Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Olasılıksal Makine Öğrenmesi | VBA 303 | 5 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | ||
Önerilen Seçmeli Dersler | ||
Dersin Dili | Türkçe | |
Dersin Seviyesi | Lisans | |
Dersin Türü | Zorunlu | |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. YASİN ALTUNBAŞAK | |
Dersi Verenler | ||
Dersin Yardımcıları | ||
Dersin Kategorisi | Diğer | |
Dersin Amacı | ||
Dersin İçeriği |
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Mühendislikle ilgili bir problemin denetimli veya denetimsiz makine öğrenimi sorunu olarak formüle edilip edilemeyeceğini tartışıp belirleyebilir | ||
2 | Olasılığa dayalı ve "geleneksel" makine öğrenimi yöntemleri arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları (hem pratik hem de teorik) bilir. | ||
3 | Olasılıksal Makine öğrenmesi algoritmaları ile model ve yöntemleri analiz eder, uygular, gerçek dünya problemlerinin çözümlerinde kullanır. | ||
4 | Doğrusal olmayan boyutluluğun azaltılmasına yönelik yöntemleri analiz eder, uygular ve kullanır. | ||
5 | Makine öğrenmesinde kullanması gereken araçları ve dilleri bilir ve kullanır. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Temel İstatistiksel Kavramlar Makine öğrenmesi nedir? Olasılık ve istatistik temelleri | |
2 | Olasılık Teorisi ve Temel olasılık kavramları Bernoulli, Binom, Normal, Poisson Dağılımları Koşullu olasılık ve Bayes teoremi | |
3 | Lineer Cebir ve Matrisler Temel lineer cebir kavramları | |
4 | Matris işlemleri ve operasyonlar Lineer denklem sistemleri | |
5 | Lineer Regresyon ve Olasılık Tabanlı Yaklaşımlar Lineer regresyon modeli ve olasılık temelli yorumlanması En küçük kareler yöntemi | |
6 | Lineer Regresyon Model değerlendirme ve doğruluk ölçütleri Regresyon analizi uygulamaları | |
7 | Lojistik Regresyon ve Sınıflandırma Lojistik regresyon modeli ve olasılık temelli sınıflandırma | |
8 | Lojistik Regresyonda Belirsizlik hesaplamaları ve sınıflandırma kararlarının güvenilirliği, Sınıflandırma performans metrikleri | |
9 | Derin Öğrenme ve Yapay Sinir Ağları Yapay sinir ağı temelleri Derin sinir ağları (DNN) | |
10 | Evrişimli sinir ağları (CNN) Devirli(Recurrent) sinir ağları (RNN) Derin öğrenme uygulamaları ve örnekleri | |
11 | Temel Makine Öğrenmesi Algoritmaları ve Olasılık Tabanlı Yaklaşımlar Karar ağaçları ve rastgele ormanlar Destek vektör makineleri (SVM) | |
12 | K-En Yakın Komşu (KNN) algoritması Temel algoritmaların olasılık temelli yorumları ve seçimi | |
13 | Model Değerlendirme ve Hata Analizi Çapraz doğrulama ve model performansı değerlendirme Hata analizi ve hata türleri, Aşırı uyum(overfitting), yetersiz uyum(underfitting) ve model optimizasyonu | |
14 | Makine öğrenimi uygulamalarında etik ve sorunlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Veri Biliminde matematik konusunda yeterli bilgi birikimine ve bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık veri bilimi problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisine sahiptir. | ||||||
2 | Bilimsel araştırma yapabilme yeteneği ile elde edilen bilgiyi derinlemesine analiz edebilir ve yorumlayabilir | ||||||
3 | Analitik, modelleme ve deneysel araştırmaların tasarlanması ve uygulanması konusunda yetkinliğe; karmaşık veri setlerini analiz etme ve yorumlama yeteneğine sahiptir | ||||||
4 | Eksik veya kısıtlı veri setleriyle çalışarak bilgiyi tamamlayabilir ve farklı disiplinlerden gelen bilgileri entegre edebilir | ||||||
5 | Veri bilimi ve analitiği problemlerini tanımlama ve çözme becerisi için gerekli programlama becerisine sahiptir | ||||||
6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapabilme, karmaşık problemlere yönelik çözüm stratejileri geliştirebilme, sorumluluk alma ve takım çalışmasına katkı sağlama becerisine sahiptir | ||||||
7 | Yenilikçi fikirler ve yöntemler geliştirme kabiliyetine; veri bilimi ve analitiği alanında veri işleme süreçlerinde yeni yaklaşımlar ortaya koyabilme becerisine sahiptir | ||||||
8 | Gereksinim duyulan veri ve bilgileri tanımlama, erişme ve değerlendirme, veri yönetimi ve analitiği alanında yetkindir. | ||||||
9 | Veri bilimi ve analitiği alanındaki güncel gelişmeleri takip edebilir, öğrenme ve yeni teknolojileri hızlı bir şekilde adapte edebilir | ||||||
10 | Yapılan çalışmaların sonuçlarını etkili bir şekilde aktarabilir ve teknik ve karmaşık konuları anlaşılır bir şekilde sunabilir | ||||||
11 | Veri bilimi ve analitiği uygulamalarının sosyal ve çevresel etkilerinin farkındadır ve bu bağlamda uyum sağlayabilir | ||||||
12 | Veri toplama, analiz etme ve raporlama süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerler hakkında bilgi sahibidir; etik ilkeleri gözetir ve toplumun faydasını ön planda tutar |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Mühendislikle ilgili bir problemin denetimli veya denetimsiz makine öğrenimi sorunu olarak formüle edilip edilemeyeceğini tartışıp belirleyebilir | ||||||||||||
2 | Olasılığa dayalı ve "geleneksel" makine öğrenimi yöntemleri arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları (hem pratik hem de teorik) bilir. | ||||||||||||
3 | Olasılıksal Makine öğrenmesi algoritmaları ile model ve yöntemleri analiz eder, uygular, gerçek dünya problemlerinin çözümlerinde kullanır. | ||||||||||||
4 | Doğrusal olmayan boyutluluğun azaltılmasına yönelik yöntemleri analiz eder, uygular ve kullanır. | ||||||||||||
5 | Makine öğrenmesinde kullanması gereken araçları ve dilleri bilir ve kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ara Sınav | 5 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
2. Ara Sınav | 20 |
Toplam | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 40 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|