Yazdır

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
ITS 534 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Yüksek Lisans
Dersin Türü SECMELI
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ESRA ATMACA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Learning of political, administrative and social institutions of Mamluks period

Dersin İçeriği

Mamluks period political, administrative and social institutions

Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 - To learn and define the Mamluk system 1 - 2 - 3 - A - B -
2 - To define the central and provincial administrative structure of Mamluk State 1 - 2 - A - B -
3 - To understand the religious and judicial nature of the Mamluk State 1 - 2 - 3 - A - B -
4 - To define the education and training institutions and their characteristics of the Mamluk State 1 - 2 - 3 - A -
5 - To explain the characteristics of foundations of Mamluk period 1 - 2 - 3 - A - B -
6 - To have knowledge about the characteristics of the art of Mamluk 1 - B -
7 - To explain the structure and characteristics of Mamluk society 1 - 2 - 3 - A - B -
8 - To learn what they did in the ceremonies of Mamluk society and military group 1 - 2 - A - B -
Öğretim Yöntemleri: 1:Lecture 2:Question-Answer 3:Discussion
Ölçme Yöntemleri: A:Testing B:Oral Exam

Ders Akışı


Kaynaklar

Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Yiğit, İsmail (1991), Siyasi-Dini-Kültürel-Sosyal İslâm Tarihi: Memlûkler, VII, İstanbul.

[2] Çetin, Altan (2007), Memluk Devletinde Askerî Teşkilat, İstanbul.

[3] Ayaz, Fatih Yahya (2008), Türk Memlükler Döneminde Saray Ağalığı Üstadarlık (1252-1382), İstanbul.

[4] Ayaz, Fatih Yahya (2009), Memlükler Döneminde Vezirlik 1250-1517, İstanbul.

[5] Ağır, Abdullah Mesut (2015), Memlûklarda Ticaret, Konya.

[6] Ayalon, David (2015), Memlûk Ordusunun Yapısı Üzerine Araştırmalar I-II-III, Çev. Abdullah Mesut Ağır, Ankara.


Döküman Paylaşımı


Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları KatkıDüzeyi
1 2 3 4 5
1 To gain skill for data collection, consultation of the literature and analysis in relevant area X
2 To become skilled at knowledge of methods for the process of scientific research X
3 To gain the skill to make contribution to science, at least in one of the theoretical, methodic or practical areas, in the scientific researches X
4 To gain thorough competence in critical evaluation and synthesis X
5 To gain the skill for production of new ideas X
6 To have the capability of interdisciplinary study and gain the skill for adaptation of theory, method and applications of different branches to relevant branch X
7 To follow technical, scientific developments and information technologies in relevant area X
8 To publish at least an academically work related to the writing of history X
9 To gain the skill for communication with the national or international circles of the relevant branch X
10 To have behavioral and ethic sensitivity in accordance with academic life X

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
AraSinav 1 50
Odev 1 20
Odev 2 15
Odev 3 15
Toplam 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
Toplam 100

AKTS - İş Yükü

Etkinlik Sayısı Süresi(Saat) Toplam İş yükü(Saat)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 16 3 48
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 16 3 48
Mid-terms 1 20 20
Assignment 3 10 30
Final examination 1 15 15
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü /25(s) 6.44
Dersin AKTS Kredisi 6.44
; ;