Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Problem Çözme MAT 609 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. NURAY ÇALIŞKAN DEDEOĞLU
Dersi Verenler Doç.Dr. NURAY ÇALIŞKAN DEDEOĞLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Matematik eğitiminde problem çözmenin yeri ve önemini kavramak, alanda yapılan araştırmaları eleştirel bir bakış açısı ile inceleme ve ilgili bir araştırmayı planlamada rol oynamak.

Dersin İçeriği

Problem ve problem çözme, problem çözme ve matematik öğretimi, problem çözme basamakları, problem çözme stratejileri, teknoloji destekli problem çözme, problem çözmeye dayalı ders planlaması, problem çözme sürecinin değerlendirilmesi, ilgili araştırmaların incelenmesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Matematik eğitiminde problem çözmenin yeri ve önemini kavrar Anlatım, Beyin Fırtınası, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
2 Matematik eğitiminde problem çözme ile ilgili araştırmaları eleştirel bir bakış açısı ile inceler Problem Çözme, Sözlü Sınavlar, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
3 Matematik eğitiminde problem çözme ile ilgili bir araştırma planlar Problem Çözme, Proje, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Problem ve problem çözme nedir?
2 Problem çözme ve matematik öğretimi
3 Problem çözme basamakları
4 Problem çözme basamakları ile ilgili araştırmalar
5 Problem çözme stratejileri
6 Problem çözme stratejileri
7 Problem çözme stratejileri ile ilgili araştırmalar
8 Arasınav
9 Teknoloji destekli problem çözme
10 Teknoloji destekli problem çözme ile ilgili araştırmalar
11 Problem çözmeye dayalı ders planlaması
12 Problem çözmeye dayalı ders planlanması ile ilgili araştırmalar
13 Problem çözme sürecinin değerlendirilmesi
14 Problem çözme sürecinin değerlendirilmesi ile ilgili araştırmalar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Liljedahl, P., Santos-Trigo, M., Malaspina, U. & Bruder, R. (2013). Problem Solving in Mathematics Education. ICME-13 Topical Surveys, Springer Open. doi:10.1007/978-3-319-40730-2

Posamentier, A. S. & Krulik (2020). Etkili ve yaratıcı çözümler için problem çözme stratejileri: 6–12. sınıflar (Çev. L. Akgün). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Posamentier, A. S. & Krulik (2019). Matematikte Problem Çözme: 3-6. sınıflar (Çev. L. Akgün , T. Kar , M. F. Öçal). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.

Polya, G. (2017). Nasıl çözmeli (Çev. B. S. Soyer). Ankara: Tübitak.

Van De Walle, J. A., Sarp, K. S. & Bay Williams, J. M. (2021). İlkokul ve Ortaokul Matematiği: Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim (Çev. Ed. Soner Durmuş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır.
2 Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanında ve disiplinlerarası alanlardaki kavram, kuram ve fikirleri derinlemesine öğrenir ve edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgiyi özgün sonuç ve çıkarımlara ulaşmada etkin bir şekilde kullanır. X
3 Matematik eğitimi alanında sahip olduğu bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, bu bilgileri kullanarak alanda tespit ettiği bir ihtiyaç doğrultusunda nitel, nicel ve karma yöntemleri kullandığı özgün bilimsel araştırmalar tasarlar ve yürütür. X
4 Matematik eğitimi alanında özgün ve yenilikçi bir düşünce ve tasarım oluşturma ve uygulama süreçlerini bağımsız olarak yürütmede sorumluluk alır, bu doğrultuda alanındaki en az bir ulusal veya uluslararası hakemli dergide özgün bir bilimsel araştırma ortaya koyarak alanına katkıda bulunur.
5 Matematik eğitimi alanında ki uzman kişilerle kurduğu iletişimde alana özgü konularda bilimsel bilgi, beceri ve yetkinliğini gösterecek sosyal beceriye sahip olur, alan konularını eleştirel bir bakış açısıyla tartışabilir ve görsel ve sözlü iletişim araçlarını etkili bir biçimde kullanırken gerektiğinde iletişimini en az bir yabancı dil ile sürdürür. X
6 Alanında sahip olduğu bilgi, beceri ve yetkinlikleri toplumsal, bilimsel ve etik sorunların çözümünde kullanır ve bu yolla içinde bulunduğu toplumun bilgi toplumu olmasına ve değerlerinin korunmasına katkıda bulunur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Matematik eğitiminde problem çözmenin yeri ve önemini kavrar 0 3 0 0 4 2
2 Matematik eğitiminde problem çözme ile ilgili araştırmaları eleştirel bir bakış açısı ile inceler 0 3 0 0 4 2
3 Matematik eğitiminde problem çözme ile ilgili bir araştırma planlar 2 3 3 3 4 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 25 25
Ödev 1 20 20
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6