Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Bilim Tarihi TAR 264 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı Devletinde bilim kurumlarının yapısı ve gelişimi ile bilim adamlarının kariyer edinme süreçlerini öğretmek
Dersin İçeriği Osmanlılarda bilginin üretimi ve yaygınlaştırılması, bilim ve eğitim kurumları ile mevcut bilim dallarındaki gelişmeler ele alınacaktır
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk tarihinde bilimin gelişimini kavrar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
2 Eğitimle siyasi ve ekonomik gelişme arasındaki paralelliği kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Meşhur bilginlerin hayat hikâyelerine dayanarak hayata dair daha gerçekçi değerlendirmeler yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Pozitivist bilimle 19. Yüzyıl Osmanlı biliminin karşılaştırmalı analizini yapar Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
5 Osmanlı bilimiyle ilgili kaynakları analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Osmanlılarda medrese ve mektep dışı eğitimin varlığını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türklerde bilimin ve bilim kurumlarının gelişimi
2 İlk Osmanlı medreseleri ve Osmanlı medreselerinin gelişimi
3 Sahn-ı Seman ve Süleymaniye medreseleri
4 Müderrisler ve medreselerde okutulan dersler
5 Kazaskerlik
6 Şeyhülislamlık
7 Kadılık
8 Enderun Mektebi
9 ARASINAV
10 Padişah hocaları ve Huzur Dersleri
11 Eğitim sisteminde değişim I (19. Yüzyıl)
12 Eğitim sisteminde değişim II (19. Yüzyıl)
13 Meşhur Osmanlı uleması ve ulema biyografileri
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilâtı, İstanbul 1988.
Adnan Adıvar, Osmanlı Türklerinde İlim, İstanbul 1982.
İsmail H. Baykal, Enderun Mektebi Tarihi, İstanbul 1953.
Murat Belge, Osmanlıda Kurumlar ve Kültür, İstanbul 2005.
Osman Özkul, Gelenek ile Yenilik Arasında Osmanlı Uleması, 2009.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5