Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mekan ve Politika | COG 530 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, mekânın politik süreçlerle nasıl şekillendiğini ve politik kararların mekânsal organizasyon üzerindeki etkilerini analiz etmektir. Öğrenciler, mekânın iktidar, kimlik, sınırlar ve kentleşme gibi olgularla ilişkisini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirecek, mekânın politik bir araç olarak nasıl kullanıldığını kavrayacaklardır.
|
Dersin İçeriği | Bu ders, mekânın politik iktidar ilişkileri, sınır ve toprak kavramları, kentleşme süreçleri, kamu alanı ve mekânsal adalet gibi konular çerçevesinde nasıl şekillendiğini ve politik bir araç olarak nasıl kullanıldığını tartışacak; aynı zamanda mekânsal düzenlemelerin toplumsal hareketler, kimlik politikaları ve çevre üzerindeki etkilerini inceleyecektir.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mekânın politik süreçlerle nasıl şekillendiğini ve politik kararların mekânsal organizasyon üzerindeki etkilerini analiz edebilme becerisi kazanma | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Foucault, Lefebvre ve diğer teorisyenlerin mekân ve iktidar ilişkilerine dair görüşlerini uygulayarak, mekânın sosyal kontrol ve iktidar ilişkilerindeki rolünü kavrayabilme. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Mekânsal adalet, kentsel dönüşüm ve çevre politikaları gibi konularda, mekânın sosyal, ekonomik ve politik boyutlarını ele alarak çözüm önerileri geliştirebilme yeteneği kazanma. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Mekân ve Politika İlişkisi | |
2 | Mekânın Üretimi: Lefebvre ve Mekân Teorisi | |
3 | İktidar ve Mekân | |
4 | Devlet, Egemenlik ve Mekân | |
5 | Mekânsal Adalet ve Eşitsizlik | |
6 | Kentleşme ve Mekânsal Politika | |
7 | Toplumsal Hareketler ve Mekân | |
8 | Kamusal ve Özel Alan: Politik Bir Ayrım | |
9 | Sınırlar ve Bölgesel Politikalar | |
10 | Çevre Politikaları ve Mekân | |
11 | Mekân ve Kimlik Politikaları | |
12 | Kolonyalizm, Postkolonyalizm ve Mekân | |
13 | Kentsel Dönüşüm ve Politika | |
14 | Gelecekte Mekân ve Politika: Dijitalleşme ve Akıllı Şehirler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Oğuz Işık ve Melih Pınarcıoğlu, Mekanın Politikleşmesi Politikanın Mekansallaşması Ayşe Öncü, Mekan Kültür İktidar Hatice Kurtuluş (Ed.), İstanbul'da Kentsel Ayrışma Hatice Turut ve E. Murat Özgür, Kentleşmenin Ekonomi Politiği ve "Fiilen Var Olan Neoliberalizm"
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
2 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
3 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | ||||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki i güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | ||||||
5 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | ||||||
6 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | ||||||
8 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojilerinin gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | ||||||
9 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | ||||||
10 | Coğrafya ve Coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X | |||||
11 | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer | X | |||||
12 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X | |||||
14 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | X | |||||
15 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mekânın politik süreçlerle nasıl şekillendiğini ve politik kararların mekânsal organizasyon üzerindeki etkilerini analiz edebilme becerisi kazanma | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 |
2 | Foucault, Lefebvre ve diğer teorisyenlerin mekân ve iktidar ilişkilerine dair görüşlerini uygulayarak, mekânın sosyal kontrol ve iktidar ilişkilerindeki rolünü kavrayabilme. | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 |
3 | Mekânsal adalet, kentsel dönüşüm ve çevre politikaları gibi konularda, mekânın sosyal, ekonomik ve politik boyutlarını ele alarak çözüm önerileri geliştirebilme yeteneği kazanma. | 3 | 0 | 0 | 4 | 0 | 5 | 0 | 0 | 5 | 0 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 100 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |