Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Cam Teknolojisi | MMM 453 | 7 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ŞENOL YILMAZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ŞENOL YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | Doç.Dr. Ediz ERCENK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Camın yapısı, özellikleri, üretimi ve kullanım alanları hakkındaki bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Camların tarihçesi ve tanımı, Camın kimyasal niteliği, cam yapıcı sistemler, Cam yapımında kullanılan hammaddeler ve sınıflandırılması, Camdaki bileşenlerin işlevleri, Cam türleri, Cam üretimi, Cam harmanı hazırlanması, Camın ergitilmesi ve ergitme reaksiyonları, Cam ergitme fırınları, Camlarda afinasyon ve homojenleştirme, Camın şekillendirilmesi ve şekillendirme yöntemleri, Camların yüzey aşındırmaları ve kaplamaları, Camların tavlanması ve cam hataları, Camların kulanım alanları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Camı ve cam yapımında kullanılan hammaddeleri tanımlayabilir. | Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Cam türlerini ve cam üretimini açıklayabilir. | Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Boşluk Doldurma Testleri, |
3 | Cam harmanı hazırlanmasını, camların ergitilmesini ve ergitme reaksiyonlarını tanımlayabilir. | Soru-Cevap, | Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Cam ergitme fırınlarının, ve camların şekillendirilmesini tanımlayabilir. | Soru-Cevap, | Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Camların tavlanmasının ve kullanım alanlarını açıklayabilir. | Soru-Cevap, | Boşluk Doldurma Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Camların tarihçesi ve tanımı | |
2 | Camın kimyasal niteliği, cam yapıcı sistemler | |
3 | Cam yapımında kullanılan hammaddeler ve sınıflandırılması | |
4 | Camdaki bileşenlerin işlevleri | |
5 | Cam türleri | |
6 | Cam üretimi | |
7 | Cam harmanı hazırlanması | |
8 | Camın ergitilmesi ve ergitme reaksiyonları | |
9 | Cam ergitme fırınları | |
10 | Camlarda afinasyon ve homojenleştirme | |
11 | Camın şekillendirilmesi ve şekillendirme yöntemleri | |
12 | Camların yüzey aşındırmaları ve kaplamaları | |
13 | Camların tavlanması ve cam hataları | |
14 | Camların kulanım alanları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Haftalık olarak ders içeriği verilmiştir. |
Ders Kaynakları | 1. Glass Chemistry, W. Vogel, 2nd Edition, Springer-Verlag, 1992. 2. Introduction to Glass Science and Technology, 2nd Edition, J. E. Shelby, The Royal Society of Chemistry, 2005. 3. Properties of Glass-Forming Melts, L. D. Pye, A. Montenero, I. Joseph, Taylor & Francis Group, 2005. 4. Glass-Ceramic Technology, W. Höland, G. Beall, The Amercan Ceramic Society, 2002. 5. Zanotto E.D., Mauro J.C The glassy state of matter: Its definition and ultimate fate, Journal of Non-crystalline solids, 471 (2017) 490-495. 6. Ş. Yılmaz, V. Günay, “Cam-Seramik Malzemeler”, Metalurji Dergisi (TMMOB Metalurji Mühendisleri Odası Yayınları) 23 (121), 12-17, 1999. 7. E. Ercenk, Ş. Yılmaz, “Cam; Mükemmel Bir Malzeme”, Standard Dergisi (Türk Standartları Enstitüsü Yayını), Kasım 2007, 36-41, 2007. 8. V. Günay, Ş. Yılmaz, “Cam-Seramikler Bilim ve Teknolojisi”, TÜBİTAK MAM Malzeme Enstitüsü, IBSN 978-975-403-535-3, 2010.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | ||||||
5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | ||||||
6 c | Bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Camı ve cam yapımında kullanılan hammaddeleri tanımlayabilir. | 1 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
2 | Cam türlerini ve cam üretimini açıklayabilir. | 1 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
3 | Cam harmanı hazırlanmasını, camların ergitilmesini ve ergitme reaksiyonlarını tanımlayabilir. | 1 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
4 | Cam ergitme fırınlarının, ve camların şekillendirilmesini tanımlayabilir. | 1 | 2 | |||||||||||||||||||||||||||||
5 | Camların tavlanmasının ve kullanım alanlarını açıklayabilir. | 1 | 2 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Ara Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 73 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |