Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Malzeme Seçimi | MKM 432 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Malzeme bilimi ve mühendislik malzemeleri derslerini almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN GENEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Seçil Ekşi |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Mühendislik malzemelerine ait kavram ve bilgilerinden hareketle malzeme seçim kriterleri tanıtma ve özel uygulamalar için gerekli kriterlerin nasıl oluşturulacağını öğretmek. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar, malzeme seçim kriterler, ekonomik tasarım. Estetik ve endüstriyel açıdan malzeme ve tasarım. Malzeme açısından parça imalatı, modellemesi ve optimizasyonu. Uygulamaya ait farklı örneklerin incelenmesi. Fonksiyonelliğe, emniyet ve maliyete göre malzeme seçimi ara kesitinin oluşturulması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Malzemeleri sınıflandırabilir, üstün ve eksik yönlerini bilir. | Anlatım, | Sınav , |
2 | Malzeme seçim kriterlerini bilir ve uygular. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
3 | Özel uygulamalar için kriter oluşturur. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
4 | Şekil bazlı tasarım yapar. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , |
5 | Çalışma şartlarını dikkate alarak belirli bir mühendislik uygulaması için uygun malzeme seçer. | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Performans Görevi, |
6 | Seçimi yapılan malzemede, nihai ürüne kadar gerekli maliyet düşürücü alınabilecek tedbirleri bilir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Fiziksel ve kimyasal özellikler | |
3 | Mikroyapıya bağımlı/sız özellikler, bu özeliklerin hangi yöntemlerle nasıl değiştirilebileceğinin irdelenmesi | |
4 | Mekanik özellikler | |
5 | Ekonomiklik kavramı | |
6 | Fonksiyonellik-emniyetli tasarım | |
7 | Çalışma şartlarının malzeme performansına etkisi | |
8 | Rijit-elastik yapı tasarımı | |
9 | Hareketli ve dönen parçalar için tasarım ve malzeme seçimi | |
10 | Hareketli ve dönen parçalar için tasarım ve malzeme seçimi | |
11 | Hafif-mukavim-rijit yapı tasarımı ve malzeme seçimi | |
12 | Üretim yönteminin performansa etkileri | |
13 | Parça boyut etkisi | |
14 | Uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | W.D.Callister, Malzeme Bilimi ve Mühendisliği 2013, Nobel Yayınları |
Ders Kaynakları | J.A. Charles, Crane, FAA, Selection and Use of Engineering Materials, Butterworth Heinemann, 1992 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | X | |||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | X | |||||
10 | -Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | X | |||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Malzemeleri sınıflandırabilir, üstün ve eksik yönlerini bilir. | |||||||||||
2 | Malzeme seçim kriterlerini bilir ve uygular. | |||||||||||
3 | Özel uygulamalar için kriter oluşturur. | |||||||||||
4 | Şekil bazlı tasarım yapar. | |||||||||||
5 | Çalışma şartlarını dikkate alarak belirli bir mühendislik uygulaması için uygun malzeme seçer. | |||||||||||
6 | Seçimi yapılan malzemede, nihai ürüne kadar gerekli maliyet düşürücü alınabilecek tedbirleri bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 85 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 2 |
2. Kısa Sınav | 5 |
2. Ödev | 3 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 2 | 6 | 12 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |