Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Dış Politikası | ULI 202 | 4 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İSMAİL EDİZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. TUNCAY KARDAŞ, Doç.Dr. MURAT YEŞİLTAŞ, Prof.Dr. ALİ BALCI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders Türkiye dış politikasına ilişkin tarihsel bir analiz sunmayı amaçlamaktadır. Bu nedenle dersin temel içeriği Cumhuriyetin kuruluğuşundan bugüne kadar Türkiye dış politikasını olgu, kavram ve tartışmalar temelinde ele almaktadır. |
Dersin İçeriği | Dersin temel içeriği Cumhuriyetin kuruluğuşundan bugüne kadar Türkiye dış politikasını olgu, kavram ve tartışmalar temelinde ele almaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Günümüz uluslararası sistemin belirgin özelliği küreselleşme gerçeğinden hareketle, ulusal ve uluslararası süreç, gelişme ve sorunları, tarih ve gelecek perspektifınde, bilimsel yöntemlerle tanımlama, anlamlandırma, analiz etme bilgi ve becerisi kazanmak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Türk Dış Politikası ve Uluslararası İlişkiler kavramlarını ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirmek, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirlemek ve analiz edebilmek, tartışmalar yapabilmek, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebimek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Türk Dış Politikasındaki güncel konular ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Dünya konjonktüründe Türkiye’nin siyasi yapılanması hakkında bilgi sahibi olarak yorum yapabilme yeteneğini kazanmak ve konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Türk Dış Politikası’na ilişkin gelişmeleri tarihsel bir zemine yerleştirme ve olaylar arasında karşılaştırma yapma yeteneği kazanmak | ||
6 | Türkiye’nin dış politikası ile iç siyasal gelişmeler arasında bağlantı kurabilme becerisine sahip olmak |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Teorik ve Kavramsal tartışmalar | |
2 | Türkiye Dış Politikasının Temel İlkeleri ve Teorisi | |
3 | Atatürk Dönemi Türkiye Dış Politikası ( 1923- 1939 ) | |
4 | 1939- 1945 arası Türkiyenin Dış Politikası | |
5 | Batı Bloku Ekseninde Türkiye- 1( 1945- 1960 ) | |
6 | Göreli Özerklik Dönemi ( 1960- 1980 ) | |
7 | Batı Bloku Ekseninde Türkiye- 2 ( 1980- 1990 ) | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Soğuk Savaş’ın Sonu ve Türkiyenin Dış Politikası | |
10 | Küreselleşme Ekseninde Türkiye ( 1990- 2001 ) | |
11 | Değişen Dinamikler ve 21. Yüzyıl Başlangıcında Türkiyenin Dış Politikası | |
12 | 2007’ye kadar Türkiyenin Dış Politikası | |
13 | 2007 sonrası Türkiyenin Dış Politikası | |
14 | Sonuç ve Değerlendirmeler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Baskın Oran (Edt.), Türk Dış Politikası Cilt 1 1919- 1980, İstanbul: İletişim Yayınları Baskın Oran (Edt.), Türk Dış Politikası Cilt 2 1980-2000, İstanbul: İletişim Yayınları, Baskın Oran ( Edt. ), Türk Dış Politikası, Cilt: 3, İstanbul, İletişim Yayınları, Zeynep Dağı (Edt.), AK Partili Yıllar Orion Kitabevi, 2006 |
Ders Kaynakları | William Hale, Türk Dış Politikası 1774- 2000, Mozaik, 2003 Philip Robins, Takım Elbiseliler ve Üniformalılar, Arkadaş Yayınları, 2009. Oral Sander/Melek Fırat, Türkiye´nin Dış Politikası, İmge Yayınları, 2006. Ahmet Davutoğlu, Stratejik Derinlik, Küre Yay., İstanbul, 2002. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | ||||||
2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | ||||||
3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | ||||||
4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | ||||||
5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | ||||||
6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | ||||||
7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | ||||||
8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | ||||||
9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | ||||||
10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | ||||||
13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | ||||||
14 | Uluslararası Güvenlik sorunlarını ve bu alana ilişkin teorik yaklaşımlarını inceleme | ||||||
15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | ||||||
17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Günümüz uluslararası sistemin belirgin özelliği küreselleşme gerçeğinden hareketle, ulusal ve uluslararası süreç, gelişme ve sorunları, tarih ve gelecek perspektifınde, bilimsel yöntemlerle tanımlama, anlamlandırma, analiz etme bilgi ve becerisi kazanmak | ||||||||||||||||||||
2 | Türk Dış Politikası ve Uluslararası İlişkiler kavramlarını ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirmek, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirlemek ve analiz edebilmek, tartışmalar yapabilmek, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebimek | ||||||||||||||||||||
3 | Türk Dış Politikasındaki güncel konular ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olmak. | ||||||||||||||||||||
4 | Dünya konjonktüründe Türkiye’nin siyasi yapılanması hakkında bilgi sahibi olarak yorum yapabilme yeteneğini kazanmak ve konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilmek | ||||||||||||||||||||
5 | Türk Dış Politikası’na ilişkin gelişmeleri tarihsel bir zemine yerleştirme ve olaylar arasında karşılaştırma yapma yeteneği kazanmak | ||||||||||||||||||||
6 | Türkiye’nin dış politikası ile iç siyasal gelişmeler arasında bağlantı kurabilme becerisine sahip olmak |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 12 |
2. Kısa Sınav | 13 |
1. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |