Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
20. Yüzyıl Türk Nesri | TDE 386 | 6 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yeni Türk Edebiyatına Giriş Tanzimat'tan Meşrutiyet'e Türk Edebiyatı |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | 20. yüzyıl Türk edebiyatında nesir türlerini tanımak; roman, hikâye, deneme, röportaj vb. türlerde eser veren yazarları eserlerinden örneklerle açıklayabilmek. |
Dersin İçeriği | Düzyazı ve şiir türleri arasındaki genel ayrım. Düzyazı türlerinin ortak ve farklı özellikleri. 20. yüzyılda roman türünün temsilcileri ve eserleri. Türk edebiyatının Milli Edebiyat ve Cumhuriyet dönemlerinde roman ve kısa öykü türlerinin gelişim seyri, yazarlar ve eserlerinin örnekleriyle birlikte. Deneme, mektup ve röportaj yazarları ve eserlerinin örnekleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Nesir ve şiir arasındaki farkları bilir ve nesir türleri hakkında bilgi sahibidir. | ||
2 | Millî Edebiyat ve Cumhuriyet dönemindeki romanları tanır ve inceleyebilir. | ||
3 | Millî Edebiyat ve Cumhuriyet dönemindeki hikâyeleri tanır ve inceleyebilir. | ||
4 | Modern ve Postmodern romanlar hakkında bilgi sahibidir. | ||
5 | Deneme, mektup, anı, gezi gibi türler hakkında bilgi sahibidir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nesir nedir? Şiir ve nesir türleri arasındaki farklar; nesir türlerinin doğuşu ve ayrışması. Roman, hikâye, deneme, eleştiri, günlük, hatırat, mektup, röportaj, anlatı türleri hakkında genel bilgiler | |
2 | Milli edebiyat döneminde siyasal ve sosyal alanda yaşanan değişiklikler, bunların romana yansıması, romanlarda işlenen temalar. | Seviye Talip, Çalıkuşu, Sodom ve Gomore |
3 | Cumhuriyet dönemi romanı ve temsilcileri: A. Hamdi Tanpınar, Peyami Safa ve A. Şinasi Hisar’ın romancılığı. | Huzur, Matmazel Noralya’nın Koltuğu, Çamlıca’daki Eniştemiz |
4 | Toplumcu Gerçekçilik ve Köy romanı. Sabahattin Ali, Orhan Kemal ve Yaşar Kemal’in romancılığı ve köy romancıları. | Kuyucaklı Yusuf, Bereketli Topraklar Üzerinde, Bizim Köy, Teneke |
5 | Cumhuriyet döneminde tarihsel romanlar: Kemal Tahir ve Tarık Buğra | Küçük Ağa, Devlet Ana, Bir Bilim Adamının Romanı, Adı Aylin |
6 | Modernist ve Postmodernist romanlar: Oğuz Atay, Orhan Pamuk, İ. Oktay Anar. | Aylak Adam,Benim Adım Kırmızı, Puslu Kıtalar Atlası |
7 | Milli edebiyat döneminde hikâyenin gelişimi, işlenen temalar. Ömer Seyfettin’in ve Refik Halit Karay’ın hikâyeciliği. | Yalnız Efe, Memleket Hikâyeleri |
8 | Cumhuriyet döneminde hikâyenin gelişimi: | Hikâyeler I,Sırça Köşk,Alemdağ’da Var Bir Yılan |
9 | Sınav Haftası | |
10 | Türk hikâyeciliğinde 1950 sonrası; Tomris Uyar, Bilge Karasu, Mustafa Kutlu ve Rasim Özdenören’in metinlerinden örnekler. | Yürekte Bukağı,Göçmüş Kediler Bahçesi,Ya Tahammül Ya Sefer, Kuyu |
11 | 1980 sonrası hikâyeden öyküye: anlatı türünde değişim. | |
12 | Deneme türünde Cumhuriyet dönemi yazarları eserleri, Gezi yazıları, Anı kitapları, Günlükler | Aziz İstanbul, Şapkam Dolu Çiçekle, Frankfurt Seyahatnamesi, Gençliğim, Siyasi ve Edebi Hatıralarım |
13 | Mektup türlerinden örnekler Yahya kemal Beyatlı, Ahmet Hamdi Tanpınar, Behçet Necatigil, Cahit Sıtkı Tarancı Biyografi türü Portreler Edebî Röportaj | Tanpınar’ın Mektupları, Ahmet Hamdi Tanpınar: Yahya Kemal, Orhan Okay: Silik Fotoğraflar |
14 | Anı ve gezi türünün temsilcileri | Halid Ziya –Kırk Yıl, Yahya Kemal – gençliğim, Siyasi ve Edebi Hatıralarım, Ahmet Haşim-Frankfurt Seyahatnamesi, Cahit Zarifoğlu-Yaşamak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Nesir ve şiir arasındaki farkları bilir ve nesir türleri hakkında bilgi sahibidir. | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 |
2 | Millî Edebiyat ve Cumhuriyet dönemindeki romanları tanır ve inceleyebilir. | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 |
3 | Millî Edebiyat ve Cumhuriyet dönemindeki hikâyeleri tanır ve inceleyebilir. | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 |
4 | Modern ve Postmodern romanlar hakkında bilgi sahibidir. | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 |
5 | Deneme, mektup, anı, gezi gibi türler hakkında bilgi sahibidir. | 4 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|