Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Roman ve Hikaye Çözümleme | TDE 288 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM |
Dersi Verenler | Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike KILIÇ |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Roman ve hikâye çözümlemeleri dersi; roman ve hikâye tahlili konusunda teorik bilgiler vermeyi, Yeni Türk Edebiyatı tarihinde iz bırakan önemli roman ve hikâyeleri incelemeyi, bu edebî türe ait metinlerin yapı ve içerik unsurlarının tahlilini uygulamalı olarak öğretip kavratmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Roman ve hikâye tahlili konusunda teorik bilgiler, bu edebî türlerin tasnifi, Batı´da hikâye ve romanın gelişim seyri, ilk örnekler, Batılı roman ve hikâyenin Türk edebiyatına girişi, çeviri eserler ve etkileri, Batılılaşma çabası ve bunun hikâye türüne yansıması; Tanzimat, Servet-i Fünun, Meşrutiyet ve Cumhuriyet dönemlerine ait seçilmiş roman ve hikâye metinlerinin çözümlenmesi bu dersin içeriğini oluşturmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Roman ve hikâye tahlili konusunda teorik bilgiye sahip olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Edebî bir metin olarak roman ve hikâyenin unsurlarını tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Roman ve hikâye metinlerini olay örgüsü, zaman, mekân, şahıs kadrosu, bakış açısı ve anlatıcı bakımından inceleyip, çözümleyebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Türk edebiyatının çeşitli dönemlerine ait roman ve hikâye metinlerini değerlendirir, dönemler arasındaki farkı ayırt edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
5 | Roman ve hikâye metinlerini tematik olarak değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
6 | Roman ve hikâye metinlerini inceler ve çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Roman ve hikâye türlerinin tanımı, ilgili kaynaklar | Roman teorisine ilişkin kaynakların taranması. |
2 | Batıda anlatı türünün macerası, ilk örnekler, Batılı roman ve hikâye türünün Türk Edebiyatına girişi, çeviriler ve ilk örnekler | Hikâye ve roman türünün ortaya çıkışı ve ilk örnekler hakkında genel bilgi sahibi olmak. |
3 | Roman ve hikâyenin unsurları; konu ve tema | Verilen kaynaklardan yararlanarak roman ve hikâye inceleme teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak. Samipaşazade Sezai-Pandomima, H. Ziya Uşaklıgil- Ferhunde Kalfa |
4 | Roman ve hikâyede olay örgüsü, çatışma unsurları | Roman ve hikâye inceleme tekniklerini konu alan eserlerden faydalanarak olay örgüsü hakkında bilgi edinmek. Ömer Seyfettin- Başını Vermeyen Şehit, Cengiz Aytmatov- Cemile |
5 | Örnek İnceleme | Öğretim görevlisi tarafından belirlenmiş olan örnek metinlere ders öncesi hazırlanmak. |
6 | Roman ve hikâyede bakış açısı ve anlatıcı | Verilen kaynaklardan yararlanarak roman ve hikâyede kişilerin incelenmesi hakkında genel bilgi edinmek. S. Ali- Hasan Boğuldu, S. İleri- Gelinlik Kız |
7 | Roman ve hikâyede kişiler kadrosu | Roman inceleme tekniklerini konu alan eserlerden faydalanarak roman kişilerine dair genel bilgi edinmek. |
8 | Örnek inceleme | Öğretim görevlisi tarafından belirlenmiş olan örnek metinlere ders öncesi hazırlanmak. |
9 | ARASINAV | |
10 | Roman ve hikâyede zaman ve mekân | Verilen kaynaklardan yararlanarak zaman ve mekân unsurları hakkında genel bilgi edinmek. Adalet Ağaoğlu- Yüksek Gerilim, R. Özdenören- Aile |
11 | Örnek inceleme | Öğretim görevlisi tarafından daha önceden belirlenmiş örnek metinlere ders öncesi hazırlanmak. |
12 | Roman ve hikâyede anlatım teknikleri | Roman inceleme tekniklerini konu alan eserlerden faydalanarak romanda anlatım tekniklerine dair genel bilgi edinmek. |
13 | Örnek inceleme | Öğretim görevlisi tarafından belirlenmiş örnek metinlere ders öncesi hazırlanmak. Yusuf Atılgan- Aylak Adam, Adalet Ağaoğlu- Ölmeye Yatmak |
14 | Roman ve hikâyede postmodernist kurgu | Öğretim görevlisi tarafından belirlenmiş örnek metinlere ders öncesi hazırlanmak. Oğuz Atay- Tutunamayanlar, Orhan Pamuk- Kara Kitap |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Mehmet Tekin, Roman Sanatı, İst.2001; |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Roman ve hikâye tahlili konusunda teorik bilgiye sahip olur. | ||||||||||||||
2 | Edebî bir metin olarak roman ve hikâyenin unsurlarını tanımlar. | ||||||||||||||
3 | Roman ve hikâye metinlerini olay örgüsü, zaman, mekân, şahıs kadrosu, bakış açısı ve anlatıcı bakımından inceleyip, çözümleyebilir. | ||||||||||||||
4 | Türk edebiyatının çeşitli dönemlerine ait roman ve hikâye metinlerini değerlendirir, dönemler arasındaki farkı ayırt edebilir. | ||||||||||||||
5 | Roman ve hikâye metinlerini tematik olarak değerlendirir. | ||||||||||||||
6 | Roman ve hikâye metinlerini inceler ve çözümler. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
1. Sözlü Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 9 | 9 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |