Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Islamıc Sects In The Mıddle East (En) ODC 617 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. FURKAN HALİT YOLCU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Günümüzde yaşayan dinî-siyasi İslam mezhepleri hakkında temel bilgiler vermek, dini farklılaşmaların dini, siyasi, sosyal ve ekonomik sebepleri hakkında bilgi sahibi olmak
Dersin İçeriği İslam düşüncesi tarihinde fikir ayrılıklarının ortaya çıkmasına sebebiyet veren dinî, sosyal, siyasi, ekonomik, psikolojik nedenleri ve dış kültürlerin tesirleri; günümüzde Ortadoğu?da yaşayan İslam mezhepleri çerçevesinde Ehl-i Sünnet, Şia, Zeydiyye, İmâmiyye, İsmâiliyye, Dürzilik, Nusayrilik, Yezidilik, Bahailik ve Vehhabilik ekolleri; bunların ortaya çıkış sebepleri, teşekkül süreçleri, temel görüşleri, alt kolları, yayıldıkları bölgeler, etkileri ve İslam düşüncesine katkıları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Knows contemporay Islamic sects Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Knows the sources of Islamic sects Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Knows the history of Islamic sects Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Learns the reasons behind the conflicts among the Islamic groups Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Knows the religious orientation of Islamic sociaties Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Evaluates the currents conflicts in the Islamic world Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Subject matter, goal and methodolohy of the History of Islamic Sects
2 Early disagreements in Islam
3 Religious, Social and Political Reasons of the Emergence of different sects in Islam
4 Formation of Kalam: The Mutazilis
5 The Ash?aris and the Maturidis in the Middle East
6 The Concept of Shii Islam
7 The Zaydis and the Ismailis
8 The Imami Shiis andtheir religious political influence
9 The Nusayri-Alewis
10 The Druses
11 The Wahhabis
12 Moderm Selefis
13 The Bahais
14 General Evaluation
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Watt, W. Montgomery. The Formative Period of Islamic Thought. Oxford: Oneworld, 1998.
Daftary, Farhad. The Ismailis, Their History and Doctrines. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
Daftary, Farhad. Ismaili Literature, A Bibliography of Sources and Studies, London, I. B. Tauris, 2004.
Ash?ari, Al-Ibanah (Elucidation of Islam?s Foundation), N. York, 1967.
Taftazani, Commentary on the Creed of Islam, N. York, 1950.
Wensinck, J. The Muslim Creed*. Cambridge: Cambridge University Press, 1932.
Wolfson, H. A. The Philosophy of The Kalam. London: Harvard University Press, 1976.
Ceylan, Yasin. Theology and Tafsir in the Major Works of Fakhr al-Din al-Razi. Kuala Lumpur: ISTAC, 1996.
Ceric, Mustafa. Roots of Synthetic Theology in Islam, A Study of the Theology of Abu Mansur al-Maturidi. Kuala Lumpur: ISTAC, 1995.
Madelung, W. ?The Spread of Maturidism and the Turks.? In ACTAS IV Congresso de Estudos Arabes e Islamicos, Coimbra- Lisboa 1 a 8 de Setembro de 1968, 109-168. Leiden: E.J. Brill, 1971.
Martin, Richard C., Mark R. Woodward, and Dwi S. Atmaja. Defenders of Reason in Islam, Mu´tazilism from Medieval School to Modern Symbol. Oxford: Oneworld, 1997.
Fakhry, Majid. A Short Introduction to Islamic Philosophy, Theology and Mysticism. Oxford: Oneworld, 1997.
Nasr, S. H. , and O. Leaman, eds. History of Islamic Philosophy. Vol. I-II. London: Routledge, 1996.
Sharif, M. A History of Muslim Philosophy, Wiesbaden, 1963.
DELONG-BAS, NATANA J. Wahhabi Islam: From Revival and Reform to Global Jihad, Oxford Un. Press, 2004.
Oliver, Haneef James, The ?Wahhabi? Myth, 2002.
Commins, David, The Wahhabi Mission and Saudi Arabia, London, I. B. Tauris, 2006.
Virani, Shafique N, The Ismailis in the Middle Ages, Oxford Un. Press, 2007.
Landolt, hermann and others, An Anthology of Ismaili Literature: A Shiʿi Vision of Islam, London, I. B. Tauris, 2008.
Sayyid, Ayman Fuad, The Fatimids and their Successors in Yaman: The History of an Islamic Community, London, I. B. Tauris, 2002.
Friedman, Yalon, The Nuṣayrī-ʿAlawīs: An Introduction to the Religion, History and
Identity of the Leading Minority in Syria, Leiden, Brill, 2010.
Momen, Mojan, An Introduction to Shii Islam, Yale Un. Press, 1985.
Jafri, The Origins and Early Development of Shi?a Islam, Beirut, 1976.
Sharon, Moshe, Studies in Modern Religions, Religious Movements and the babi-bahai Faiths, Leiden, Brill, 2004.
Momen, Moojan. A Short Introduction to the Bahai Faith. Oxford: Oneworld, 1997.
Soli Shahvar, The Forgotten Schools: The baha?is and modern education in Iran, 1899?1934, London, I. B. Tauris, 2009.
Scharbrodt, Oliver, Islam and the Bahai Faith, London, Routledge, 2008.
Hitti, Philip, Origin of the Druze People and Religion, Forgotten Book, 2010.
Swayd, Samy, Historical Dictionary of the Druzes, Oxford, The Scarecrow Press, 2006.
Joseph, Isya, Devil Worship:The Saret Book and Traditions of Yazidiz, Boston, 1919.
Bulut, H.İbrahim, Dünden Bugüne Siyasi-İtikadi İslam Mezhepleri Tarihi, Ankara 2011.
Ahmet Bağlıoğlu, İnanç Esasları Açısından Dürzilik, Ankara 2004.
Bağdadî, Mezhepler Arasındaki Farklar, çev. Ethem Ruhi Fığlalı, İstanbul 1991.
E. Ruhi Fığlalı, İmâmiyye Şîası, İstanbul 1984.
Eşârî, Makalâtül-İslâmiyyîn ve İhtilafül-Musallîn, thk.Helmut Ritter, Weisbaden 1980.
Ethem Ruhi Fığlalı, Babilik ve Bahailik, Ankara 1993.
Hasan Onat, Emeviler Devri Şii Hareketleri ve Günümüz Şiiliği, Ankara 1993.
Henry Laoust, İslamda Ayrılıkçı Görüşler, (tr. E.R.Fığlalı-S.Hizmetli), Ankara 1999
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme
2 Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma
3 Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma
4 Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma
5 Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma
6 Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 20
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 20
2. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,56
Dersin AKTS Kredisi 6