Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yenilik Ekonomisi IKT 352 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Mikro İktisat, Makro İktisat

Önerilen Seçmeli Dersler

Çevre Ekonomisi, Tarım Ekonomisi, Dünya Ekonomisi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET GÜLMEZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr. Öğr. Üyesi Ünsal Ozan KAHRAMAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İktisadi hayatta çok önemli hale gelen ve uzun dönemli ekonomik büyümenin başlıca kaynaklarından olan teknolojik ilerleme - yenilik - inovasyon kavramlarının teorik ve tarihsel gelişiminin incelenmesidir. 

Dersin İçeriği

Ders iki kısımda işlenecektir. Birinci kısımda yeniliğin iktisat yazınında mikro-makro-kalkınma-büyüme- uluslararası iktisat alanlarındaki etkileri teorik olarak incelenecektir. İkinci kısımda da tarihsel süreç, uygarlıklar ve alanlar bağlamında araştırılıp bilgi ve teknoloji havuzuna yapılan katkılar ve bunların pozitif dışsallıkları üzerinde durulacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yenilik Ekonomisi ilgili temel kavramları bilir Anlatım,
2 Mikro İktisat Teorisinde yeniliklerin etkisini analiz eder
3 Makro İktisat Teorisinde yeniliklerin etkisini analiz eder
4 İktisadi büyüme teorisinde yeniliklerin önemini bilir
5 Sanayi devrimi öncesinde ve döneminde yeniliklerin ekonomik paradigmayı nasıl değiştirdiğini analiz eder
6 Endüstri 4.0 konusunda bilgi verir
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İcat, İnovasyon ve Yenilik İle İlgili Temel Kavramlar
2 Yenilik Göstergeleri
3 Kısa Dönem Üretim teorisi ve Yeniliklerin Etkisi
4 Kısa Dönem Üretim teorisi ve Yeniliklerin Etkisi
5 Üretim Maliyetleri ve Yeniliklerin Etkisi
6 Piyasalar ve Yeniliklerin Etkisi
7 Faktör Piyasası ve Yeniliklerin Etkisi
8 Makro İktisat Teorisinde Yeniliklerin Etkisi
9 İktisadi Büyüme Teorilerinde Yeniliğin Önemi 1 - Schumpeter Modeli
10 İktisadi Büyüme Teorilerinde Yeniliğin Önemi 2 - Romer Modeli
11 Sanayi Devrimi Öncesi Dönemde Yenilikler
12 Sanayi Devrimi Döneminde Yenilikler
13 Sanayi Inkılabı Sonrasında Meydana Gelen Yenilikler ve Paradigmanın Değişmesi
14 Endüstri 4.0
Kaynaklar
Ders Notu

C. Freeman'ın Yenilik "İktisadı kitabı" ile A. Gülmez ve B. Ayhan'ın "İmitasyondan İnovasyona: Doğu Asyanın Yükselişi" kitapları yanında Teknoekonomi başlıklı kitaplar  

Ders Kaynakları

C. Freeman'ın Yenilik "İktisadı kitabı" ile A. Gülmez ve B. Ayhan'ın "İmitasyondan İnovasyona: Doğu Asyanın Yükselişi" kitapları yanında Teknoekonomi başlıklı kitaplar  

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında hukuk, sosyoloji, siyaset bilimi, işletme gibi bilimlerden de faydalanarak geniş bir bakış açısından hareketle tutarlı ve kapsamlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisini kazandırmak. Böylece iktisadi konuların diğer sosyal bilimlerle ilişkili olduğunu gösterrmek. X
2 Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. X
3 Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgilendirmek ve gerçek hayata yönelik analiz becerisi kazandırmak. X
4 Uluslararası iktisat teorisi, İktisadi büyüme ve İktisadi Kalkınma teorisi ve politikası hakkında bilgilendirmek ve ülkelerin neden farklı ekonomik seviyelerde olduğuna dair analiz becerisi kazandırmak. X
5 İktisat teorisinin ve kurumlarının tarihsel bir gelişim içinde bugüne kadar geldiğini, bu tarihi yolculuğun ülkelerde farklı dinamiklere sahip olduğunu öğretmek. X
6 İktisadi Matematik, Temel ekonometri ve İstatistik teorilerini ve uygulamalarını öğreterek öğrenciyi ekonomiyle ilgili veriye dayalı, bilimsel ve tutarlı analiz becerisine sahip bir hale getirmek. X
7 Genel işletme yönetimi, girişimcilik, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği, ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. X
8 Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. X
9 Günlük yaşantısında, kamu/özel sektördeki iş hayatında haklarını ve hukuki sınırlarını bilen, hukuk bilgisine sahip mezunlar yetiştirmek. X
10 Öğrencilerin kamu ve özel sektörde kolayca yeterliliklerini kanıtlayabilecekleri düzeyde muhasebe bilgisiyle donatmak.. X
11 Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı ve sözlü iletişim becerisine sahip olma. X
12 Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, GAUSS, Stata, R, Access, Minitab vb) kullanabilme becerisini kazandırmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 15 3 45
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 1 1
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 25 3 75
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5