Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Eğitim Tarihi TAR 365 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI
Dersi Verenler Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Osmanlı Devleti’ndeki eğitim-öğretim faaliyetleri ile eğitimde yeniden yapılanma süreci ve Osmanlıdan Cumhuriyete eğitimin geçirdiği evrelerin öğretilmesi

Dersin İçeriği

Osmanlı Devletinin Kuruluşundan modernleşme sürecine kadar devletin en temel eğitim kurumları olan Medreseler, Sibyan Mektepleri ve Enderun Mekteplerindeki eğitim öğretim faaliyetleri. Eğitimde modernleşme ve merkezileşme çabaları ve yeni eğitim kurumları olan mekteplerin açılması. Darülfünun kurulması. Osmanlıdan Cumhuriyete kadar Osmanlı eğitiminin geçirdiği tarihi süreç ve bu süreçteki yeniden yapılanma çabaları ve bunun sonuçları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Devletindeki Eğitim Sisteminin nasıl işlediğini öğrenir Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap,
2 Osmanlı Eğitiminin kurumsallaşması sürecini inceler Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Osmanlı Eğitiminin modernleşme çabalarını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Neden yeni eğitim kurumlarına ihtiyaç duyulduğunu açıklar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
5 Tanzimat’tan Cumhuriyete Osmanlı eğitim politikalarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Osmanlı Eğitimi Tarihi literatürünü bilir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kuruluş Döneminde Osmanlıda eğitim ve öğretim kurumları: Medreseler, Sibyan Mektepleri ve Enderun Mektebi
2 Fatih döneminde Medreseler ile ilgili yapılan yenilikler
3 Medrese Eğitiminin örgütlenme çalışmaları
4 Askeri Eğitim kurumları ve Enderun Mektebi
5 Askeri Eğitimde Modernleşme girişimleri
6 II Mahmut döneminde eğitim alanında yapılan yenilikler
7 Tanzimat döneminde Osmanlı eğitiminde yeniden yapılanma
8 Eğitimde Merkezileşme: Maarif-i Umumiye Nezareti’nin kurulması
9 ARASINAV
10 Yeni kurulan eğitim kurumları: Mektepler
11 Tanzimat döneminde yüksek öğrenim: Darülfünun
12 Encümen-i Daniş ve faaliyetleri
13 II. Abdülhamid döneminde Eğitim
14 II. Meşrutiyetten Cumhuriyete Osmanlıda Eğitim
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1) Necdet Sakaoğlu, Osmanlı Eğitim Tarihi, İstanbul, 1991
2) Yahya Akyüz, Türk Eğitim Tarihi, İstanbul, 1993
3) Cahid Baltacı, Maârif Sistemimiz, İstanbul, 1980
4) İlhan Tekeli-Selim İlkin, Osmanlı Devleti’nde Eğitim ve Bilgi Üretim Sisteminin Oluşumu ve Dönüşümü, Ankara, 1992
5) Hasan Akgündüz, Osmanlı Medrese Sistemi, İstanbul, 1997
6) Özgönül Aksoy, Osmanlı Devri İstanbul Sıbyan Mektebleri Üzerine Bir İnceleme, İstanbul, 1968
7) Ülker Akkutay, Enderûn Mektebi, Ankara, 1984
8) Mehmet İpşirli, “Enderun”, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, C. XI, İstanbul, 1995, s. 185–187
9) İsa Halis, Tanzimat Dönemi Eğitim Sistemi, Konya, 2005
10) Cahit Yalçın Bilim, Türkiye’de Çağdaş Eğitim Tarihi (1734–1876), Eskişehir, 1998
11) Bayram Kodaman, Abdülhamid Devri Eğitim Sistemi, Ankara, 1988
12) İlgili diğer güncel makale ve kitaplar

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5