Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Klasik Türk Şiiri Poetikası | TDE 392 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Dr. BEDRİYE GÜLAY AÇAR, Arş. Gör. MUHAMMED TARIK ABLAK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Poetikanın tarifi, kapsamı, tarihi ve Türk edebiyatındaki örnekleri üzerinde durmak; Klasik Türk şiirinde poetikanın yerini tespit etmek ve bu bağlamda şairlerin poetik yorum ve söylemlerini incelemek; şairlerin şiir sanatına yönelik tavır ve düşüncelerinden yola çıkarak Klasik Türk şiirinin genel ilkelerini belirlemek. |
Dersin İçeriği | Poetikanın tarifi, kapsamı, tarihi ve Türk edebiyatındaki örnekleri üzerinde durmak; seçilen şairlerin hayatını, sanatını, eserlerini tanıtıcı bilgiler paylaşmak; bu şairlerin sırasıyla şiir, şair ve çevre bağlamında ifade ettiği düşünce ve değerlendirmeleri incelemek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Poetika kavramını tanımlar. | Tartışma, | |
2 | Poetikanın tarifini, kapsamını ve tarihini anlatır. | Anlatım, | |
3 | Klasik Türk şiirinde poetikanın yerini tespit eder. | Tartışma, | |
4 | Farklı yüzyıllardaki şairlerin poetikalarını analiz eder. | Tartışma, | |
5 | Farklı yüzyıllardaki şairlerin poetikalarını değerlendirir. | Tartışma, | |
6 | Klasik Türk şiirinin poetikasına dair genellemelere ulaşır. | Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders ve temel kaynaklar hakkında genel bilgilendirme. Poetika hakkında genel bilgiler ve Klasik Türk şiirinde poetikaya dair bilgilendirme. | |
2 | Klasik Türk şiirinde poetik düşünce, görüş, değerlendirme ve yaklaşımlara yer veren Latîfî ve Âşık Çelebi Tezkireleri ile Necâtî Bey Dîvânı, Fuzûlî Dîvânı’nın dibaceleri ile Hüsn ü Aşk mesnevisinin ilgili bölümlerinin incelenmesi. | |
3 | Şeyhî’nin şiir ve şair anlayışı. | |
4 | Ahmed Paşa’nın şiir ve şair anlayışı. | |
5 | Necâtî Bey’in şiir ve şair anlayışı. | |
6 | Fuzûlî’nin şiir ve şair anlayışı. | |
7 | Taşlıcalı Yahyâ’nın şiir ve şair anlayışı. | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Bâkî’nin şiir ve şair anlayışı. | |
10 | Bağdatlı Rûhî’nin şiir ve şair anlayışı. | |
11 | Nef'i'nin şiir ve şair anlayışı. | |
12 | Nedîm’in şiir ve şair anlayışı. | |
13 | Şeyh Gâlib’in şiir ve şair anlayışı. | |
14 | Osmân Nevres’in şiir ve şair anlayışı. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | KTE NAZIM I KTE NAZIM II |
Ders Kaynakları | Harun Tolasa, “Divan Şairlerinin Kendi Şiirleri Üzerine Düşünce ve Değerlendirmeleri”; Harun Tolasa, “Klâsik Edebiyatımızda Dîvân Dîbâceleri: Lâmi‘î’nin Önsözü ve Buna Göre Dîvân Şiiri Sanat Görüşü”; Harun Tolasa, Sehî, Latîfî ve Âşık Çelebi Tezkirelerine Göre 16. Yüzyılda Edebiyat Araştırma ve Eleştirisi-I; Ahmet Mermer, “Taşlıcalı Yahyâ Bey’in Kendi Şiiri Üzerine Düşünce ve Değerlendirmesi”; Filiz Kılıç- Muhsin Mâcit, “Divan Edebiyatında Poetika Denemeleri: Tezkire Önsözleri”; Yakup Şafak, “Bahrü’l-Maârif Müellifi Sürûrî’nin Şiir ve Şairlikle İlgili Görüşleri”; Muhammet Nur Doğan, Fuzûlî’nin Poetikası; Filiz Kılıç, XVIII. Yüzyıl Tezkirelerinde Şair ve Eser Üzerine Değerlendirmeler; İsmail Ünver, “XVIII. Yüzyıl Şairlerinin Şiir ve Şair Hakkındaki Değerlendirmeleri”; Mahmut Kaplan, “Sebk-i Hindî Şairlerinden Fehîm, İsmetî, Nâilî ve Neşâtî’nin Dîvânlarına Göre Şair ve Şiir Hakkındaki Görüşleri”; Muhammet Nur Doğan, “Klâsik Edebiyatımızda Sanat ve Şiir Felsefesi (Poetika)”; Muhammet Nur Doğan, “Taşlıcalı Yahyâ’nın Yûsuf ü Zelîha’sında Şiirin Şiiri”; Pervin Çapan, “Zâtî’nin Dîvânı’nda Edebî Tenkid ve Değerlendirmeler”; Abdulkadir Erkal, Divan Şiiri Poetikası (17. Yüzyıl); Hasan Ali Esir, “Klâsik Edebiyatımızda Poetika ve Nedîm’in Bu Poetika İçerisindeki Yeri”; Turan Karataş, “Poetik Düşünüşün Klâsik Şiirde Dile Getirilişi: Bâkî Divanı Örneği”; Mahmud Erol Kılıç, Sûfî ve Şiir, Osmanlı Tasavvuf Şiirinin Poetikası; Menderes Coşkun, “Klâsik Türk Şairinin Poetikası Üzerine”; Nihat Öztoprak, “Bağdatlı Rûhî’nin Şiir Anlayışı”; Nihat Öztoprak, “Bağdatlı Rûhî’nin Şair Anlayışı”; Mahmut Kaplan, “Şeyh Gâlib’in Şiir Anlayışı”; Bayram Ali Kaya, “Necâtî Bey’in Şiir Anlayışı”; Bayram Ali Kaya, “Necâtî Bey’in Şair Anlayışı”. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Poetika kavramını tanımlar. | ||||||||||||||
2 | Poetikanın tarifini, kapsamını ve tarihini anlatır. | ||||||||||||||
3 | Klasik Türk şiirinde poetikanın yerini tespit eder. | ||||||||||||||
4 | Farklı yüzyıllardaki şairlerin poetikalarını analiz eder. | ||||||||||||||
5 | Farklı yüzyıllardaki şairlerin poetikalarını değerlendirir. | ||||||||||||||
6 | Klasik Türk şiirinin poetikasına dair genellemelere ulaşır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |