Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mikrobilgisayarlı Sistem Tasarımı EBO 302 6 3 + 2 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AKADEMİK PERSONEL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Uzman Ahmet Karaca
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Mikroişlemci ve mikrodenetleyici kavramlarını açıklamak, Mikrodenetleyici mimarileri ile ilgili temel kavramları tanıtmak, Mikrodenetleyici mimarileri arasındaki farklar, kullanım alanları, geliştirme araçları avantaj ve dezavantajları açıklamak, Mikrodenetleyici geliştirme ortamı tanıtımı, proje oluşturma ve assembly dili ile kod yazma, program derleme, benzetime tabi tutma olgularını öğretmek, Program geliştirme ve sistem benzetimi basamaklarında ortaya çıkan hataları bulma ve düzeltme becerisini kazandırmak.
Dersin İçeriği Mikroişlemci ve mikrodenetleyici kavramları, 4-bit, 8-bit, 32-bit mikrodenetleyiciler, mikrodenetleyiciler için geliştirme ortamları ve dilleri, mikrodenetleyici üreticileri, teknolojik eğilimler ve gelişmeler. Mikrodenetleyici mimarileri (Harvard-Von Neuman, RISC, CISC, DSP vb.). Mikrodenetleyici geliştirme ortamı tanıtımı, proje oluşturma ve assembly dili ile kod yazma, program derleme, benzetime tabi tutma. Sistemi bir benzetim ortamında çizme, sistemin program kodunu yükleme, sistemi benzetime tabi tutma. Program geliştirme ve sistem benzetimi basamaklarında ortaya çıkan hataları bulma ve düzeltme, analiz yöntemleri, durak noktaları (breakpoint), adım adım çalıştırma.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mikrodenetleyici ile mikroişlemci arasındaki farkları sayar. Anlatım,
2 Mikrodenetleyicilerde kullanılan hafıza mimarileri açıklar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Mikrodenetleyicilerin kullanım alanlarına örnekler verir. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
4 8051 mikrodetleyicisinin komut setini kullanır. Eğitsel Oyun, Grupla Çalışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun,
5 8051 Assembly dilini kullanarak uygulama geliştirir. Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Grupla Çalışma,
6 Çeşitli proje geliştirme araçlarını kullanarak mikrodenetleyicilere yönelik proje tasarımı yapar. Eğitsel Oyun, Grupla Çalışma, Problem Çözme, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Gözlem, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mikrodenetleyiciler Genel Bakış
2 8051 Mikrodenetleyicisine Giriş
3 8051in Bellek Organizasyonu
4 Adresleme Modları
5 Komut Kümesi
6 Zamanlayıcı/Sayıcılar
7 Seri Port İşlemleri
8 Kesmeler
9 Ara Sınav
10 Geliştirme Ortam ve Yazılımlarının Tanıtılması
11 Assembly Tabanlı Uygulama Geliştirme
12 Assembly Tabanlı Uygulama Geliştirme
13 C tabanlı Uygulama Geliştirme
14 C tabanlı Uygulama Geliştirme
Kaynaklar
Ders Notu [1] Özcerit A.T., Çakıroğlu M., Bayılmış, C., 8051 Mikrodenetleyici Uygulamaları, Papatya Yayınevi, Ekim 2005, ISBN: 9756797649
Ders Kaynakları [2] Ekiz Hüseyin; Mikroişlemciler ve Mikrodenetleyiciler Ders Notları,
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Elektronik teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Elektronik teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Elektronik teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Elektronik teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Elektronik teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. X
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak.
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek.
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. X
10 Elektronik teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 5
1. Proje / Tasarım 30
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 20
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 70
1. Final 30
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 122
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,88
Dersin AKTS Kredisi 5