Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğretmenlik Uygulaması EBB 404 8 1 + 8 5 10
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NİLÜFER DEMİRCİ SAYĞI
Dersi Verenler Prof.Dr. SOLEY ERSOY, Doç.Dr. MURAT SARDUVAN, Prof.Dr. HÜSEYİN AKSOY, Prof.Dr. MAHMUT AKYİĞİT, Doç.Dr. YALÇIN YILMAZ, Prof.Dr. ŞEVKET GÜR, Prof.Dr. MUSTAFA KÜÇÜKİSLAMOĞLU, Prof.Dr. MEHMET ALİ GÜNGÖR, Doç.Dr. CANSU AKBULUT, Dr.Öğr.Üyesi ALİ KURU, Dr.Öğr.Üyesi NİLÜFER DEMİRCİ SAYĞI, Doç.Dr. SEZGİ SOMUNCU, Doç.Dr. HİDAYET HÜDA KÖSAL, Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA DEMİRKOL, Dr.Öğr.Üyesi SEZEN TOKSOY KÖSEOĞLU, MEB Personeli , Dr.Öğr.Üyesi EMİNE ÇELİK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Okul, sınıf, ders, öğrenci, alan bileşenlerini tanımak ve bu bileşenler ile ilgili gözlem yapmak. Alana özgü öğretim yöntemlerini incelemek; alana özgü etkinlikleri ve materyalleri geliştirmek; alana özgü öğretim ortamlarını hazırlamak, sınıfı yönetmek, ölçme-değerlendirme ve yansıtma yapmak ve mikro-öğretim uygulamaları yapmak için alana özgü yöntemler ve teknikler kullanmak, planlama yapmak.

Dersin İçeriği

1. Tanışma- planlama: Ders içeriği, işlenişi, takibi, süreç formlarının, raporların, uygulamaların tanıtımı 

2. Okul ziyareti: Yönetici, öğretmen ve öğrencilerle tanışma

3. Gözlem: Uygulama öğretmenin okuldaki bir günü, öğrencileri tanıma 

4. Gözlem: Uygulama öğretmeni gözlemleme, okulun örgütsel ve fiziki yapısı,  okul ve sınıf kuralları

5. Gözlem: Öğretmenin günlük ders ve eğitim etkinliklerinin gözlemlenmesi, öğrencinin okuldaki bir günü, dersin yöntemi ve sınıf kontrolü

6. Plan Oluşturma: Öğretim programı dahilinde etkinliklerin hazırlanması

7. Plan Oluşturma: Öğretim programı dahilinde etkinliklerin hazırlanması

8. Plan Oluşturma-Uygulama: Öğretim programı dahilinde etkinliklerin hazırlanması, uygulanması, uygulama ile ilgili değerlendirmeler ve geri bildirimler

9. Plan Oluşturma-Uygulama: Öğretim programı dahilinde etkinliklerin hazırlanması, uygulanması, uygulama ile ilgili değerlendirmeler ve geri bildirimler

10. Plan Oluşturma-Uygulama: Öğretim programı dahilinde etkinliklerin hazırlanması, alana özgü öğretim materyallerinin geliştirilmesi, uygulanması, uygulama ile ilgili değerlendirmeler ve geri bildirimler

11. Plan Oluşturma-Uygulama: Öğretim programı dahilinde etkinliklerin hazırlanması,  alana özgü öğretim materyallerinin geliştirilmesi, uygulanması, uygulama ile ilgili değerlendirmeler ve geri bildirimler

12. Plan Oluşturma-Uygulama: Öğretim programı dahilinde etkinliklerin hazırlanması,  alana özgü öğretim materyallerinin geliştirilmesi, uygulanması, uygulama ile ilgili değerlendirmeler ve geri bildirimler

13. Çalışmayla ilgili değerlendirmeler ve geri bildirimler

14. Genel değerlendirme ve tartışma

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Uygulama öğretmenini okulda gözlemler ve gözlemlerini raporlaştırır.
2 Aday öğretmen anlatacağı bir dersi planlar.
3 Öğretmenlik uygulaması sırasında kazanmış oldukları deneyimleri paydaşları ile tartışır.
4 Fen ve fizik eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler,
5 Öğretim sürecinde ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Uygulama okullarının belirlenmesi
2 Öğretmen adayları okul yönetimiyle iletişimi sağlamak üzere bir grup başkanı seçerek, branş öğretmenleriyle iletişimi sağlayacaklar ve onların derslerini 2., 3., 4. ve 5. hafta boyunca izlemeye devam edeceklerdir.
3 Adaylar, branş öğretmenleriyle ders hazırlığı, planlama, yöntem seçme ve değerlendirme gibi konularda bilgi alışverişinde bulunmaya başlayacaklardır.
4 Adaylar, 6. haftadan itibaren işleyecekleri ders konularını ilgili öğretmenlerden alarak, gerekli kaynak araştırmasını ve diğer tüm hazırlıklarını yapacaklardır.
5 Adaylar, verecekleri dersin planını branş öğretmenlerinin görüşünü alarak hazırlamaya başlayacaklardır.
6 Her öğretmen adayı derslerini, branş öğretmenlerinin sorumluluğu altında vermeye başlayacaklardır.
7 Adaylar, uygulamasını yapacakları dersin planını ilgili ders öğretmeninin ve okul müdürünün denetiminden geçireceklerdir. Adaylar hazırladıkları dersleri planlarına göre sunacaklardır.
8 Öğretmen adayları uyguladıkları her dersin sonunda diğer uygulama öğrencileri ve ders öğretmeniyle dersin kritiğini yaparak gerekli notları alacaklardır.
9 Adaylar, uyguladıkları her dersin amacına ulaşıp ulaşmadığını, uygun ölçme araç ve teknikleriyle ölçüp değerlendirmesini yapacaklardır.
10 6., 7., 8. ve 9. haftalardaki etkinliklere aynen devam edeceklerdir. Bu programda yer alan diğer çalışmalar da sürdürülecektir.
11 6., 7., 8. ve 9. haftalardaki etkinliklere aynen devam edeceklerdir. Bu programda yer alan diğer çalışmalar da sürdürülecektir.
12 6., 7., 8. ve 9. haftalardaki etkinliklere aynen devam edeceklerdir. Bu programda yer alan diğer çalışmalar da sürdürülecektir.
13 Uygulama okulu müdürlüğünce tüm aday ve ilgili öğretmenlerin katılımıyla düzenlenecek bir toplantıda, uygulama çalışmalarının genel bir değerlendirmesi yapılacaktır.
14 Öğretmenlik uygulaması ile ilgili dosyaya kazandığı deneyimleri yazarak danışman öğretim elemanına teslim edilecektir.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Aktepe, V., & Yalçınkaya, E. (2014). Kuram ve uygulamada okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması. Ankara: Pegem A Yayıncılık.

Efe, R. (2023). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması. Ankara: Anı Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma ve bunları kullanabilme X
2 Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanma X
3 Öğrenmeyi, öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme X
4 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilme. X
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanma X
6 Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme, kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi X
7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bileşim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenme. X
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanma. X
9 Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme ve yabancı dil bilgisine sahip olma X
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanma. X
11 Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olma. X
12 Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanma ve alan dışı ders alma
13 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Uygulama öğretmenini okulda gözlemler ve gözlemlerini raporlaştırır.
2 Aday öğretmen anlatacağı bir dersi planlar.
3 Öğretmenlik uygulaması sırasında kazanmış oldukları deneyimleri paydaşları ile tartışır.
4 Fen ve fizik eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler,
5 Öğretim sürecinde ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
1. Performans Görevi (Seminer) 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 9 144
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Performans Görevi (Uygulama) 2 2 4
Performans Görevi (Seminer) 2 2 4
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 249
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,96
Dersin AKTS Kredisi 10