Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seçmeli V: Yaşlılarda Psikolojik Danışma RPD 456 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EYÜP ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Betül Düşünceli
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yaşlılık psikolojisini anlayabilme ve yaşlı bireylerin karşılaştıkları, sosyal ve psikolojik içerikli uyumsuzluklarının nedenlerini açıklayabilme.
Dersin İçeriği Yaşlılık psikolojisi, yaşlılık kuramları,yaşlılıkta toplumsal gelişim, yaşlılıkta ruh sağlığı,yetişkinlik ve yaşlılık danışmanlığı ve danışma tekniklerini kapsayan bir derstir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yaşlılık psikolojisi ve yaşlılıkta ruh sağlığını betimler. Anlatım, Sınav ,
2 Yaşlılıkta sıklıkla karşılaşılan uyum sorunlarını analiz eder. Anlatım, Tartışma, Sınav ,
3 Yaşlı bireyleri anlayabilme ve onlarla iletişim kurabilme becerisi kazanırlar. Anlatım, Tartışma, Sınav ,
4 Yaşlılık danışmanlığı ve erken yaş dönemi danışmanlığını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
5 Yaşlılık kuramlarının günlük yaşamda etkililiğini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
6 yaşlıların topluma uyumunun önemini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders kaynakları ve ders içeriğinin tanıtılması
2 Yaşlılık psikolojisi
3 Yaşlılık kuramları
4 Yaşlılıkta toplumsal gelişim
5 Yaşlılıkta ruh sağlığı
6 Yaşlılıkta ruh sağlığını olumlu ve olumsuz yönde etkileyen etmenler
7 Ara sınav
8 Yaşlılıkta sıklıkla karşılaşılan psikolojik sorunlar
9 Demans
10 Alzheimer
11 Yaşlılık da uyum sorunları
12 Emeklilik
13 Ölüm ve Ölüm Algısı, Kayıplar
14 Genel Tekrar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları KOÇ, Mustafa, Gelişim Psikolojisi Açısından Yaşlılık Döneminde
Bireysel Gelişim, Akademik Araştırmalar Dergisi, İstanbul-2002.

____________, Gelişim Psikolojisi Açısından Yaşlılık Döneminde
Toplumsal İlişkiler, Mehir Aile Dergisi, Konya-2001.

___________, Gelişim Psikolojisi Açısından Yaşlılık Dönemi ve Genel
Özellikleri, Mehir Aile Dergisi, Konya-2002.

ÖZGÜR, Songül, Türkiye´de yaşlı nüfusun ekonomik ve sosyal sorunları,
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi, Sosyal BilimlerEnstitüsü, İstanbul-1992, 108

ÖZTOP, Hülya, Yaşlı ana-babaların yetişkin çocuklarıyla ilişkileri ve bu
konudaki beklentiler: kuşaklararası bir değerlendirme / The Relationships betweenelderly parent and their adult children and their expectations: an intergenerational assessment, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara-2000, 119 sh., [YÖK Tez No: 91600]

- PARLAK, Ömer; Yaşlılık Dönemi, (Yayımlanmamış Lisans Tezi),
U.Ü.İ.F., Bursa-1997
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ülkemizin özellikle son günlerde fazlasıyla ihtiyacını duyduğu Psikolojik Danışma ve Rehberlik uzmanlarını yetiştirecek akademik elemanların yetiştirilmesi için uygun eğitim programlarını kullanır. X
2 Davranış bilimlerinde araştırma yapabilme yeterliliklerini sıralar ve betimler. X
3 Çocuk ve ergenlik psikolojisi hakkında uzman bireyler yetiştirilmesi için gerekli olan bilgi ve becerileri tanımlar, bu bilgi ve becerileri eleştirel bir tutumla değerlendirir. X
4 Rehberlik ve psikolojik danışma çerçevesine uygun etik anlayışı kazanır.
5 Terapötik iletişim ve danışma becerisinin kullanılması ve bu beceri ile bireye özgü profesyonel yardım oturumları planlar
6 Mesleki rehberlik ve danışma uygulamasında yetkin hale gelerek öğrencilere uygun mesleki yönlendirmeleri saptar.
7 Bireysel ve Grupla Psikolojik danışma yapabilme becerisi kazanarak bireye özgü sıkıntıları belirler ve uygun danışma oturumları planlar X
8 Çağdaş Psikolojik Danışma Kuramları hakkında bilgi ve beceri edinerek bu bilgi ve becerileri bireylere yardım sürecinde kullanır
9 Sosyal yapı ve toplum psikolojisi hakkında bilgi sahibi olarak yaşadığı çevreye ilişkin bireylerin psikolojik durumlarını iyileştirmeyi amaçlayan etkinlikler düzenler
10 Öğrenci kişilik hizmetlerinin uygulanmasında yetkin hale gelmelerini sağlayarak okul psikolojik danışman adaylarının öğrencilerin sıkıntılarına yönelik çözümler üretebilme yetisini kazanır.
11 İnsan ilişkileri ve iletişim kuramlarını tanımlayıp gerektiği durumlarda bunları hatırlayarak danışma oturumlarında bu bilgiyi uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Yaşlılık psikolojisi ve yaşlılıkta ruh sağlığını betimler.
2 Yaşlılıkta sıklıkla karşılaşılan uyum sorunlarını analiz eder.
3 Yaşlı bireyleri anlayabilme ve onlarla iletişim kurabilme becerisi kazanırlar.
4 Yaşlılık danışmanlığı ve erken yaş dönemi danışmanlığını karşılaştırır.
5 Yaşlılık kuramlarının günlük yaşamda etkililiğini analiz eder.
6 yaşlıların topluma uyumunun önemini değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 117
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,68
dersAKTSKredisi 5