Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Edebiyat ve Sinema | TDE 447 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SAMET ÇAKMAKER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SAMET ÇAKMAKER, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra Ay, Arş. Gör. Melike Kılıç |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Edebiyat ve sinema sanatları arasındaki fark ve benzerliklerin tespiti ile iki sanat dalı arasındaki ilişki yolları örnekler üzerinden tartışılır ve gösterilir.
|
Dersin İçeriği | Günümüzün en etkili sanat dallarından ikisi olan edebiyat ile sinema arasında yapısal benzerlikler; iki sanat dalının birbirine dönüştürülebilme imkânları araştırılır. Çeşitli edebiyat eserlerinden sinemaya aktarılmış örnekler üzerinde durularak meselenin teknik ve estetik yönleri belirlenir.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Edebiyattan sinemaya, sinemadan edebiyata geçişin gerekçelerini anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | |
2 | Edebi eserin dili ile bir gösteri sanatı olan sinemanın dili arasındaki fark ve benzerlikleri ayırt edebilir. | Problem Çözme, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Edebiyatçıların sinemaya bakışlarına dair örnekler verebilir. | Problem Çözme, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Edebiyattaki kurgu ve imge tekniklerinin görüntüye aktarılabilmesi nasıl mümkün olur? | Problem Çözme, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Sinemanın edebiyata edebiyatın sinemaya yansıdığı noktaları eser üzerinde tespit edebilir. | Problem Çözme, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Edebiyattan sinemaya, sinemadan edebiyata geçişin gerekçelerini anlamak. | Edebiyat ve sinema sanatları hakkında ansiklopedik bilgi araştırmak |
2 | Edebi eserin dili ile bir gösteri sanatı olan sinemanın dili arasındaki fark ve benzerlikler. | Gösterge kavramı hakkında sözlük araştırması yapmak |
3 | Edebiyattaki kurgu ve imge tekniklerinin görüntüye aktarılabilmesi nasıl mümkün olur? | Kurgu, imge kavramları hakkında araştırma yapmak |
4 | Uyarlama nedir, sanat dalları arasında uyarlamalar | |
5 | Edebiyatçıların sinemaya bakışlarına dair örnekler | |
6 | Sinemanın edebiyata etkisi | |
7 | Yeşilçam sinemasının genel özellikleri ve popüler Türk romanları arasındaki ilişkiler | |
8 | ARA SINAV | |
9 | Edebiyat eserlerinin sinemaya etkisi | |
10 | Sinemaya uyarlanmış önemli edebi eserler ile sinema filmi arasında karşılaştırmalar | |
11 | Uyarlama eserlerin yapıları arasındaki dönüştürüm özellikleri | |
12 | Ortak hikayelerin yansıtılması | |
13 | Sinema ve edebiyatta anlam yaratma tekniklerinin örnekler üzerinden gösterilmesi | |
14 | Sinema ve edebiyat arasındaki ilişkinin edebiyatçılar açısından sağladığı imkânlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Edebiyattan sinemaya, sinemadan edebiyata geçişin gerekçelerini anlar. | ||||||||||||||
2 | Edebi eserin dili ile bir gösteri sanatı olan sinemanın dili arasındaki fark ve benzerlikleri ayırt edebilir. | ||||||||||||||
3 | Edebiyatçıların sinemaya bakışlarına dair örnekler verebilir. | ||||||||||||||
4 | Edebiyattaki kurgu ve imge tekniklerinin görüntüye aktarılabilmesi nasıl mümkün olur? | ||||||||||||||
5 | Sinemanın edebiyata edebiyatın sinemaya yansıdığı noktaları eser üzerinde tespit edebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Sözlü Sınav | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 3 | 42 | 126 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |