Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dekor Teknikleri Teknolojisi CTS 306 6 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. EMSELE BAL
Dersi Verenler Arş.Gör. EMSELE BAL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Türk Çini sanatında kullanılmış olan tüm dekorlama tekniklerini ve dönem özelliklerini teorik anlatır ve uygular. Özel tasarımlar yapılır.

Dersin İçeriği

Türk Çini Sanatının her aşaması konusunda bilgi sahibi olunur. Öğrendikleri teknik ve teorik bilgiler ışığında kendi özgün eserlerini tasarlar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Selçuklu ve Osmanlı çinilerinde kullanılmış olan dekor tekniklerini bilir ve kullanır. Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
2 Günümüz seramik sanatında kullanılan tekniklerin teknolojik ve estetik yapısını geçmişin dekorlarıyla yorumlar. Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
3 Büyük alan düzenlemeleri ekip çalışması ile uygulanır. Problem Çözme, Gezi / Gözlem, Gözlem,
4 Üç boyutlu yüzeylerin alan kullanımlarında dekor tekniklerinden yararlanır ve özgün tasarımlar uygular. Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
5 Çamur ve bisküvi dekorlarını uygular. Anlatım, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun, Gözlem,
6 Sırlı Tuğla dekor tekniğiyle özgün tasarımlar uygular. Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dekor Teknikleri anlatımı
2 Selçuklu Döneminde Kullanılan dekor teknikleri
3 Osmanlı Döneminde kullanılan dekor teknikleri
4 Gerekli malzemelerin anlatımı \ Ara Sınav
5 Renkli Sır Tekniğinde yapılacak olan uygulama çizimlerine başlanması
6 Tasarımların onaylanması ve uygulamaya başlanması
7 Uygulamaların tamamlanması ve fırınlanması
8 Çamur elle şekillendirme ile yapılacak olan uygulamanın tasarım başlangıcı \ Ara sınav
9 Tasarımın onaylanması ve uygulamaya başlanması
10 Çamur üzerine uygulamanın devamı
11 Çamurun kurutulması, bisküvi pişiriminin yapılması \ Çalışma sürecinin değerlendirilmesi
12 Uygulamanın renklendirilmesi
13 Uygulamanın fırınlanması
14 Dersin değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Olıver WATSON, Ceramıcs From Islamıc Lands, İstanbul 2005

2- Yıldız Demiriz, İslam Sanatlarında Geometrik Süsleme, Lebib Yayınevi, İstanbul 2000

3- Doğan Kuban, Divriği mucizesi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 2003

4- Gönül Öney, Osmanlı’da Çini Seramik Öyküsü (Çanakkale Seramiklerinin Osmanlı Sanatındaki Yeri, haz. Prof. Dr. Ara Altun, 1998)

5- Şerare Yetkin, Anadolu'da Türk Çini Sanatı Gelişmesi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi, İstanbul 1986

6- Yrd.Doç.Dr. Fehmi Demirel;Marmara Üniversitesi Seramik-cam A.S.D Teknoloji dersi notları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 30
1. Proje / Tasarım 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Kısa Sınav 16 1 16
Ödev 16 1 16
Proje / Tasarım 16 2 32
Performans Görevi (Atölye) 16 1 16
Toplam İş Yükü 112
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,48
Dersin AKTS Kredisi 4