Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Specıal Relatıvıty Theory | FIZ 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET BEKTAŞOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | To inform students on the fundamentals of the Special Theory of Relativity and space-time concepts |
Dersin İçeriği | Reference Systems, Space-Time Geometry, Lorentz Transformations and Results, Four-vector, Relativistic Collisions and Decays |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Summarizes the space-time geometry, defines the Minkowski space | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, | |
2 | Solves the relativistic mechanics questions by using four-vector notation | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Express the Lorentz transformation in the light of the transformation equations | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
4 | Explains the time dilation phenomenon by examples | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
5 | Explains the length contraction phenomenon by examples | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
6 | Expresses the electromagnetic theory in relativistic form, solves the relativistic electrodynamics questions | Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Inertial Frames, Newton's Laws, Galilean Transformations | [1] Page 1-15 |
2 | Light, Ether, Michelson-Morley Experiment, Postulates of Special Theory of Relativity | [1] Page 19-36 |
3 | Time Dilation, Examples | [1] Page 39-48 |
4 | Length Contraction, Examples | [1] Page 51-60 |
5 | Simultaneity, Paradoxes | [1] Page 63-72 / [1] Page 81-91 |
6 | Derivation of The Lorentz Transformation, Velocity Transformation | [1] Page 97-108 |
7 | Minkowski Spacetime | [1] Page 113-126 |
8 | Classical Momentum, Momentum in Four Dimensional Spacetime | [1] Page 131-141 |
9 | Midterm Exam | |
10 | Energy, Inertia, Energy-Momentum Four Vector, Examples | [1] Page 143-156 |
11 | Decay Particles, Compton Scaterring | [1] Page 159-174 |
12 | Relativistic Doppler Effect, Threshold Energies | [1] Page 181-197 |
13 | Relativity and Electromagnetism | [1] Page 289-295 |
14 | Gravitation and The Principle of Eqivalence | [1] Page 203-217 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Helliwell T.M., Special Relativity, University Science Books, 2009 |
Ders Kaynakları | [2]French A.P., Special Relativity, The M.I.T. Introductory Physics Series, W.W. Norton and Company Inc., 1968 [3] Taylor, E.F., Wheeler J.A., Spacetime Physics, W.H.Freeman, 1992 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Alanındaki lisans düzeyi yeterliliklerinden hareketle laboratuvar, modem cihazlar, yazılımlar, yöntemler, tasarımlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olur, bu yöntemlerle akademik düzeyde elde ettiği özgün sonuçları bilimsel aktarım yollarıyla (makale, proje, bildiri..vs.) paylaşıp yorumlar. | ||||||
7 | Fizikte uzmanlık alanı ile ilgili sorunların farkına varır, bağımsız olarak eleştirel bakış, sorgulama ve problem çözme becerilerini kullanıp sorumluluk alarak yenilik, strateji, uygulama planları geliştirir, geliştirdiği planları kalite süreçleri çerçevesinde uygulamaya dönüştürmeye katkı sağlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |