Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çağdaş Türk Dünyası Edebiyatları | TDE 471 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike KILIÇ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | 20. yüzyıl Türk Dünyası edebiyatlarını tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Türk Dünyası edebiyatlarının önemli edebî şahsiyetlerinden örnekler verilerek tanıtılması; ortaklık, benzerlik ve farklılıkların nedenleriyle tespit edilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 20. yüzyıl Türk Dünyası Edebiyatını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Farklı coğrafyalarda yaşayan Türklerin edebî eserlerindeki ortaklık, benzerlik ve farklılıkları tespit edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Edebiyatta ve kültürde oluşan farklılıkların nedenlerini karşılaştırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | 4) Türkiye’de gelişen Türk edebiyatı ile Türk Dünyası edebiyatlarını analiz edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Edebî eser ve tarihî olaylar arasındaki ilişkiyi sentezleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Dil, kültür ve edebiyat arasındaki bağı değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 20. yüzyıl Türk Dünyası coğrafyası: Türk devletleri ve Türk toplulukları | Türk topluluklarının dünya üzerindeki konumları hakkında bilgi edinilecek. |
2 | Türk Dünyası tarihi hakkında genel bilgi. Türk Dünyası edebiyatlarının oluşmasında etkili olan siyasî ve sosyal olaylar. | Türklerin kurdukları devletler ve komşu devletlerle olan ilişkilerinin tarihi öğrenilecek; Türk Dünyası edebiyatlarının oluşmasında etkili olan siyasî ve sosyal olaylar hakkında araştırma yapılacak. |
3 | Ayaz İshaki hakkında bilgi verilmesi ve Ayaz İshaki´nin "Üyge Taba" adlı romanının incelenmesi. | Üyge Taba adlı roman okunacak. |
4 | Kırgız Edebiyatı, Cengiz Aytmatov'un dünya edebiyatındaki yeri ve önemi | Cengiz Aytmatov´un hayatı, sanatı ve eserleri hakkında bilgi edinilecek. Üzerine yazılmış makaleler araştırılacak |
5 | Cengiz Aytmatov hayatı, eserleri; Gün Olur Asra Bedel ve Cengiz Han´a Küsen Bulut adlı romanlarının İncelenmesi. | Gün Olur Asra Bedel ve Cengiz Han´a Küsen Bulut romanları okunacak. Eserlerle ilgili şu ana kadar yapılan değerlendirmeler incelenecek. |
6 | Cengiz Aytmatov'un "Cemile", "Yüz Yüze", "Beyaz Gemi" hikâyelerinin incelenmesi. | "Cemile", "Yüz Yüze", "Beyaz Gemi" hikâyeleri okunacak. |
7 | Kırım Türk-Tatar edebiyatı; Şakir Selim “Bahçesaray” şiirinin incelenmesi. Cengiz Dağcı’nın hayatı, eserleri; Korkunç Yıllar romanının incelenmesi | Kırım Türk-Tatar edebiyatının tarihi gelişimi hakkkında bilgi edinilecek. Korkunç Yıllar romanı okunacak |
8 | Karaçay edebiyatı, Halimat Bayramuk’un İki Kasım Bin Dokuz Yüz Kırk Üç adlı romanının değerlendirilmesi | İki Kasım Bin Dokuz Yüz Kırk Üç adlı roman okunacak. |
9 | ARA SINAV | |
10 | Kazak edebiyatı; Tahavi Ahtanov’un Boran romanının değerlendirilmesi | Boran romanı okunacak |
11 | Balkanlarda Türk edebiyatı, Batı Trakya ve Kıbrıs Türk edebiyatı | Konu ile ilgili genel bilgi edinilecek |
12 | Azerbaycan Türk Edebiyatı, Mevlüt Süleymanlı’nın Köç (Göç) romanının incelenmesi | Köç (Göç) romanı okunacak |
13 | Şehriyar ve Bahtiyar Vahapzade’nin edebî şahsiyeti ve eserleri | Şehriyar ve Bahtiyar Vahapzade´nin sanatı ve eserleri hakkında araştırma yapılacak |
14 | Mehmet Akif ve Abdürreşit İbrahim Efendi´nin tanıtılması. Mehmet Akif´in Süleymaniye Kürsüsünde adlı eserinin incelenmesi. | Mehmet Akif´in Süleymaniye Kürsüsünde adlı eseri okunacak ve şiirde geçen vaizin özellikleri belirlenecek. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Türk Dünyası El kitabı |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 20. yüzyıl Türk Dünyası Edebiyatını bilir. | ||||||||||||||
2 | Farklı coğrafyalarda yaşayan Türklerin edebî eserlerindeki ortaklık, benzerlik ve farklılıkları tespit edebilir. | ||||||||||||||
3 | Edebiyatta ve kültürde oluşan farklılıkların nedenlerini karşılaştırabilir. | ||||||||||||||
4 | 4) Türkiye’de gelişen Türk edebiyatı ile Türk Dünyası edebiyatlarını analiz edebilir. | ||||||||||||||
5 | Edebî eser ve tarihî olaylar arasındaki ilişkiyi sentezleyebilir. | ||||||||||||||
6 | Dil, kültür ve edebiyat arasındaki bağı değerlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
3. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |