Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metin Şerhi Iv | TDE 480 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Sultan Şairler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. BEDRİYE GÜLAY AÇAR ÇALIK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. M. Tarık ABLAK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Seçilmiş metin örneklerinden hareketle, Klasik Türk şiirine ilişkin şerh yöntemlerini ve bu şiirin son derece zengin olan içerik dünyasını ana hatlarıyla öğretme. Eski Türk edebiyatı metinlerini anlama, açıklama ve yorumlamada kullanılan geleneksel, modern ve postmodern metotlarla şerh, yorum, tahlil ve inceleme yapabilme ve bilhassa metinleri anlamada filolojik, etimolojik ve semantik yaklaşımların kullanılmasını sağlama. |
Dersin İçeriği | Metin şerhi, metin tahlili ve metin incelemesine ilişkin tanımlar ile aralarındaki farklar; dinî-tasavvufi veya din dışı (profane) KlasikTürk şiiri metinlerinin şerhine dair geleneksel veya modern yaklaşım ve metotlar; bir metnin şerh edilebilmesi için gerekli alt yapı bilgilerinin ana hatlarıyla hatırlatılması ve pekiştirilmesi; bu tür metinlerin içerdiği dinî-tasavvufi, milli, sosyal, kültürel, estetik ve poetik unsurlara uygulamalı örneklerle dikkat çekme. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Klasik Türk şiiri metinlerini anlama, açıklama ve şerh etmede (yorumlamada) kullanılan geleneksel ve modern metotları sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Klasik Türk şiiri metinlerini anlama, açıklama ve şerh etmede (yorumlamada) kullanılan geleneksel ve modern metotları anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Dinî-tasavvufi veya din dışı (profane) metin örneklerinden hareketle Klasik şiirin zengin içerik dünyasına dair tespitlerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Dinî-tasavvufi veya din dışı (profane) metin örneklerinden hareketle Klasik şiirin zengin içerik dünyasını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Klasik Türk şiirinin içerdiği dinî-tasavvufi, milli, sosyal, kültürel, estetik ve poetik unsurları düzenler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Klasik Türk şiirinin içerdiği dinî-tasavvufi, milli, sosyal, kültürel, estetik ve poetik unsurları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders ve kaynakları hakkında bilgilendirme. 18. yüzyılın muhtelif şairlerinden seçilmiş muhtelif beyit örnekleri üzerinde şerh alıştırması yapılması | Sisteme yüklenen dosyadakiler başta olmak üzere, serbest ve karışık olarak seçilen diğer beyitler üzerinde durulacak. |
2 | Nedîm’den (ö. 1730) beyit/şiir örneklerinin şerhi. | DİA veya TEİS’ten biyografisi okunacak. Kültür Bakanlığı e-kitap’tan Nedim Dîvânı incelenecek. |
3 | Nedîm’den (ö. 1730) beyit/şiir örneklerinin şerhi. | |
4 | Sâmi (Arpaeminizâde)’den .(ö. 1734) beyit/şiir örneklerinin şerhi. | DİA veya TEİS’ten biyografisi okunacak. Kültür Bakanlığı e-kitap’tan Sâmî Dîvânı incelenecek. |
5 | Seyyid Vehbî’den (ö. 1736) beyit/şiir örnekerinin şerhi. | DİA veya TEİS’ten biyografisi okunacak. |
6 | Koca Râgıb Paşa’dan (ö. 1763) beyit/şiir örneklerinin şerhi. | DİA veya TEİS’ten biyografisi okunacak. |
7 | Fıtnat Hanım’dan (ö. 1780) beyit/şiir örneklerinin şerhi. | DİA veya TEİS’ten biyografisi okunacak. |
8 | Hoca Neş’et Divanı’ndan beyit/şiir örneklerinin şerhi. | DİA veya TEİS’ten biyografisi okunacak. |
9 | Esrâr Dede’den (ö. 1797) beyit/şiir örneklerinin şerhi. | DİA veya TEİS’ten biyografisi okunacak. Kültür Bakanlığı e-kitap’tan Esrar Dede Dîvânı incelenecek. |
10 | ARA SINAV | |
11 | ||
12 | Şeyh Gâlib’den (ö. 1799) beyit/şiir örneklerinin şerhi. | DİA veya TEİS’ten biyografisi okunacak. Kültür Bakanlığı e-kitap’tan Şeyh Galib Dîvânı incelenecek. |
13 | Şeyh Gâlib’den beyit/şiir örneklerinin şerhi. Hoca Neş’et’ten (ö. 1807) beyit/şiir örneklerinin şerhi. Sünbülzâde Vehbî’den (ö. 1809) beyit/şiir örneklerinin şerhi. | |
14 | Enderûnlu Fâzıl’dan (ö. 1810) beyit/şiir örneklerinin şerhi. Final sınavı hakkında bilgilendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Prof. Dr. Metin Akar, Su Kasidesi Şerhi (TDV Yayınları, Ankara); Doç. Dr. İsmail Hakkı Aksoyak, Metin Şerhi, Eski Türk Edebiyatı El kitabı, (Grafiker Yayıları, Ankara); Prof. Dr. Ömür Ceylan, Tasavvufî Şiir Şerhleri (Kitabevi Yayınları, İstanbul); Prof. Dr. Mehmed Çavuşoğlu, Divanlar Arasında (Akçağ Yayınları, Ankara); Nezahat Öztekin, İslâmî Türk Edebiyatına Giriş ve Metin Şerhi (İzmir). |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | Klasik Türk şiiri metinlerini anlama, açıklama ve şerh etmede (yorumlamada) kullanılan geleneksel ve modern metotları sıralar. |
2 | Klasik Türk şiiri metinlerini anlama, açıklama ve şerh etmede (yorumlamada) kullanılan geleneksel ve modern metotları anlatır. |
3 | Dinî-tasavvufi veya din dışı (profane) metin örneklerinden hareketle Klasik şiirin zengin içerik dünyasına dair tespitlerde bulunur. |
4 | Dinî-tasavvufi veya din dışı (profane) metin örneklerinden hareketle Klasik şiirin zengin içerik dünyasını yorumlar. |
5 | Klasik Türk şiirinin içerdiği dinî-tasavvufi, milli, sosyal, kültürel, estetik ve poetik unsurları düzenler. |
6 | Klasik Türk şiirinin içerdiği dinî-tasavvufi, milli, sosyal, kültürel, estetik ve poetik unsurları değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 10 |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|