Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sözlü Yazılı Anlatım | TDE 261 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İLHAN UÇAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Tuğçe Takoğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dil nedir? Dili iletişim aracı olarak doğru kullanmanın yolları nelerdir? Yazılı ve Sözlü Anlatım yollarını kavratmak |
Dersin İçeriği | Sözlü ve yazılı anlatım yeteneğini geliştirip okuma, yazma alışkanlığı kazanma; etkili dinleme, anlama, konuşma denemeleri yapma. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Dil nedir, dilin iletişim aracı olarak kullanımı nasıl olmalıdır anlatır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | İmlâ kurallarını belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Güzel ve doğru Türkçe kullanımlarını örnekler ve bunları uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
4 | Doğru ve yanlış dil kullanımlarını ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Masal, hikaye, deneme veya roman türünde bir metin tasarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
6 | Türkçe bir metni Türkçenin doğru kullanımı ve günümüz meseleleri bakımından değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil nedir, dilin iletişim aracı olarak kullanımı, dil niçin doğru kullanılmalıdır. | Dil ile ilgili yapılan çalışmalar hakkında genel bilgi sahibi olmak. |
2 | Cümle, cümlenin tanımı, doğru bir cümlede aranan nitelikler, Türkçede cümlenin özellikleri | Doğru bir cümlenin nasıl olması gerektiğine dair fikir edinmek. |
3 | İmla kurallarının önemi ve bu kuralların uygulanması | Şimdiye dek Türkçenin yazımında imla ile ilgili neler yapıldığına dair fikir edinmek. |
4 | Paragrafın yapısı, paragraf kuralları, paragraf türleri | Paragrafla alakalı ön bilgi sahibi olmak. |
5 | Paragrafta düşünceyi geliştirme yöntemleri: Tanımlama, karşılaştırma, tasvir etme ve diğerleri | Tanımlama, karşılaştırma, tasvir etme ve diğerleri hakkında örnek okumalar yapmak. |
6 | Yazılarda konu, konunun görüş açısı, anlatılış şekli, planlanması ve yazılması | Yazılarda konu, konunun görüş açısı, anlatılış şekli, planlanması ve yazılmasının nasıl olması gerektiğine dair fikir edinmek. |
7 | Anlatım biçimleri: Açıklayıcı anlatım, hikaye edici anlatım, tasvir edici anlatım, tartışmacı anlatım. | Anlatım biçimlerine ait birer örnekle hazır bulunmak. |
8 | Araştırmaya yönelik okuma: Özet çıkarma, not alma, dipnot koyma, kaynak gösterme | Araştırmaya yönelik okumanın nasıl olması gerektiğine dair fikir üretmek. |
9 | ARASINAV | Şimdiye dek görülen derslerin genel tekrarı. |
10 | Yazılı anlatım türleri: Şiir ve şiir türleri, bunlarla ilgili uygulamalar | Şiir türleri hakkında ön bilgi edinmek. |
11 | Masal, hikaye ve roman: Bunlarla ilgili uygulamalar | Masal, hikaye ve romanlarla ilgili uygulamalarda bulunmak. |
12 | Tiyatro, gezi, anı, röportaj, biyografi | Bir anı yahut gezi yazısı ortaya koymak. |
13 | Makale, fıkra, deneme, eleştiri, günlük, söyleşi;İş mektupları, dilekçe, rapor, bunlarla ilgili uygulamalar | Bir dilekçe örneği hazırlamak. |
14 | Final sınavına ait genel değerlendirme. | Dönem boyunca görülen dersler hakkında genel bilgi edinmek. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Mustafa Özkan, Yüksek Öğretimde Türk Dili Yazılı ve Sözlü Anlatım, Filiz Kitabevi İstanbul. |
Ders Kaynakları |
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Dil nedir, dilin iletişim aracı olarak kullanımı nasıl olmalıdır anlatır. | ||||||||||||||
2 | İmlâ kurallarını belirler. | ||||||||||||||
3 | Güzel ve doğru Türkçe kullanımlarını örnekler ve bunları uygular. | ||||||||||||||
4 | Doğru ve yanlış dil kullanımlarını ayırt eder. | ||||||||||||||
5 | Masal, hikaye, deneme veya roman türünde bir metin tasarlar. | ||||||||||||||
6 | Türkçe bir metni Türkçenin doğru kullanımı ve günümüz meseleleri bakımından değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |