Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarihçi Bakışıyla Gelenek ve Modernlik TAR 657 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Tarihsel ve çağdaş sosyolojiyi ve düşünce yapılarını karşılaştırmalı analitik yaklaşımla ele almak, hem tarihi hem de güncel sosyolojiyi veya zihniyetleri anlama çabasını doğurmaktadır. Bu nedenle bu derste, tarihî sosyolojik yapılar ve düşünceler ile çağdaş sosyolojik yapılar ve düşünceleri mukayeseli şekilde inceleyerek, toplumsal zihniyet çözümlemeleri yapmak ve bu suretle öğrencide fikri farkındalık ve idrak derinliği oluşturma ihtiyacını karşılamak.

Öğrencilere gerek ulusal ve gerekse uluslararası sosyopolitik gelişme ve meseleleri, insanlık tarihindeki benzerleriyle karşılaştırmalı şekilde ve sosyal bilimler metodolojisine uygun olarak değerlendirme yeteneği kazandırmak.

Dersin İçeriği

Temel kavramlar ve önermeler

Medeniyet organizasyonu formunda toplumsal ihtiyaçlar

Toplumsal Eğitim, Terbiye ya da Değerler Eğitimi

İnsanlık tarihinde 3 dönem: 1.Gelenekselçağ, 2.Modernçağ, 3. Post-modern/Post-truthçağ

İnsanlık Tarihinde Temel Kültür Farkları

Tarih Nedir Okumaları

İslam Düşüncesine Giriş

Sekülerleşme Analizleri

Hikâyenin Tarihsel Rolü ve Büyüklerin Rol-Modelliği Üzerine

Gelenek Üzerine Okumalar

Modernite Üzerine Okumalar

Modernite Eleştirileri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Tartışma, Bireysel Çalışma, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar ve önermeler
2 Medeniyet organizasyonu formunda toplumsal ihtiyaçlar
3 Toplumsal Eğitim, Terbiye ya da Değerler Eğitimi
4 İnsanlık tarihinde 3 dönem: 1.Gelenekselçağ, 2.Modernçağ, 3. Post-modern/Post-truthçağ
5 İnsanlık Tarihinde Temel Kültür Farkları
6 Tarih Nedir Okumaları
7 İslam Düşüncesine Giriş
8 Vize
9 Sekülerleşme Analizleri
10 Hikâyenin Tarihsel Rolü ve Büyüklerin Rol-Modelliği Üzerine
11 Gelenek Üzerine Okumalar-1
12 Gelenek Üzerine Okumalar-2
13 Modernite Üzerine Okumalar
14 Modernite Eleştirileri
Kaynaklar
Ders Notu

Lütfi ŞEYBAN, Tarih Bağlamında Gelenek ve Modernlik, Sakarya 2021-24

Ders Kaynakları

Daryush Shayegan , Yaralı Bilinç: Geleneksel Toplumlarda Kültürel Şizofreni + Melez Bilinç

Thomas Bauer , Dünyanın Tekdüzeleşmesi

Terry Eagleton , Tanrı’nın Ölümü ve Kültür + Hayatın Anlamı

Hannah Arendt , Geçmişle Gelecek Arasında ve diğer eserlerinden seçmeler.

Köksal Alver, Mekan, Şehir, Medeniyet , 1 3

«Sosyoloji Bağlamında Gelenek ve Modernite», nesettoku.com.tr

Willie Thompson , İnsanlık Tarihinin Dönüştürücü Güçleri, İş, Cinsellik ve İktidar

Ahmet Davutoğlu, “Tarih Metodolojisi ve Geleneği Yeniden Yorumlama Sürecindeki Önemi”,

İslâm, Gelenek ve Yenileşme , TDV, İstanbul 1996, s. 107 115.

Sinan Canan, ‘İnsan Nedir? İnsanın Fabrika Ayarları’, Ankara Us Atölyesi, Youtube, 3 Mart 2022.

Taha Abdurrahman, Dinin Ruhu

Stefan Zweig , Dünün Dünyası: Bir Avrupalının Anıları

Zygmunt Bauman’ın eserlerinden..

Hans Georg Gadamer’in eserlerinden..

Lütfi Bergen , «Mekan ve Müslüman Şehir Hayatı» YouTube

Volkan Ertit 1, « Sekülerleşme Nedir?» YouTube + Volkan Ertit 10, «Türkiye'nin Sekülerleşme Süreci» YouTube

Ahmet Demirhan, Modernlik , pdf

Byung Chul Han’ın eserleri

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. X
2 Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. X
3 Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. X
4 Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. X
5 Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. X
6 Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. X
7 Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. X
8 Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma)
9 Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. X
10 Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 5 5 5 5 5 4 4 0 5 5
2 5 5 5 5 5 4 4 0 5 5
3 5 5 5 5 5 4 4 0 5 5
4 5 5 5 5 5 4 4 0 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)