Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Doğal Dil İşlemenin Temelleri | VBA 304 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. YASİN ALTUNBAŞAK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | |
Dersin İçeriği | Bu ders, doğal dil işleme ile ilgili temel kavramları, yöntemleri, kullanılabilecek teknolojileri ve örneklerle uygulamaları kapsamaktadır. Ders, metin madenciliği, otonom bilgi keşfi için veri birleştirme, çok yönlü veri madenciliği, doğal dil işleme, dilbilimsel özellikler, ifade yapısı ve sözdizimi, metin birleştirme gibi dil işleme alanındaki temel konuları içermektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dil modelleme, sözcük dağarcığı, sentaks analizi gibi temel kavramları anlar ve tanımlar. | ||
2 | Sözcüklerin ayrıştırılması ve köklerinin bulunması gibi temel sözcük işleme tekniklerini öğrenir ve uygular. | ||
3 | Cümle yapısı analizi ve dil bilgisi analizi gibi temel cümle işleme tekniklerini öğrenir ve uygular. | ||
4 | Metin verileri üzerinde dil modelleme tekniklerini kullanarak farklı analizler ve sınıflandırmalar yapar. | ||
5 | Metin verilerinin otomatik olarak sınıflandırılması ve etiketlenmesi için farklı yöntemleri uygular. | ||
6 | Metin verilerinden anlamlı bilgi çıkarma ve özetleme tekniklerini kullanır. | ||
7 | Doğal dil işleme modellerini kullanarak metin oluşturma ve sentetik dil üretme tekniklerini öğrenir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Metin Madenciliğine Giriş | |
2 | Metin ve Resim Veritabanlarından Metadata Çıkarımı | |
3 | Metin Madenciliği ve Yüksek Boyutlu İstatistiksel Analiz | |
4 | Otonom Bilgi Keşfi için Veri Birleştirme | |
5 | Çok Yönlü Veri Madenciliği | |
6 | Doğal Dil İşlemenin Temelleri | |
7 | Doğal Dil İşlemenin Matematiksel Tabanı | |
8 | Dilbilimsel Özellikler | |
9 | İfade Yapısı ve Sözdizim | |
10 | Metne Detaylı Bakış | |
11 | Metin Birleştirmeleri | |
12 | Bilgi Alma Konuları | |
13 | N-gramlar ve Kelime Anlam Muğlaklığı | |
14 | Sözlüksel Kazanım ve POS Etiketleme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Veri Biliminde matematik konusunda yeterli bilgi birikimine ve bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık veri bilimi problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | Bilimsel araştırma yapabilme yeteneği ile elde edilen bilgiyi derinlemesine analiz edebilir ve yorumlayabilir | ||||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel araştırmaların tasarlanması ve uygulanması konusunda yetkinliğe; karmaşık veri setlerini analiz etme ve yorumlama yeteneğine sahiptir | ||||||
4 | Eksik veya kısıtlı veri setleriyle çalışarak bilgiyi tamamlayabilir ve farklı disiplinlerden gelen bilgileri entegre edebilir | ||||||
5 | Veri bilimi ve analitiği problemlerini tanımlama ve çözme becerisi için gerekli programlama becerisine sahiptir | ||||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapabilme, karmaşık problemlere yönelik çözüm stratejileri geliştirebilme, sorumluluk alma ve takım çalışmasına katkı sağlama becerisine sahiptir | ||||||
7 | Yenilikçi fikirler ve yöntemler geliştirme kabiliyetine; veri bilimi ve analitiği alanında veri işleme süreçlerinde yeni yaklaşımlar ortaya koyabilme becerisine sahiptir | ||||||
8 | Gereksinim duyulan veri ve bilgileri tanımlama, erişme ve değerlendirme, veri yönetimi ve analitiği alanında yetkindir. | ||||||
9 | Veri bilimi ve analitiği alanındaki güncel gelişmeleri takip edebilir, öğrenme ve yeni teknolojileri hızlı bir şekilde adapte edebilir | ||||||
10 | Yapılan çalışmaların sonuçlarını etkili bir şekilde aktarabilir ve teknik ve karmaşık konuları anlaşılır bir şekilde sunabilir | ||||||
11 | Veri bilimi ve analitiği uygulamalarının sosyal ve çevresel etkilerinin farkındadır ve bu bağlamda uyum sağlayabilir | ||||||
12 | Veri toplama, analiz etme ve raporlama süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerler hakkında bilgi sahibidir; etik ilkeleri gözetir ve toplumun faydasını ön planda tutar |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dil modelleme, sözcük dağarcığı, sentaks analizi gibi temel kavramları anlar ve tanımlar. | ||||||||||||
2 | Sözcüklerin ayrıştırılması ve köklerinin bulunması gibi temel sözcük işleme tekniklerini öğrenir ve uygular. | ||||||||||||
3 | Cümle yapısı analizi ve dil bilgisi analizi gibi temel cümle işleme tekniklerini öğrenir ve uygular. | ||||||||||||
4 | Metin verileri üzerinde dil modelleme tekniklerini kullanarak farklı analizler ve sınıflandırmalar yapar. | ||||||||||||
5 | Metin verilerinin otomatik olarak sınıflandırılması ve etiketlenmesi için farklı yöntemleri uygular. | ||||||||||||
6 | Metin verilerinden anlamlı bilgi çıkarma ve özetleme tekniklerini kullanır. | ||||||||||||
7 | Doğal dil işleme modellerini kullanarak metin oluşturma ve sentetik dil üretme tekniklerini öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|