Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Matematiksel Programlama | ENM 551 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SENA KIR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SENA KIR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çeşitli karar problemlerinin gerçekçi kısıtlar altında matematiksel modellerinin kurulması, modellerin çözümü için LINGO'da kodlanması ve optimum çözümlerin elde edilip yorumlanmasına odaklanarak öğrencilerin matematiksel modelleme yöntemi ile ilgili teorik ve uygulamalı araştırmalar yapabilmeleri |
Dersin İçeriği | Matematiksel programlamaya giriş, yöneylem araştırmasındaki temel problemlerin modellenmesi ve LINGO kodlarının yazılması, çeşitli alanlardaki karar problemlerinin matematiksel modellerinin oluşturulması ve LINGO kodlarının yazılması, LINGO çözüm çıktılarının yorumlanması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Matematiksel Programlamaya Giriş | |
2 | Yöneylem Araştırmasındaki Temel Problemlerin ve LINGO programının Tanıtılması | |
3 | Ulaştırma Problemi | |
4 | Çeşitli Atama Problemleri | |
5 | Sırt Çantası Problemleri | |
6 | Gezgin Satıcı Problemi | |
7 | Ağ Modelleri | |
8 | Araç Rotalama Problemleri-I | |
9 | Araç Rotalama Problemleri-II | |
10 | Çizelgeleme Problemleri-I | |
11 | Çizelgeleme Problemleri-II | |
12 | Çok Amaçlı Matematiksel Programlama-I | |
13 | Çok Amaçlı Matematiksel Programlama-II | |
14 | Ödev Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Winston, W. L. (2004). Operations research: applications and algorithm. Thomson Learning, Inc. Hillier, F. S., & Lieberman, G. J. (2015). Introduction to operations research. McGraw-Hill. Taha, H. A. (2007). Operations research an introduction. Murthy, P. R. (2005). Operations research (linear programming). Bohem press. Poler, R., Mula, J., & Díaz-Madroñero, M. (2014). Operations Research Problems Statements and Solutions. Springer. Bakır, M., & Altunkaynak, B. (2003). Tamsayılı programlama: teori, modeller ve algoritmalar. Pinedo, M. (2005). Planning and scheduling in manufacturing and services. Springer (New York). |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | sürdürülebilir kalkınma ve endüstri mühendisliğinin gelişen koşullara göre gelişmelerini izleyebilmek ve uygulayabilmek için yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 40 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|