Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Metin Şerhi Iv TDE 480 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Sultan Şairler

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. BEDRİYE GÜLAY AÇAR ÇALIK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. M. Tarık ABLAK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Seçilmiş metin örneklerinden hareketle, Klasik Türk şiirine ilişkin şerh yöntemlerini ve bu şiirin son derece zengin olan içerik dünyasını ana hatlarıyla öğretme. Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel, modern ve postmodern metotlarla şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapabilme ve bilhassa metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımların kullanılmasını sağlama.

Dersin İçeriği

Metin şerhi, metin tahlili ve metin incelemesine ilişkin tanımlar ile aralarındaki farklar; dinî-tasavvufi veya din dışı (profane) KlasikTürk şiiri metinlerinin şerhine dair geleneksel veya modern yaklaşım ve metotlar; bir metnin şerh edilebilmesi için gerekli alt yapı bilgilerinin ana hatlarıyla hatırlatılması ve pekiştirilmesi; bu tür metinlerin içerdiği dinî-tasavvufi, milli, sosyal, kültürel, estetik ve poetik unsurlara uygulamalı örneklerle dikkat çekme.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klasik Türk şiiri metinlerini anlama, açıklama ve şerh etmede (yorumlamada) kullanılan geleneksel ve modern metotları sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma,
2 Klasik Türk şiiri metinlerini anlama, açıklama ve şerh etmede (yorumlamada) kullanılan geleneksel ve modern metotları anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma,
3 Dinî-tasavvufi veya din dışı (profane) metin örneklerinden hareketle Klasik şiirin zengin içerik dünyasına dair tespitlerde bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma,
4 Dinî-tasavvufi veya din dışı (profane) metin örneklerinden hareketle Klasik şiirin zengin içerik dünyasını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma,
5 Klasik Türk şiirinin içerdiği dinî-tasavvufi, milli, sosyal, kültürel, estetik ve poetik unsurları düzenler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma,
6 Klasik Türk şiirinin içerdiği dinî-tasavvufi, milli, sosyal, kültürel, estetik ve poetik unsurları değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders ve kaynakları hakkında bilgilendirme. 18. yüzyılın muhtelif şairlerinden seçilmiş muhtelif beyit örnekleri üzerinde şerh alıştırması yapılması Sisteme yüklenen dosyadakiler başta olmak üzere, serbest ve karışık olarak seçilen diğer beyitler üzerinde durulacak.
2 Nedîm’den (ö. 1730) beyit/şiir örneklerinin şerhi. DİA veya TEİS’ten biyografisi okunacak. Kültür Bakanlığı e-kitap’tan Nedim Dîvânı incelenecek.
3 Nedîm’den (ö. 1730) beyit/şiir örneklerinin şerhi.
4 Sâmi (Arpaeminizâde)’den .(ö. 1734) beyit/şiir örneklerinin şerhi. DİA veya TEİS’ten biyografisi okunacak. Kültür Bakanlığı e-kitap’tan Sâmî Dîvânı incelenecek.
5 Seyyid Vehbî’den (ö. 1736) beyit/şiir örnekerinin şerhi. DİA veya TEİS’ten biyografisi okunacak.
6 Koca Râgıb Paşa’dan (ö. 1763) beyit/şiir örneklerinin şerhi. DİA veya TEİS’ten biyografisi okunacak.
7 Fıtnat Hanım’dan (ö. 1780) beyit/şiir örneklerinin şerhi. DİA veya TEİS’ten biyografisi okunacak.
8 Hoca Neş’et Divanı’ndan beyit/şiir örneklerinin şerhi. DİA veya TEİS’ten biyografisi okunacak.
9 Esrâr Dede’den (ö. 1797) beyit/şiir örneklerinin şerhi. DİA veya TEİS’ten biyografisi okunacak. Kültür Bakanlığı e-kitap’tan Esrar Dede Dîvânı incelenecek.
10 ARA SINAV
11
12 Şeyh Gâlib’den (ö. 1799) beyit/şiir örneklerinin şerhi. DİA veya TEİS’ten biyografisi okunacak. Kültür Bakanlığı e-kitap’tan Şeyh Galib Dîvânı incelenecek.
13 Şeyh Gâlib’den beyit/şiir örneklerinin şerhi. Hoca Neş’et’ten (ö. 1807) beyit/şiir örneklerinin şerhi. Sünbülzâde Vehbî’den (ö. 1809) beyit/şiir örneklerinin şerhi.
14 Enderûnlu Fâzıl’dan (ö. 1810) beyit/şiir örneklerinin şerhi. Final sınavı hakkında bilgilendirme.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Prof. Dr. Metin Akar, Su Kasidesi Şerhi (TDV Yayınları, Ankara); Doç. Dr. İsmail Hakkı Aksoyak, Metin Şerhi, Eski Türk Edebiyatı El kitabı, (Grafiker Yayıları, Ankara); Prof. Dr. Ömür Ceylan, Tasavvufî Şiir Şerhleri (Kitabevi Yayınları, İstanbul); Prof. Dr. Mehmed Çavuşoğlu, Divanlar Arasında (Akçağ Yayınları, Ankara); Nezahat Öztekin, İslâmî Türk Edebiyatına Giriş ve Metin Şerhi (İzmir).

# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı
1 Klasik Türk şiiri metinlerini anlama, açıklama ve şerh etmede (yorumlamada) kullanılan geleneksel ve modern metotları sıralar.
2 Klasik Türk şiiri metinlerini anlama, açıklama ve şerh etmede (yorumlamada) kullanılan geleneksel ve modern metotları anlatır.
3 Dinî-tasavvufi veya din dışı (profane) metin örneklerinden hareketle Klasik şiirin zengin içerik dünyasına dair tespitlerde bulunur.
4 Dinî-tasavvufi veya din dışı (profane) metin örneklerinden hareketle Klasik şiirin zengin içerik dünyasını yorumlar.
5 Klasik Türk şiirinin içerdiği dinî-tasavvufi, milli, sosyal, kültürel, estetik ve poetik unsurları düzenler.
6 Klasik Türk şiirinin içerdiği dinî-tasavvufi, milli, sosyal, kültürel, estetik ve poetik unsurları değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)