Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hukukta Metodoloji ve Araştırma Yöntemleri | HUK 251 | 3 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. ÜMRAN KARABULUT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Harun YILMAZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yorum, yasa boşlukları, norm çatışmaları, hukuk ilkeleri gibi en temel hukuksal ve mantıksal kavramlar hakkında aydınlatılarak, öğrencilerin hukuki akıl yürütme becerilerini geliştirmek. |
Dersin İçeriği | Temel mantıki akıl yürütme yöntemleri: Tümevarım, tümdengelim, analoji. Yorum yöntemleri: Söze gore yorum, Mantıki-sistematik yorum Sübjektif-tarihi amaçsal yorum Objektif-amaçsal yorum Yargıcın hukuk yaratması: Yasa boşlukları ve yorum arasındaki farkı belirleme ölçütleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Temel mantıki akıl yürütme yöntemleri açıklanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Sınav , Sözlü Sınav, |
2 | Tümevarım, tümdengelim, analoji kavramları açıklanır. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav , Sözlü Sınav, Sınav , |
3 | Önermeye ilişkin tanımlama yapılır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Sınav , Sözlü Sınav, |
4 | Hukuk normunun mantıksal analizi yapılır. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav , Sözlü Sınav, Sınav , |
5 | Yorum, hukuk uygulamalarında neden yoruma ihtiyaç duyulduğu ve yorum türleri incelenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Sınav , Sözlü Sınav, |
6 | Yasama yorumu, bilimsel yorum ve yargı yorumu hakkında bilgiler verilir. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav , Sözlü Sınav, Sınav , |
7 | Realist hukuk teorisi hakkında bilgiler verilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Sınav , Sözlü Sınav, |
8 | Yorum yöntemleri hakkında farkındalık yaratılır. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav , Sözlü Sınav, Sınav , |
9 | Sübjektif-tarihi amaçsal yorum kavramları anlatılır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Sınav , Sözlü Sınav, |
10 | Bazı pratik yargı uygulamalarından örneklerle genişletici ve daraltıcı yorum anlatılır. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav , Sözlü Sınav, Sınav , |
11 | Yargıcın hukuk yaratması konusu örneklerle açıklanmış olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Sınav , Sözlü Sınav, |
12 | Boşluk doldurma yöntemlerine ilişkin bilgiler verilir. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav , Sözlü Sınav, Sınav , |
13 | Hukuk normları arasında çelişki sorunu incelenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Sınav , Sözlü Sınav, |
14 | Hukukun genel ilkeleri anlatılır. | Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sözlü Sınav, Sınav , Sözlü Sınav, Sınav , |
15 | Konuya ilişkin genel bir değerlendirme yapılır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, Sınav , Sözlü Sınav, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yasemin Işıktaç, Sevtap Metin, Hukuk Metodolojisi |
Ders Kaynakları | Powerpoint sunumları, bilgisayar, projeksiyon aleti, ders notu |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X | |||||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X | |||||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X | |||||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X | |||||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X | |||||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X | |||||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X | |||||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X | |||||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X | |||||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X | |||||
8 | Soyut düşünme yeteneğini kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Temel mantıki akıl yürütme yöntemleri açıklanır. | |||||||||||
2 | Tümevarım, tümdengelim, analoji kavramları açıklanır. | |||||||||||
3 | Önermeye ilişkin tanımlama yapılır. | |||||||||||
4 | Hukuk normunun mantıksal analizi yapılır. | |||||||||||
5 | Yorum, hukuk uygulamalarında neden yoruma ihtiyaç duyulduğu ve yorum türleri incelenir. | |||||||||||
6 | Yasama yorumu, bilimsel yorum ve yargı yorumu hakkında bilgiler verilir. | |||||||||||
7 | Realist hukuk teorisi hakkında bilgiler verilir. | |||||||||||
8 | Yorum yöntemleri hakkında farkındalık yaratılır. | |||||||||||
9 | Sübjektif-tarihi amaçsal yorum kavramları anlatılır. | |||||||||||
10 | Bazı pratik yargı uygulamalarından örneklerle genişletici ve daraltıcı yorum anlatılır. | |||||||||||
11 | Yargıcın hukuk yaratması konusu örneklerle açıklanmış olur. | |||||||||||
12 | Boşluk doldurma yöntemlerine ilişkin bilgiler verilir. | |||||||||||
13 | Hukuk normları arasında çelişki sorunu incelenir. | |||||||||||
14 | Hukukun genel ilkeleri anlatılır. | |||||||||||
15 | Konuya ilişkin genel bir değerlendirme yapılır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 1 | 16 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 1 | 5 | 5 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 57 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,28 | ||
dersAKTSKredisi | 2 |