Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sürdürülebilir Malzeme Araştırmaları I | SRM 607 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Seramik Teknolojisi / Sır Uygulamaları ders içeriği hakkında bilgi sahibi olması beklenmektedir |
Önerilen Seçmeli Dersler |
|
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç. PINAR GÜZELGÜN HANGÜN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş Gör Beyza USTA |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Dersin amacı, sürdürülebilirlik kapsamında endüstriyel inorganik üretim atıklarının teknoloji, sanat ve tasarım bağlamında seramik malzeme ile birlikte değerlendirilebilirliğininin araştırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Dersin içeriği, araştırmacının endüstriyel üretim yapan fabrika ve işletmelerin atık veya yan ürünlerinin tespiti ile başlar. Sektör ile işbirliğine dayanması hedeflenen bu derste, elde edilen atıkların tane boyutu ve seramik bünye ile birleştirilmesi ile ilgili çeşitli AR-GE süreçleri yürütülür. Atığın seramik bünye ile optimum fiziksel-kimyasal bileşim koşullarının belirlenmesinin ardından ortaya çıkan yeni malzeme ile sanatsal veya endüstriyel tasarım öğeleri üretilir. Üretilen bu tasarıma ek olarak, alan endeksli veya TR dizinli bir dergide yapılan araştırmanın makale olarak yayınlaması beklenmektedir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sürdürülebilir Malzeme Bilgisi: Öğrenciler, sürdürülebilir malzemelerin özelliklerini ve kullanım alanlarını tanıyacaklardır. | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | Performans Değerlendirme, |
2 | Yenilenebilir ve Doğal Malzemeler: Yenilenebilir kaynaklardan elde edilen ve doğal malzemelerin sanat uygulamalarında nasıl kullanılabileceğini keşfetmek. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Soru-Cevap, | |
3 | Yaratıcı Çözümler Geliştirme: Sürdürülebilir malzemeler kullanarak sanatsal ifadeler oluşturmak ve yaratıcı çözümler geliştirmek. | Problem Çözme, Proje, | Performans Değerlendirme, |
4 | Araştırma ve Deneysel Çalışmalar: Farklı sürdürülebilir malzemelerle yapılan deneysel çalışmaların sonuçlarını değerlendirmek. | Proje, Deney ve Laboratuvar, | Performans Değerlendirme, |
5 | Geri Dönüşüm ve Upcycling: Geri dönüştürülmüş malzemeler veya mevcut malzemelerin yeniden işlenmesi (upcycling) ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmak. | Proje, | Performans Değerlendirme, Sözlü Sınavlar, |
6 | Sürdürülebilir Tasarım Prensipleri: Sürdürülebilir tasarım ilkelerini sanat pratiğine entegre etmek. | Benzetişim, Problem Çözme, Proje, | Öz Değerlendirme, Öz Değerlendirme, |
7 | Toplumda Farkındalık Yaratma: Sürdürülebilir sanat pratiği aracılığıyla çevre bilincini topluma yaymak. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Proje, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Endüstriyel atık, Sanatta Geri& İleri Dönüşüm ile ilgili Literatür Araştırması | |
2 | Endüstriyel atık olan İnorganik malzemeler ile ilgili örnekler toplama | |
3 | İnorganik atık malzemenin katkı olarak stoneware bünye içerisine farklı oranlarda eklenerek atık katkılı yeni bünye oluşturma | |
4 | Yapılan literatür araştırması ile ilgili yazılı ödev teslimi | |
5 | İnorganik atık malzemenin katkı olarak stoneware bünye ile uyumu üzere üç farklı derecede pişirim sonrası kimyasal – fiziksel testlerin uygulanması | |
6 | İnorganik atık malzemenin katkı olarak stoneware bünye ile uyumu üzere üç farklı derecede pişirim sonrası kimyasal – fiziksel testlerin uygulanması | |
7 | Uygulama Laboratuvar (Elde edilen sonuçların raporlarının teslimi) | |
8 | Elde edilen sonuçlar kapsamında stoneware bünyeye en uygun sonuca sahip olan bünyenin belirlenmesi ve Artistik / Endüstriyel Tasarım Sürecinin Başlangıcı | |
9 | Artistik / Endüstriyel Tasarım Süreci & Elde edilen veriler ile makale yazımı | |
10 | Artistik / Endüstriyel Tasarım Süreci & Elde edilen veriler ile makale yazımı | |
11 | Proje /Tasarım (Sınav) | |
12 | Elde edilen veriler ile makale yazımı | |
13 | Elde edilen veriler ile makale yazımı | |
14 | Final (Makale & Proje Teslimi) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
|
Ders Kaynakları | Güzelgün P (2019), Atık Malzemenin Seramik Bünyelerde Sanat İfadesi Olarak Kullanımı, Bildiri Metni, II. Uluslararası ZEUGMA Multidisiplinler Arası Kongre, Gaziantep, Türkiye Güzelgün P (2016), Stoneware Bünyelerde Organik Kül Katkısının Araştırılması ve Uygulanması, Yayımlanmış Sanatta Yeterlilk Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi STANDEN, Kathleen (2013), Addition to Clay Bodies, Bloomsbury, The American Ceramic Society, Ohio
WILEY, John &Sons (2007), Organic Waste Recycling, Technology and Management, 2.Baskı, Changrak Polprasert, Newyork
FARIA, K.C.P –GURGEL R.F.(2012) vd. Journal of Environmental Management 101, “Recycling of Sugarcane Bagasse Ash Waste in the Production of Clay Bricks”
SOUZE, A.E.- SANTOS, F.B (2011) vd, “Reuse of Sugarcane Bagasse Ash (SCBA) to Produce Ceramic Materials”, Journal of Environmental Management, 92(10), Ekim: 2774- 2780 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce veya araştırmalar ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek; bilime ve sanata yenilik getirecek özgün tanımlara, tasarımlara ya da eserlere ulaşmak. | X | |||||
2 | Alanı ile ilgili uygulamalı ya da kuramsal çalışmalarda; yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek, alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde teknik, artistik ve üslüpsal açıdan üst düzeyde ustalık kazanabilmek. | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak saptayabilir ve çözüm yöntemi geliştirebilir. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve çözüm üretebilir. | X | |||||
6 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2). | ||||||
7 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir ve geliştirebilir. | ||||||
8 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
9 | Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sürdürülebilir Malzeme Bilgisi: Öğrenciler, sürdürülebilir malzemelerin özelliklerini ve kullanım alanlarını tanıyacaklardır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 1 | 2 | 5 | 5 |
2 | Yenilenebilir ve Doğal Malzemeler: Yenilenebilir kaynaklardan elde edilen ve doğal malzemelerin sanat uygulamalarında nasıl kullanılabileceğini keşfetmek. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 1 | 5 | 5 |
3 | Yaratıcı Çözümler Geliştirme: Sürdürülebilir malzemeler kullanarak sanatsal ifadeler oluşturmak ve yaratıcı çözümler geliştirmek. | |||||||||
4 | Araştırma ve Deneysel Çalışmalar: Farklı sürdürülebilir malzemelerle yapılan deneysel çalışmaların sonuçlarını değerlendirmek. | |||||||||
5 | Geri Dönüşüm ve Upcycling: Geri dönüştürülmüş malzemeler veya mevcut malzemelerin yeniden işlenmesi (upcycling) ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmak. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 |
6 | Sürdürülebilir Tasarım Prensipleri: Sürdürülebilir tasarım ilkelerini sanat pratiğine entegre etmek. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 1 | 5 | 5 |
7 | Toplumda Farkındalık Yaratma: Sürdürülebilir sanat pratiği aracılığıyla çevre bilincini topluma yaymak. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 1 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 35 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 35 |
1. Proje / Tasarım | 30 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 4 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 6 | 6 | 36 |
Ödev | 8 | 6 | 48 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |