Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hidrolik Makinalar MKM 304 6 3 + 1 4 6
Ön Koşul Dersleri

MKM 301 Akışkanlar Mekaniğinin alınması tavsiye edilir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÜNAL UYSAL
Dersi Verenler Doç.Dr. ZEKERİYA PARLAK, Doç.Dr. CEMİL YİĞİT, Doç.Dr. ÜNAL UYSAL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı Hidrolik Makinalar hakkında bilgi sah,ibi olmak ve Hidrolik Makinaların (Pompa ve Türbinlerin) tasarımı hakkında detaylı bilgi sahiibi olmaktır.

Dersin İçeriği

Hidrolik Makinalar ana denklemi (Euler), giriş ve çıkış hız üçgenleri, hidrolik makinalarda benzerlik, özgül hız, santrifüj pompanın kısma eğrisi, pompa tasarımı, pompların ve boru sisteminin paralel ve seri bağlanması, hidrolik türbinler hakkında bilgi ve türbin secimi, hidrolik türbinlerin tasarımı, hidrolik makinalarda kavitasyon.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hidrolik Makinalar ana denklemi (Euler), giriş ve çıkış hız üçgenlerinin elde edilmesi. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Sözlü Sınav,
2 Hidrolik makinalarda benzerlik, özgül hızın öğrenilmesi. Anlatım, Gösteri, Problem Çözme, Sınav ,
3 Santrifüj pompa kısma eğrisinin elde elde edilmesi. Deney / Laboratuvar, Ödev,
4 Santrifüj pompa tasarımı yapılması. Proje Temelli Öğrenme , Proje / Tasarım,
5 Pompaların ve boru sisteminin paralel ve seri bağlanmasının öğrenilmesi. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Hidrolik türbinler hakkında bilgi ve türbin seçiminin yapılması. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
7 Hidrolik türbinlerin tasarımının yapılması Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Ödev, Proje / Tasarım,
8 Hidrolik makinalarda kavitasyon. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Süreklilik Denklemi, Bernoulli Denklemi, Enerji Denklemi, Kayıplar 1. Hafta Sunumu
2 Pompaların Sınıflandırılması, Santrifüj-Dişli-Paletli ve Pistonlu Pompalar, Pompalarda Manometrik Basma Yükseliği ve Güç 2. Hafta Sunumu
3 Kayıp eğrileri ve denklemleri, Pompaların karakteristik eğrilerinin çizimi 3. Hafta Sunumu
4 Seri ve Paralel bağlı pompaların çalışma karekteristlikleri 4. Hafta Sunumu
5 Laboratuvar Deneyi I (Santrifüj Pompa) Deney Föyü
6 Kavitasyon 6. Hafta Sunumu
7 Giriş-Çıkış hız üçgenleri 7. Hafta Sunumu
8 Tanım sayısı, Benzeşim oranları 8. Hafta Sunumu
9 Pompa büyüklüklerinin hesaplanması 9. Hafta Sunumu
10 Bir Santrifüj Pompanın Projelendirilmesi 10. Hafta Sunumu
11 Türbinlerin Sınıflandırılması, Net düşü ve Türbinde Güç 11. Hafta Sunumu
12 Pelton ve BankiTürbini Ana Boyutlandırılması 12. Hafta Sunumu
13 Francis ve Kaplan Türbini Ana Boyutlandırılması 13. Hafta Sunumu
14 Laboratuvar Deneyi II (Francis Türbini) Deney Föyü
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Hidrolik Makinalar Ders Notları Prof.Dr. İsmail ÇALLI, Sakarya Üniversitesi.

Ders Kaynakları

1- Hidrolik Makinalar, Prof.Dr. İrfan KARAGÖZ, Uludağ Üniversitesi
2- Hacimsal Santrifüj Pompalar, Prof.Dr. Kirkor YALÇIN, İTÜ
3- Santrifüj ve Eksenel Akımlı Pompalar, Prof. Faruk ÖZERGİN
4- Akım Makinaları, Prof.Dr. Kaan EDİS
5- Hidrolik makinelar ve Uygulamaları (Pompa- Türbin-Vantilatör), Prof.Dr. Yaşar Pançar, Dr. H.Sevil ERGÜR, Birsen Yayın evi, İst. 2007

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) X
4 -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi.
8 -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.
10 -Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık.
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Hidrolik Makinalar ana denklemi (Euler), giriş ve çıkış hız üçgenlerinin elde edilmesi.
2 Hidrolik makinalarda benzerlik, özgül hızın öğrenilmesi.
3 Santrifüj pompa kısma eğrisinin elde elde edilmesi.
4 Santrifüj pompa tasarımı yapılması.
5 Pompaların ve boru sisteminin paralel ve seri bağlanmasının öğrenilmesi.
6 Hidrolik türbinler hakkında bilgi ve türbin seçiminin yapılması.
7 Hidrolik türbinlerin tasarımının yapılması
8 Hidrolik makinalarda kavitasyon.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 15
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 15
2. Performans Görevi (Laboratuvar) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
1. İş Sağlığı ve Güvenliği 0
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 6 6
Ödev 1 16 16
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
dersAKTSKredisi 6