Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Kültüründe İnanç ve İnanışlar | TDE 259 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. HİLAL ERDOĞAN AKSU |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. HİLAL ERDOĞAN AKSU, |
Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Selçuk Kürşad KOCA |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Türk kültüründe eski dinlerin ve inanışların etkisiyle hala yaşamaya devam eden inanç ve inanışların etkilerini, bu etkilerin günümüz inanç dünyasında kendisine nasıl yer edindiğini ve bu izlere bağlı olarak geliştirilmiş olunan yaşam şekillerini, bu yaşam şekillerinin edebiyata, sanata, günlük yaşama ve bilime etkilerini öğretmek. |
Dersin İçeriği | Türk kültüründe yer alan geçiş dönemleriyle ilgili inanışlar, bereket, nazar, uğursuzluk, inanç merkezleri, demonik varlıklar ve mevsimsel bayramlarla ilgili inanışlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk kültüründeki inanışları tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | İslamiyet öncesi inanç sistemlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | İslamiyet öncesi inanç sistemlerinin İslamiyet sonrası inançlara yansımalarını gözlemleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Kamlık inanç sisteminin kalıntılarını güncel inanışlarda fark edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Türk halk islamındaki sentretik uygulamaları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnanç/inanış vb. kavramlar ve İslamiyet öncesi inanç sistemleri | Sözlüklerden kavramlar araştırılacak |
2 | Kültler ve Kamlık inancı | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
3 | Evrenin yaratılışı, gök cisimleri ve hayvanlarla ilgili inanışlar | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
4 | Geçiş Dönemleriyle İlgili İnanışlar: Doğum (öncesi, sırası, sonrası) inanışları | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
5 | Evlilik (öncesi, sırası, sonrası) inanışları | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
6 | Ölüm (öncesi, sırası, sonrası) inanışları | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
7 | Nazar ve Uğursuzluk İnanışları | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
8 | Ara sınav | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
9 | İnanç merkezleriyle ilgili inanışlar | Yaşayan Dünya Dinleri,isimli kitaptan veARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
10 | Bereket ve halk hekimliği inanışları | Yaşayan Dünya Dinleri,isimli kitaptan veARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
11 | Demonik varlıklarla ilgili inanışlar | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
12 | Büyü, Fal, Kehanet, Burç, Rüya İnanışları | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
13 | Tören ve kutlamalarla ilgili inanışlar | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
14 | Popüler kültür inanışları | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Güzel, Özlem edt. (2021). Anadolu Halk Kültüründe İnanış ve Ritüeller. Nobel yay. Sakaoğlu Saim vd. edt (2015). Aile Yazıları 7 ve 8. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı yay. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk kültüründeki inanışları tanır. | ||||||||||||||
2 | İslamiyet öncesi inanç sistemlerini bilir. | ||||||||||||||
3 | İslamiyet öncesi inanç sistemlerinin İslamiyet sonrası inançlara yansımalarını gözlemleyebilir. | ||||||||||||||
4 | Kamlık inanç sisteminin kalıntılarını güncel inanışlarda fark edebilir. | ||||||||||||||
5 | Türk halk islamındaki sentretik uygulamaları bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |