugün gelinin noktada yerel ve milli kültürlerin akıbetlerini sorgulamaktır. |
Dersin İçeriği | Küreselleşme teorileri, Küresel Kozmopolitizm, Milli (Ulusal) Devletler, Milli ve Yerel kimlikler, Küresel Kentler ve Uluslararası Göç, İletişimin Küreselleşmesi, Küreselleşme ve Çokkültürlülük, Küresel Sivil Toplum, Küreselleşme ve Türk Dünyası |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Küreselleşmenin sosyal ve kültürel boyutlarını öğrenir | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Küresel süreçler hakkında bilgi sahibi olur. | Tartışma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
3 | Küresel kültür ile yerel kültürler arasındaki ilişki biçimlerini kavrar | Anlatım, Tartışma, | Ödev, Sınav , |
4 | Küreselleşmede etkili olan dinamiklerin sosyolojik çözümlemesini yapar. | Tartışma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
5 | Küreselleşme ve çokkültürcülük arasındaki ilişkiyle ilgili görüşler | Tartışma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
6 | Küreselleşmeyle ilgili terminolojiyi kullanabilecek bilgi düzeyine erişir. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Küreselleşmenin Anlamı | |
2 | Küresel Kurumlar ve Yeni Küresel Kozmopolitizm | |
3 | Küreselleşme, Modernlik ve Postmodernlik | |
4 | Küresel dünya sistemi ve milli devletler | |
5 | Küreselleşme, Milli ve Yerel Kimliklerin Geleceği | |
6 | Küresel Kentler ve Uluslararası Göç | |
7 | Kültürlerin Biraradalığı: Birörneklik ve Melezleşme | |
8 | Küresel Medya ve iletişimin küreselleşmesi | |
9 | arasınav | |
10 | Küreselleşme ve Çokkültürlülük İlişkisi | |
11 | Küreselleşme ve Dillerin Geleceği | |
12 | Küresel kültür ve Kitle toplumu İlişkisi | |
13 | Küresel Sivil Toplum Tartışmaları | |
14 | Küreselleşme Karşısında Türk Dünyası |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Falk,F. Yırtıcı Küreselleşme, (Çev. Ali Çaksu) Küre Yayınları, İstanbul, 2001 Özyurt, Cevat, Modern Toplumun Çözümlenmesi, Açılım Kitap, İstanbul, 2005 Nettle, D., Romanie, S., Kaybolan Sesler, Dünya Dillerinin Yok Oluş Süreci, (Çev. Harun Özgür Turgan), Oğlak yayıncılık, İstanbul, 2002 Huntington, S., Berger, L. P., Bir Küre Bin Bir Küreselleşme,(Çev. Ayla Ortaç), Kitap yayınevi, İstanbul, 2003 Robertson, Roland, Küreselleşme -Toplum Kuramı ve Küresel Kültür, (Çev. Ümit Hüsrev Yolsal), Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara, 1999 Tourine, A., (1994) Modernliğin Eleştirisi, (çev.Hülya Tufan), YKB yayınları İstanbul Yılmaz, Aytekin, İkinci Küreselleşme Dalgası, Vadi Yayınları, Ankara, 2004 Özdemir, M. Çağatay, Çokkültürlülük ve Türkiyelilik, Tekağaç yayınları, ankara, 2005 Rugman, Alan, Globalleşmenin Sonu, (Çev. Sedat Eroğlu) MediaCat yayınları, İstanbul, 2004 Vatandaş, Celalettin, Çokkültürlülük, Değişim yayınları, Adapazarı, 2002 Bauman, Zygmunt, Küreselleşme-Toplumsal Sonuçları, (Çev. abdullah Yılmaz), Ayrıntı yayınları, İstanbul, 1999 Keyman, E.Fuat, Sarıbay, A. Yaşar, Küreselleşme Sivil toplmum ve İslam, Vadi Yayınları, 1998 Bağlı, Mazhar, Özensel, Ertan, Çokkültürlü Vatandaşlık, Çizgi Kitabevi , Konya, 2005 King, A. D., Kültür, Küreselleşme ve Dünya Sistemi, (Çev. Ümit Hüsrev Yolsal/ Gülcan Seçkin) Bilim ve Sanat Yayınları, İstanbul, 1998 Coşkun, Recai, Küreselleşme Türkiye Eksenli Analizler, Beta Yayıncılık, İstanbul, 2002 Topçuoğlu, A., Aktay, Y., Postmodernizm ve İslam, Küreselleşme ve Oryantalizm, Vadi Yayınları, Ankara, 1996 Chossudovsky, Michel, Yoksulluğun Küreselleşmesi, (Çev. Neşenur domaniç), Çiviyazıları, İstanbul, 1999 Turhan, Fatma Sel, Küresel Güçler, (Derleme), Küre Yayınları, İstanbul, 2005 Touraine, Alain,Bugünün Dünyasını Anlamak İçin Yeni Bir Paradigma, (çev. Olcay Kunal) YKY yayınları, İstanbul, 2007 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | X | |||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | X | |||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Küreselleşmenin sosyal ve kültürel boyutlarını öğrenir | ||||||||||||
2 | Küresel süreçler hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
3 | Küresel kültür ile yerel kültürler arasındaki ilişki biçimlerini kavrar | ||||||||||||
4 | Küreselleşmede etkili olan dinamiklerin sosyolojik çözümlemesini yapar. | ||||||||||||
5 | Küreselleşme ve çokkültürcülük arasındaki ilişkiyle ilgili görüşler | ||||||||||||
6 | Küreselleşmeyle ilgili terminolojiyi kullanabilecek bilgi düzeyine erişir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |