| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Dış Politikası | ULI 202 | 4 | 4 + 0 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İSMAİL EDİZ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. TUNCAY KARDAŞ, Doç.Dr. MURAT YEŞİLTAŞ, Prof.Dr. ALİ BALCI, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu ders Türkiye dış politikasına ilişkin tarihsel bir analiz sunmayı amaçlamaktadır. Bu nedenle dersin temel içeriği Cumhuriyetin kuruluğuşundan bugüne kadar Türkiye dış politikasını olgu, kavram ve tartışmalar temelinde ele almaktadır. |
| Dersin İçeriği | Dersin temel içeriği Cumhuriyetin kuruluğuşundan bugüne kadar Türkiye dış politikasını olgu, kavram ve tartışmalar temelinde ele almaktadır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Günümüz uluslararası sistemin belirgin özelliği küreselleşme gerçeğinden hareketle, ulusal ve uluslararası süreç, gelişme ve sorunları, tarih ve gelecek perspektifınde, bilimsel yöntemlerle tanımlama, anlamlandırma, analiz etme bilgi ve becerisi kazanmak | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 2 | Türk Dış Politikası ve Uluslararası İlişkiler kavramlarını ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirmek, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirlemek ve analiz edebilmek, tartışmalar yapabilmek, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebimek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 3 | Türk Dış Politikasındaki güncel konular ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olmak. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 4 | Dünya konjonktüründe Türkiye’nin siyasi yapılanması hakkında bilgi sahibi olarak yorum yapabilme yeteneğini kazanmak ve konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
| 5 | Türk Dış Politikası’na ilişkin gelişmeleri tarihsel bir zemine yerleştirme ve olaylar arasında karşılaştırma yapma yeteneği kazanmak | ||
| 6 | Türkiye’nin dış politikası ile iç siyasal gelişmeler arasında bağlantı kurabilme becerisine sahip olmak |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş, Teorik ve Kavramsal tartışmalar | |
| 2 | Türkiye Dış Politikasının Temel İlkeleri ve Teorisi | |
| 3 | Atatürk Dönemi Türkiye Dış Politikası ( 1923- 1939 ) | |
| 4 | 1939- 1945 arası Türkiyenin Dış Politikası | |
| 5 | Batı Bloku Ekseninde Türkiye- 1( 1945- 1960 ) | |
| 6 | Göreli Özerklik Dönemi ( 1960- 1980 ) | |
| 7 | Batı Bloku Ekseninde Türkiye- 2 ( 1980- 1990 ) | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Soğuk Savaş’ın Sonu ve Türkiyenin Dış Politikası | |
| 10 | Küreselleşme Ekseninde Türkiye ( 1990- 2001 ) | |
| 11 | Değişen Dinamikler ve 21. Yüzyıl Başlangıcında Türkiyenin Dış Politikası | |
| 12 | 2007’ye kadar Türkiyenin Dış Politikası | |
| 13 | 2007 sonrası Türkiyenin Dış Politikası | |
| 14 | Sonuç ve Değerlendirmeler |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Baskın Oran (Edt.), Türk Dış Politikası Cilt 1 1919- 1980, İstanbul: İletişim Yayınları Baskın Oran (Edt.), Türk Dış Politikası Cilt 2 1980-2000, İstanbul: İletişim Yayınları, Baskın Oran ( Edt. ), Türk Dış Politikası, Cilt: 3, İstanbul, İletişim Yayınları, Zeynep Dağı (Edt.), AK Partili Yıllar Orion Kitabevi, 2006 |
| Ders Kaynakları | William Hale, Türk Dış Politikası 1774- 2000, Mozaik, 2003 Philip Robins, Takım Elbiseliler ve Üniformalılar, Arkadaş Yayınları, 2009. Oral Sander/Melek Fırat, Türkiye´nin Dış Politikası, İmge Yayınları, 2006. Ahmet Davutoğlu, Stratejik Derinlik, Küre Yay., İstanbul, 2002. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uluslararası sistemin işleyişini, temel kavramlarını ve özelliklerini inceleme ve uluslararası ilişkiler disiplininin alt konuları hakkında temel bilgileri öğrenme | ||||||
| 2 | Dünya siyasi tarihinde meydana gelen gelişmeleri neden-sonuç ilişkisi bağlamında analiz edebilme | ||||||
| 3 | Yabancı dil becerisini geliştirme | ||||||
| 4 | Türkiye´nin dış politikasını neden-sonuç ilişkisi içerisinde kapsamlı şekilde analiz edebilme | ||||||
| 5 | Dış politika analizine ilişkin teorik yaklaşımları ve karar verme sürecinin işleyişini analiz edebilme | ||||||
| 6 | Teorik ve metodolojik düşünmeyi öğrenme ve olgulara bu çerçeveden bakabilme | ||||||
| 7 | Toplumsal gelişmeleri ve koşulları karşılaştırmalı analiz edebilme | ||||||
| 8 | Uluslararası Hukuk´un temel ilkelerini ve konularını öğrenme | ||||||
| 9 | Uluslararası İlişkiler teorilerini irdeleme ve uluslararası gelişmelere teorik çerçeveden bakmayı öğrenme | ||||||
| 10 | Türkiye´nin siyasal yaşamını tarihsel bir pencereden ve kronolojik bir şekilde analiz edebilme | ||||||
| 11 | İç Hukukun işleyişini ve temel ilkelerini öğrenme | ||||||
| 12 | Uluslararası ve bölgesel örgütlerin kuruluşunu, yapısını, işleyişini ve dünya siyasetindeki etkisini analiz edebilme | ||||||
| 13 | Devlet-içi çatışmalarının nedenlerini ve çözüm modellerini örnekleriyle analiz edebilme | ||||||
| 14 | Uluslararası Güvenlik sorunlarını ve bu alana ilişkin teorik yaklaşımlarını inceleme | ||||||
| 15 | Uluslararası sistemde ortaya çıkan gelişmeleri teorik açıdan ve karşılaştırmalı bir şekilde irdeleme | ||||||
| 16 | Uluslararası gelişmelere ilişkin olarak analitik düşünce becerisini geliştirme | ||||||
| 17 | İktisat, sosyoloji, siyaset bilimi ve kamu maliyesi gibi diğer disiplinlerin temel kavramlarını ve kuramlarını öğrenme | ||||||
| 18 | Siyaset biliminin felsefi temellerini inşa eden filozofların/düşünürlerin fikirlerini kapsamlı şekilde inceleme ve bu felsefi görüşlerin Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerine katkısını irdeleme | ||||||
| 19 | Temel bilgisayar becerilerini edinme | ||||||
| 20 | Bireysel olarak bilimsel bir çalışmayı planlama, yürütme ve yazıya dökme becerisi kazanma | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Günümüz uluslararası sistemin belirgin özelliği küreselleşme gerçeğinden hareketle, ulusal ve uluslararası süreç, gelişme ve sorunları, tarih ve gelecek perspektifınde, bilimsel yöntemlerle tanımlama, anlamlandırma, analiz etme bilgi ve becerisi kazanmak | ||||||||||||||||||||
| 2 | Türk Dış Politikası ve Uluslararası İlişkiler kavramlarını ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirmek, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirlemek ve analiz edebilmek, tartışmalar yapabilmek, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebimek | ||||||||||||||||||||
| 3 | Türk Dış Politikasındaki güncel konular ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olmak. | ||||||||||||||||||||
| 4 | Dünya konjonktüründe Türkiye’nin siyasi yapılanması hakkında bilgi sahibi olarak yorum yapabilme yeteneğini kazanmak ve konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilmek | ||||||||||||||||||||
| 5 | Türk Dış Politikası’na ilişkin gelişmeleri tarihsel bir zemine yerleştirme ve olaylar arasında karşılaştırma yapma yeteneği kazanmak | ||||||||||||||||||||
| 6 | Türkiye’nin dış politikası ile iç siyasal gelişmeler arasında bağlantı kurabilme becerisine sahip olmak |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 12 |
| 2. Kısa Sınav | 13 |
| 1. Ödev | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
| Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
| Ödev | 1 | 4 | 4 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 8 | 8 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 136 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||