Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Tasavvuf Edebiyatı | TDE 289 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Tasavvuf ve Türk Tasavvuf edebiyatının başlıca özellikleri ile kaynakları; önemli temsilcileri ve eserleri hakkında temel bilgilerin kazandırılması. Tasavvufi şiirlerin yorumlanması. |
Dersin İçeriği | Tasavvufun tanımı, belli başlı özellikleri, çeşitli tasavvuf nazariyeleri ve başlıca tasavvuf terimleri; Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı nazım tür ve şekilleri; tarihi gelişimi, ilk Türk mutasavvıfları ve eserleri; Anadolu’da Türk Tasavvuf edebiyatının başlangıcı ve yüzyıllara göre meşhur şahsiyetleri ile eserlerinden seçilmiş örnekler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tasavvufu tanımlar ve özelliklerini sıralar. | Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Türk Tasavvuf edebiyatının tarihi gelişimini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
3 | Klasik Türk şiirinde sıkça kullanılmış olan belli başlı tasavvuf terimlerini yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
4 | Türk Tasavvuf edebiyatının başlıca nazım tür ve şekillerini analiz eder. | Deney ve Laboratuvar, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Türk Tasavvuf edebiyatının yüzyıllara göre belli başlı şahsiyetlerini karşılaştırır. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Türk Tasavvuf edebiyatından yüzyıllara göre seçilmiş belli başlı metin örnekleri derler ve bunlar üzerinde değerlendirmelerde bulunur. | Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tasavvufun tanımı, kaynakları, özellikleri, konusu ve amacı. Tasavvuf ve Osmanlı Edebiyatı Makalesi | İslam Ansiklopedisi´nden (TDV) "tasavvuf" maddesi okunmalı.Tasavvuf ve Osmanşı Edebiyatı makalesi okunmalı. |
2 | Belli başlı tasavvuf terimleri (İlâhi aşk, cezbe, vahdet-i vücûd, insân-ı kâmil, fenâ’, seyr ü süluk, tarikat, silsile, pîr, mürid, derviş, âdâb ve erkân vb.) | Tasavvuf sözlüklerinden tasavvufun belli başlı terimlerine dair ön araştırma yapılmalı. |
3 | Türk Tasavvuf edebiyatının doğuşu ve tarihi gelişimi. Türk mutasavvıfların tasavvuf anlayışları. | Prof. Dr. Abdurrahman Güzel´in "Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı" adlı kitabından ilgili konu okunmalı. |
4 | Türk Tasavvuf edebiyatının belli başlı nazım türleri ve şekilleri. | Prof. Dr. Abdurrahman Güzel´in "Dini-Tasavvufi Türk Edebiyatı" adlı kitabından ilgili konu okunmalı. |
5 | Ahmed Yeseví ve Divan-ı Hikmet’inden örnekler. | Ahmed Yeseví´nin hayatı ve Divan-ı Hikmet’inden seçilen örnek metinler okunmalı. |
6 | Mevlânâ ve Mesnevi’sinden örnekler. | Mevlânâ´nın hayatı ve Mesnevi’sinden seçilen örnek metinler okunmalı. |
7 | Yunus Emre ve şiirlerinden örnekler. | Yunus Emre´nin hayatı ve Makâlât’ından seçilen örnek metinler okunmalı. |
8 | Âşık Paşa ve Garîbnâmesi'nden örnekler. | Âşık Paşa´nın hayatı ve Divan´ından seçilen örnek metinler okunmalı. |
9 | ARA SINAV | |
10 | Kaygusuz Abdal - Hacı Bayram-ı Veli ve şiirlerinden örnekler. | Kaygusuz Abdal ve Hacı Bayram-ı Veli´nin hayatı ve şiirlerinden seçilen örnek metinler okunmalı. |
11 | Eşrefoğlu Rûmi - Niyâzî-i Mısrî ve şiirlerinden örnekler. | Eşrefoğlu Rûmi ve Niyâzî-i Mısrî'nin hayatı ve şiirlerinden seçilen örnek metinler okunmalı. |
12 | Aziz Mahmud Hüdâyi - Sunullah-ı Gaybî ve şiirlerinden örnekler. | Aziz Mahmud Hüdâyi ve Sunullah-ı Gaybî´nin hayatı ve şiirlerinden seçilen örnek metinler okunmalı. |
13 | Pir Sultan Abdal - Âşık Ömer ve şiirlerinden örnekler. | Pir Sultan Abdal ve Âşık Ömer'in hayatı ve şiirlerinden seçilen örnek metinler okunmalı. |
14 | İsmail Hakkı Bursevî - Osman Şems ve şiirlerinden örnekler. | İsmail Hakkı Bursevî ve Osman Şems'in hayatı ve şiirlerinden seçilen örnek metinler okunmalı. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Aşağıdaki kaynaklara yapılan yeni ilavelerle Prof. Dr. Vildan Coşkun tarafından oluşturulmuş ders notları. Prof. Dr. Vildan Coşkun, "Osmanlı Edebiyatı ve Tasavvuf", Estad, 2024, Haziran. Prof. Dr. Fuat Köprülü, “Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar” (Türkiye Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, Ankara); |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tasavvufu tanımlar ve özelliklerini sıralar. | 3 | 0 | 0 | 0 | 1 | 5 | 3 | 3 | 0 | 0 | 2 | 2 | 3 | 3 |
2 | Türk Tasavvuf edebiyatının tarihi gelişimini açıklar. | 4 | |||||||||||||
3 | Klasik Türk şiirinde sıkça kullanılmış olan belli başlı tasavvuf terimlerini yorumlar. | ||||||||||||||
4 | Türk Tasavvuf edebiyatının başlıca nazım tür ve şekillerini analiz eder. | 5 | |||||||||||||
5 | Türk Tasavvuf edebiyatının yüzyıllara göre belli başlı şahsiyetlerini karşılaştırır. | 5 | |||||||||||||
6 | Türk Tasavvuf edebiyatından yüzyıllara göre seçilmiş belli başlı metin örnekleri derler ve bunlar üzerinde değerlendirmelerde bulunur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 10 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |