Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Müzik Felsefesi | MFE 401 | 7 | 1 + 1 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. EMEL DEMİRGEN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı |
Felsefe ve müzikolojinin biraraya geldiği alanları açıklamadan önce, konuya yaklaşımım hakkında biraz bahsetmek istiyorum. Felsefe’nin hakikati kavramak ve bir konunun gerçekliğine ulaşmak için bir üst-dil, anlam çıkarma, amaç belirleme ve akıl yürütme disiplini olması sebebiyle öncelikle kültürle sonra da sanatla etkileşim içinde olması kaçınılmazdır. Hem felsefenin yeknesak olarak sanat olması mümkün değildir, hem de sanatın düşünceden uzak olmasıdır. Dolayısıyla felsefecinin içinde bulunduğu kültürle yakından ilişkisi vardır. Kültürle ilişki felsefecinin gerek kullandığı dil, kültürel kodlar ve düşünceye genel yaklaşım olarak kendini ifşa etmektedir. Fakat felsefe tarihinde bazı filozofların düşünce sistemlerinin bir sanat eseri gibi oluşturulduğunu gösterir. |
Dersin İçeriği | Felsefeciler öncelikle sanat olarak, sonra da kavram olarak müzik üzerine düşünmüşler, analojiler kurarak akıl yürütmeye çalışmışlar, ilimler tasnifi içine müziği yerleştirmişler, müziğin varoluş sebebini araştırmışlardır. Bunu yaparken kendi düşünce sistemlerini kullanarak, düşüncelerine yeni açılımlar vermek isterler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kültürler arası müziklere yaklaşım ve tanıma sağlayabilir.. Bu sayede dünyada kullanılan müzik dizileri ve sesleri hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, |
2 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahip olur | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, | |
3 | Analiz etme yeteneği kullanrak müzikte kaliteli müziğe ulaşır | Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel olarak felsefe ve müzikten bahsettiğimiz sunumumuzda, güncel tartışmaların aslında değiştiği fikrine kabul edilir. | Felsefe konulu okumalar |
2 | Günümüzde müziğe bakış ve onu anlamlandırış diğer sanatlarda olduğu gibi yapılmakta. Şiir sanatının felsefi olabileceği düşünülürken, müziğin de felsefi olabileceği düşünür. | Felsefe konulu tartışmalar |
3 | Müziğin ne olduğu konusunda araştırma yapmak | Felsefi konulardan müzik değerlendirmesi |
4 | Kavramsal olarak müziği ve felsefeyi düşünmek | Müzik Felsefesi konulu okumalar |
5 | Müzik kompozisyonu yapan bestekarlar da müzik hakkındaki düşünceleri ç,tartışmak | Çeşitli kaynaklardan yapılan okumalar |
6 | Dinleyici olmak müzik hakkında düşünmek için yeterli midir sorusunu tartışır | Çeşitli kaynaklardan yapılan okumalar |
7 | Felsefenin müziğe ne gibi katkıları olabilir sorusunu tartışır. | Müzik Felsefesi konulu okumalar |
8 | Sanatın ve müziğin amacı nedir | Çeşitli okumalar |
9 | Türk kültür tarihinde varolan ve bugün aktif olarak devam edemeyen felsefe geleneğimizde müziğin araştırır. | Grup Çalışması |
10 | Geleneğimizde varlık, güzellik, haz, nefs, ruh ve bunun gibi başka felsefi kavramları tartışır. | Grup Çalışması |
11 | Bilginin en düşük seviyesi birleşmemiş bilgidir. Bilim kısmi birleşmiş bilgidir. Felsefe tamamiyle birleşmiş (unified) bilgidir’ şeklinde felsefeye yaklaşmaktadır. sözlerini inceler | Sonum ve anlatım |
12 | . Doğu felsefeleri ile Batı felsefesi arasında dönemsel olarak benzerlikler, etkileşimler vardır. | Tartışma konuşmaları hazırlama |
13 | . Felsefeciler arasında genel anlamda ikisinin (Doğu ve Batı Felsefesinin) birbirinden kavramsal olarak uzak olduğu düşüncesini tartışır. | Kaynakların değerlendirmesi |
14 | özgür sanatlar üzerine dönem sonu çalışması | Sunum çalışması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili güncel ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgiye sahip olur. | ||||||
2 | Alanı ile ilgili bilgi ve becerileri açıklar; bu bilgi ve becerileri ses eğitimi alanında kullanabilecek düzeyde geliştirir. | X | |||||
3 | Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karmaşık durumlarla karşılaştığında sorunu tanımlama ve çözme aşamalarında birey ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
5 | Mesleki yaşamındaki paydaşlarını tanır, mesleki görev ve sorumluluklarını belirleyen kanunları bilir ve takip eder. | X | |||||
6 | Yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimseyerek bilim ve teknolojideki yenilikleri takip eder ve yeniliklere yönelik girişimci bir tutum geliştirir. | X | |||||
7 | İçinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanıma; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlama, uygulama ve yönetme becerisine sahiptir. | ||||||
8 | Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1). | X | |||||
9 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanlarında çok boyutlu düşünme ve uygulama becerisi geliştirir. | X | |||||
10 | Türk Halk Müziği ve Türk Sanat Müziği ses kullanımı alanıyla ilgili özgün yapıtları toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. | ||||||
11 | Türk müziğinin icra edildiği platformlarda Türk müzik sanatını temsil eder | X | |||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kültürler arası müziklere yaklaşım ve tanıma sağlayabilir.. Bu sayede dünyada kullanılan müzik dizileri ve sesleri hakkında bilgi sahibi olur | 1 | 3 | 2 | 3 | 3 | 5 | 5 | 3 | ||||
2 | Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahip olur | 2 | 1 | 3 | 1 | 2 | 4 | 2 | 1 | 3 | 1 | ||
3 | Analiz etme yeteneği kullanrak müzikte kaliteli müziğe ulaşır | 2 | 0 | 3 | 3 | 1 | 1 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 20 |
Toplam | 80 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 10 | 1 | 10 |
Kısa Sınav | 10 | 2 | 20 |
Ödev | 10 | 2 | 20 |
Final | 10 | 2 | 20 |
Toplam İş Yükü | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |