Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Makine Elemanları I | MKM 303 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Mukavemet, Malzeme, Teknik Resim |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT ÖZSOY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. VAHDET UÇAR, Doç.Dr. YAŞAR KAHRAMAN, Prof.Dr. AKIN OĞUZ KAPTI, Prof.Dr. MEHMET FIRAT, Doç.Dr. AHMET ÇAĞATAY ÇİLİNGİR, Prof.Dr. MURAT ÖZSOY, Doç.Dr. OSMAN HAMDİ METE, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Teknik sistemleri (makina, tesisat, cihaz vb.) oluşturan temel bileşenlerin öğretilmesi. Makina elemanlarının fonksiyonlarına göre sınıflandırılması, şekillendirilmesi, boyutlandırılması, malzeme seçimi ve mukavemet hesaplarının öğretilmesi. Makina elemanlarının tasarım ve seçimine yönelik mühendislik formasyonu oluşturulması. |
Dersin İçeriği | Makina elemanlarının fonksiyonlarına göre sınıflandırılması ve mukavemet hesapları, Hareket, moment ve malzeme iletim elemanları, Bağlantı/birleştirme elemanları ve Enerji biriktirme elemanlarının tasarım ve seçimine yönelik mühendislik formasyonu oluşturulması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Makina elemanlarına gelen kuvvet ve momenti belirler. Gerilmeleri ve deformasyonları statik ve dinamik haller için hesaplar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Miller ve aksları tanımlar, tasarım parametrelerine göre hesaplar / mukavemet kontrolünü yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , |
3 | Vidalı elemanları tanımlar / sınıflandırır, tasarımını ve hesaplamalarını yapar, standartlardan seçebilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
4 | Mil-göbek bağlantılarını (Kama bağlantıları ve sıkı geçme) tanımlar, hesaplar / mukavemet kontrolünü yapar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , |
5 | Kaynağa etki eden faktörleri bilir, kaynaklı bağlantıları hesaplar / mukavemet kontrolünü yapar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Makine Elemanlarını fonksiyonlarına göre tanımlama ve sınıflandırma | |
2 | Makina elemanları üzerinde etkili olan kuvvet, moment ve gerilmeler | |
3 | Mukavemet Hesabı: Statik ve değişken zorlanma | |
4 | Miller ve akslar: Silindirik miller, profil miller, kam milleri, krank milleri | |
5 | Uygulamalar | |
6 | Mil-Göbek bağlantıları: Kamalı Bağlantılar | |
7 | Mil-Göbek bağlantıları: Sıkı geçme bağlantıları | |
8 | Uygulamalar | |
9 | Vidalı bağlantılar: Tanımlama, sınıflandırma, kullanım alanları, standartlar | |
10 | Vidalı bağlantılar: Kuvvet-moment iletimi, mukavemet hesabı | |
11 | Vidalı bağlantılar: Dinamik zorlanma altındaki mukavemet hesabı | |
12 | Enerji biriktirme elemanları: Yaylar | |
13 | Kaynaklı bağlantılar | |
14 | Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Makine Elemanları I, Sakarya Üniversitesi, Ders Notu |
Ders Kaynakları | 1. Bozacı A., Makine Elemanları I, Çağlayan, 2012. 2. Bozacı A., Koçaş İ. ve Çolak Ö., Makine Elemanlarının Projelendirilmesi,Çağlayan. 3. Akkurt, M., Makine Elemanları, Cilt:1-2, Birsen, 2000. 2. Cürgül, İ., Makine Elemanları ve Çözümlü Problemleri, Cilt:1-2, Birsen, 2005. 4. Babalı, Fatih C., Makine Elemanları ve Konstrüksiyon Örnekleri, Nobel, 2006. 4. Shigley, JE., Mechanical Engineering Design, McGraw-Hill,1986. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | X | |||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | -Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | X | |||||
10 | -Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | X | |||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Makina elemanlarına gelen kuvvet ve momenti belirler. Gerilmeleri ve deformasyonları statik ve dinamik haller için hesaplar. | |||||||||||
2 | Miller ve aksları tanımlar, tasarım parametrelerine göre hesaplar / mukavemet kontrolünü yapar. | |||||||||||
3 | Vidalı elemanları tanımlar / sınıflandırır, tasarımını ve hesaplamalarını yapar, standartlardan seçebilir. | |||||||||||
4 | Mil-göbek bağlantılarını (Kama bağlantıları ve sıkı geçme) tanımlar, hesaplar / mukavemet kontrolünü yapar. | |||||||||||
5 | Kaynağa etki eden faktörleri bilir, kaynaklı bağlantıları hesaplar / mukavemet kontrolünü yapar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 16 | 16 |
Final | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,12 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |