Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Köktürkçe | TDE 255 | 3 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER, Prof.Dr. İLHAN UÇAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk dili tarihinin en eski ve önemli belgelerinden olan Köktürk Kitabelerinin dilini kavratmak. |
Dersin İçeriği | Köktürkçenin Türk dili tarihindeki yeri ve önemi, Köktürk yazılı belgeleri, Köktürkçenin ses bilgisi, ekleşme bilgisi, kelime kadrosu, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından incelenmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Köktürkçenin kaçıncı yüzyıllar arası dönemi kapsadığını bilir. Türk dili tarihi içindeki yerini anlatır. Türk dili için neyi ifade etiğini tanımlar. Köktürkçenin kaynaklarını sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Köktürkçenin gramer özelliklerini belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Köktürk Kitabelerini çeviriyazıya aktarır, bu döneme ait kelimeleri örnekler, gösterir ve onları yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Köktürkçenin Türk dilinin diğer tarihi şiveleriyle münasebetini kurar, aralarındaki farkları ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Eski Türkçeden günümüze geçişte önemi olan dil bilgisi unsurları ve kaidelerini bir araya getirip genellemelere ulaşır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Köktürkçe metinlerin sahip olduğu söz varlığı ve dil bilgisi özelliklerini değerlendirir. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk dilinin, Köktürklere kadarki durumu ve Köktürkler Dönemi | Türk dilinin tarihi ile ilgili bilinen kaynakları okumuş olmak. |
2 | Köktürk Abideleri | Köktürk abidelerinin bulunduğu mevkii, içeriği, yazılma özellikleri, içinde bulunduğu durum hakkında ön bilgi edinmiş olmak. |
3 | Köktürk yazısının kaynağı ve teşekkülü, yazı ve imla sistemi | Köktürk işaretlerinin tablosunu edinmiş olmak. |
4 | Köktürkçenin ses tablosu | Köktürk işaretlerinin tablosunu edinmiş olmak. |
5 | Köktürkçenin ses yapısı, ses uyumu | Geriye dönük ses bilgisi konularını tekrar etmek. |
6 | Köktürkçe söz diziminde metinlere has ek kültürü | Geriye dönük şekil bilgisi konularını tekrar etmiş olmak. |
7 | Köktürkçenin kelime kadrosu | Köktürk abidelerinin söz varlığına dair kaynak incelemek. |
8 | Köktürkçeye has kelime ve ekler | Köktürk abidelerinin söz varlığına dair kaynak incelemek ve kelime-ek ilişkisine dair çalışmalar yapmak. |
9 | ARASINAV | Genel konu tekrarı yapmış olmak. |
10 | İlk olarak Köktürk metinlerinde rastlanan Türük/Türk kelimesi, Türük/Türk kelimesinin oluşmasındaki dinamik değerler | Türük kelimesinin ele alındığı çeşitli kaynakları okumak. |
11 | Köktürk yazılı belgelerinin okunması, ses, ekleşme ve kelime bilgisi bakımından incelenmesi | Köktürk metinlerinin transkripsiyonunu yapmak. |
12 | Köktürk yazılı belgelerinin okunması, ses, ekleşme ve kelime bilgisi bakımından incelenmesi | Köktürk metinlerinin transkripsiyonunu yaparak içlerinden örnekler seçip bu örnekler üzerinde dil bilgisi incelemeleri yapmak. |
13 | Köktürk yazılı belgelerinin okunması, ses, ekleşme ve kelime bilgisi bakımından incelenmesi | Köktürk metinlerinin transkripsiyonunu yaparak içlerinden örnekler seçip bu örnekler üzerinde dil bilgisi incelemeleri yapmak. |
14 | Köktürk yazılı belgelerinin, Türk dilinin sonraki dönem diyalektlerine etkileri | Köktürk metinlerinin transkripsiyonunu yaparak içlerinden örnekler seçip bu örnekler üzerinde dil bilgisi incelemeleri yapmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | ALYILMAZ, Cengiz; Orhun Yazıtlarının Söz Dizimi, Erzurum, 1994 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Köktürkçenin kaçıncı yüzyıllar arası dönemi kapsadığını bilir. Türk dili tarihi içindeki yerini anlatır. Türk dili için neyi ifade etiğini tanımlar. Köktürkçenin kaynaklarını sıralar. | ||||||||||||||
2 | Köktürkçenin gramer özelliklerini belirler. | ||||||||||||||
3 | Köktürk Kitabelerini çeviriyazıya aktarır, bu döneme ait kelimeleri örnekler, gösterir ve onları yorumlar. | ||||||||||||||
4 | Köktürkçenin Türk dilinin diğer tarihi şiveleriyle münasebetini kurar, aralarındaki farkları ayırt eder. | ||||||||||||||
5 | Eski Türkçeden günümüze geçişte önemi olan dil bilgisi unsurları ve kaidelerini bir araya getirip genellemelere ulaşır. | ||||||||||||||
6 | Köktürkçe metinlerin sahip olduğu söz varlığı ve dil bilgisi özelliklerini değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 155 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,2 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |