Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Editörlük ve Redaktörlük | TDE 484 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yayıncılık sektörünün temel görevleri arasında olan editörlük ve redaktörlük meslekleriyle ilgili bilgi vermek ve uygulamalı çalışmalar yapmak. |
Dersin İçeriği | Toplumsal hayatta edebiyat öğrencilerinin istihdamı için uygun sektörlerden birisi olan yayıncılık alanında editör ve redaktör olarak çalışma koşularının, imkân ve kabiliyetlerin oluşturulması ve artırılması amacıyla ilgili kavramların ve görevlerin uygulamalı olarak tanıtılması. Eser oluşturma, yazarlar ile toplum arasında aracılık, eser dosyasını yayına hazırlanması süreçleri tanıtılır.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yayınevi ve yayın süreçleri hakkında bilgi sahibi olur | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Editörün ne iş yaptığını, yayın aşamasındaki görevlerini bilir | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
3 | Çağdaş yayın imkânlarını oluşturan araçları bilir | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
4 | Toplum, piyasa ve yayınevi ilişkisi hakkında bilgi sahibidir | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bir yayınevi nasıl işler? | |
2 | Yayın politikasının oluşturulmasındaki faktörler ve ölçütler. | |
3 | Toplum, piyasa ve yayınevi ilişkisi | |
4 | Yazarlarla ilgili politikalar ve yazar ve yayıncı ilişkisi | |
5 | Kitap, dergi ve gazete nedir, nasıl üretilir? | |
6 | Editör nedir? Ne iş yapar? | |
7 | Kitap oluşturulması aşamalarında editörün görevleri. | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Dergi ve gazete yayınlarının editöryal süreçleri. | |
10 | Redaktör sözcüğünün anlamı. Redaktörün görevleri | |
11 | Yayın dosyasının oluşturulması ve düzenlenmesi | |
12 | Dizgi, mizanpaj, düzelti ve baskı süreçlerinde redaktörün rolleri | |
13 | Çağdaş yayın imkânları oluşturan görsel, işitsel ve sanal medya araçlarının nitelikleri | |
14 | TV, haber ve reklam ajanslarında editörlük ve redaktörlük görevleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | İsmail E. Erünsal, Osmanlılarda Kütüphaneler ve Kütüphanecilik, Timaş Yayınları. Marshall McLuhan, Gutenberg Galaksisi Tipografik İnsanın Oluşumu, Yapı Kredi Yayınları. Peter Ginna (Der.), Editör Ne İş Yapar?, Delidolu Yayınevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yayınevi ve yayın süreçleri hakkında bilgi sahibi olur | ||||||||||||||
2 | Editörün ne iş yaptığını, yayın aşamasındaki görevlerini bilir | ||||||||||||||
3 | Çağdaş yayın imkânlarını oluşturan araçları bilir | ||||||||||||||
4 | Toplum, piyasa ve yayınevi ilişkisi hakkında bilgi sahibidir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
1. Sözlü Sınav | 30 |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 3 | 42 | 126 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |