Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çağdaş Felsefe ve Sanat SRM 608 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL
Dersi Verenler Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Çağdaş felsefenin problemlerini sanatın teorisi ve pratikleriyle ilişkilendirerek sanat öğrencilerinin entellektüel ardalanını güçlendirmek

Dersin İçeriği

19. ve 20. yüzyıl felsefi düşüncesi ile sanatın ilişkilenme biçimleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çağdaş Felsefenin temel problemlerini öğrenir Anlatım, Sözlü Sınavlar,
2 Sanat ve felsefe arasındaki ilişkiyi tartışabilir Anlatım, Sözlü Sınavlar,
3 Sanat öğrencisi olarak artistik pratiklerini felsefi bir bakışla irdeleyebilir Tartışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
4 Sanat eserinin çeşitli filozoflar tarafından nasıl yorumlandığını öğrenebilir Tartışma, Sözlü Sınavlar,
5 Çağdaş felsefe ve çağdaş sanat arasındaki bağlantıyı tartışabilir Tartışma, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Introduction: The relationship between art and philosophy -
2 Heidegger - The Artist in a Posthumanist World Bolt, B. (2010). Yeni Bir Bakışla Heidegger, (Çev: Murat Özbank), İstanbul: Kolektif Kitap Yayınevi.
3 Merleau-Ponty, “Art and the World of Perception” Merleau-Ponty, M. (2010). Algılanan Dünya: Sohbetler (Çev. Ömer Aygün), İstanbul: Metis Yayınları.
4 Bergson - What is the Use of Art? Bergson, Henri (1986), Yaratıcı Tekâmül (Çeviri: M. Şekip Tunç), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi.
5 Deleuze - The Logic of Sensation Deleuze, G. (2009). Francis Bacon: Duyumsamanın Mantığı. (Çev. Can Batukan & Ece Erbay Nahum). İstanbul: Norgunk Yayınları
6 Baudrillard - Contemporary Aesthetics and the Conspiracy of Art Baudrillard, J. (2022): Sanatın Komplosu. (Çev. Elçin Gen; Işık Ergüden). İstanbul: İletişim Yayınları.
7 Zizek: Looking Awry Žižek, S. (2005). Yamuk Bakmak: Popüler Kültürden Jacques Lacan'a Giriş. (T. Birkan, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
8 Ranciere - Distribution of the Sensible - Paradoxes of Political Art Ranciére, J. (2010). "Politik Sanatın Paradoksları", Özgürleşen Seyirci içinde, (çev. E. Burak Şaman), İstanbul: Metis Yayınları: 48-77.
9 Midterm -
10 Graham Harman- Objects and the Arts Harman, G. (2022). Sanat ve Nesneler. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
11 Latour- We have never been Modern Latour, Bruno [1991], Biz Hiç Modern Olmadık: Simetrik Antro- poloji Denemesi, çev. İnci Uysal, İstanbul: Norgunk Yayınları, 2008.
12 Haraway- Art-Science Activisims Haraway, D. (2023). Başka Yer, (Çev. Güçsal Pusar). İstanbul: Metis Yayınları
13 Bennett- Vibrant Matter: A Political Ecology of Things Bennett, J. (2024). Canlı Madde: Şeylerin Politik Ekolojisi, çev. Başak Ağın. Çanakkale: Akademim Yayınları
14 Disussion -
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Baudrillard, J. (2022): Sanatın Komplosu. (Çev. Elçin Gen; Işık Ergüden). İstanbul: İletişim Yayınları.

Bennett, J. (2024). Canlı Madde: Şeylerin Politik Ekolojisi, Çanakkale: Akademim Yayınları

Bergson, Henri (1986), Yaratıcı Tekâmül (Çeviri: M. Şekip Tunç), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi.

Bolt, B. (2010). Yeni Bir Bakışla Heidegger, (Çev: Murat Özbank), İstanbul: Kolektif Kitap Yayınevi.

Direk, Z. (2003). Dünyanın Teni: Merleau-Ponty Felsefesi Üzerine İncelemeler. İstanbul: Metis Yayınları

Deleuze, G. (2009). Francis Bacon: Duyumsamanın Mantığı. (Çev. Can Batukan & Ece Erbay Nahum). İstanbul: Norgunk Yayınları

Foucault, M. (2017). Kelimeler ve Şeyler: İnsan Bilimlerinin Bir Arkeolojisi. (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları

Foucault, M. (1993). Bu Bir Pipo Değildir (Çev. Selahattin Hilav), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları

Haraway, D. (2023). Başka Yer, (Çev.Müge Gürsoy Sökmen). İstanbul: Metis Yayınları

Harman, G. (2022). Sanat ve Nesneler. İstanbul: Ayrıntı Yayınları

Latour, Bruno [1991], Biz Hiç Modern Olmadık: Simetrik Antro- poloji Denemesi, çev. İnci Uysal, İstanbul: Norgunk Yayınları, 2008.

Merleau-Ponty, M. (2010). Algılanan Dünya: Sohbetler (Çev. Ömer Aygün), İstanbul: Metis Yayınları.

Ranciére, J. (2010). "Politik Sanatın Paradoksları", Özgürleşen Seyirci içinde, (çev. E. Burak Şaman), İstanbul: Metis Yayınları: 48-77.

 

Ranciere, J. (2020). Dissensus Politika Ve Estetik Üzerine, çev. Mustafa Yalçınkaya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları

Virilio, P. (2013).  Çokluğun Grameri: Çağdaş Yaşam Biçimlerinin Analizi İçin. (Çev. Volkan Kocagül ve Münevver Çelik). İstanbul: Otonom Yayınları

 Žižek, S. (2005). Yamuk Bakmak: Popüler Kültürden Jacques Lacan'a Giriş. (T. Birkan, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.

 

 

 
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce veya araştırmalar ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek; bilime ve sanata yenilik getirecek özgün tanımlara, tasarımlara ya da eserlere ulaşmak. X
2 Alanı ile ilgili uygulamalı ya da kuramsal çalışmalarda; yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek, alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde teknik, artistik ve üslüpsal açıdan üst düzeyde ustalık kazanabilmek. X
3 Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak saptayabilir ve çözüm yöntemi geliştirebilir. X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilir. X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve çözüm üretebilir. X
6 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2).
7 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir ve geliştirebilir.
8 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerlere uygun hareket eder. X
9 Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Çağdaş Felsefenin temel problemlerini öğrenir 1 3 5
2 Sanat ve felsefe arasındaki ilişkiyi tartışabilir 0 0 0 0 0 0 0 5 5
3 Sanat öğrencisi olarak artistik pratiklerini felsefi bir bakışla irdeleyebilir 0 0 0 0 0 0 0 5 4
4 Sanat eserinin çeşitli filozoflar tarafından nasıl yorumlandığını öğrenebilir 0 0 0 0 0 0 0 5 4
5 Çağdaş felsefe ve çağdaş sanat arasındaki bağlantıyı tartışabilir 0 0 0 0 0 0 0 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Performans Görevi (Seminer) 1 6 6
Ödev 1 6 6
Final 1 3 3
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Toplam İş Yükü 159
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,36
Dersin AKTS Kredisi 6