Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kıpçak Türkçesi | TDE 361 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇİĞDEM TOPÇU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Bahri KUŞ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kıpçak Türkçesi dönemini, eserlerini tanıtmak ve dönemin dil özelliklerini öğretmek. |
Dersin İçeriği | Kıpçak Türkçesinin kaynakları, kaynak eserler, dönemin şahsiyetleri ve eserler, dil özellikleri, metin incelemeleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kıpçak Türkçesinin dayandığı tarihî şiveleri kronolojik olarak sıralar. | Anlatım, | |
2 | Kıpçak Türkçesinin tarihî Türk şiveleri içindeki konumunu anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | Kıpçak Türkçesinin ses ve şekil özelliklerini kendi cümleleriyle ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
4 | Okuduğu bir metnin Kıpçak Türkçesine ait olup olmadığını belirler. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
5 | Arap harfli bir Kıpçak Türkçesi metninin çevriyazı harfli karşılığını gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
6 | Kıpçak Türkçesine ait bir edebî metnin Türkiye Türkçesi karşılığını gösteren taslak metin hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
7 | Ses ve şekil bilgisi birikiminden şivenin özellikleriyle ilgili bilgilerinden yararlanarak Kıpçak Türkçesine ait cümle ve kelimeleri çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
8 | Kıpçak Türkçesini diğer tarihî Türk şiveleriyle karşılaştırırarak onlardan ayırt eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
9 | Elindeki bir Kıpçak Türkçesi metninde gördüğü özellikleri bu şivenin genel özelliklerine göre derleyip düzenler. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
10 | Ses ve şekil bilgisi birikiminden yararlanarak Kıpçak Türkçesindeki ses ve şekil özelliklerinin sonraki şivelerde hangi biçimleri alacağı konusunda tahminde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
11 | Elindeki bir transkripsiyonlu metnin tarihî mi çağdaş mı olduğu konusunda hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karadenizn kuzeyindeki Türk kavimleri tarihi | Kıpçak Türklerinin tarihi ile ilgili araştırma yapmış olmak. |
2 | Kuman-Kıpçaklar ve Kıpçak Türkçesinin Türk dili tarihi içerisindeki yeri | Kıpçak Türkçesi ile ilgili araştırma yapmış olmak. |
3 | Kıpçak Türkçesinin dil bilgisi özellikleri (özet olarak) | Kıpçak Türkçesi ile ilgili araştırma yapmış olmak. |
4 | Asıl Kıpçak sahası metinleri üzerinde dil incelemeleri (Kodeks Kumanikus) | Kodeks Kumanikus ile ilgili ön bilgi edinmiş olmak. |
5 | Asıl Kıpçak sahası metinleri üzerinde dil incelemeleri (Kutb´un Hüsrev ü Şirin mesnevisi ) | Metin incelemesi için gerekli fotokopileri temin etmiş olmak. |
6 | Asıl Kıpçak sahası metinleri üzerinde dil incelemeleri (Kutb´un Hüsrev ü Şirin mesnevisi) | Metin incelemesi için gerekli fotokopileri temin etmiş olmak. |
7 | Asıl Kıpçak sahası metinleri üzerinde dil incelemeleri (Gülistan Tercümesi) | Gülistan Tercümesi ile ilgili ön bilgi edinmiş olmak. |
8 | Asıl Kıpçak sahası metinleri üzerinde dil incelemeleri (Gülistan Tercümesi) | Metin incelemesi için gerekli fotokopileri temin etmiş olmak. |
9 | ARASINAV | |
10 | Kıpçak Sözlükçülüğü ve Sözlükleri | Kıpçak sahasında hazırlanan sözlükleri araştırmak. |
11 | Memlûk sahası Kıpçak Türkçesi metinleri üzerinde dil incelemeleri (İrşâdü´l-Mülûk ve´s-Selâtîn) | İrşadü´l-Müluk hakkında araştırma yapmış olmak. |
12 | Memlûk sahası Kıpçak Türkçesi metinleri üzerinde dil incelemeleri (İrşâdü´l-Mülûk ve´s-Selâtîn) | Metin incelemesi için gerekli fotokopileri temin etmiş olmak. |
13 | Memlûk sahası Kıpçak Türkçesi metinleri üzerinde dil incelemeleri (Münyetü´l-Guzât) | Münyetü´l- Guzat hakkında araştırma yapmış olmak. |
14 | Memlûk sahası Kıpçak Türkçesi metinleri üzerinde dil incelemeleri (Münyetü´l-Guzât) | Metin incelemesi için gerekli fotokopileri temin etmiş olmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | KARAMANLIOĞLU, Ali Fehmi; Kıpçak Türkçesi Grameri, TDK Yay., Ank., 1994 KARAMANLIOĞLU, Ali Fehmi (1989), Gülistan Tercümesi, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kıpçak Türkçesinin dayandığı tarihî şiveleri kronolojik olarak sıralar. | ||||||||||||||
2 | Kıpçak Türkçesinin tarihî Türk şiveleri içindeki konumunu anlatır. | ||||||||||||||
3 | Kıpçak Türkçesinin ses ve şekil özelliklerini kendi cümleleriyle ifade eder. | ||||||||||||||
4 | Okuduğu bir metnin Kıpçak Türkçesine ait olup olmadığını belirler. | ||||||||||||||
5 | Arap harfli bir Kıpçak Türkçesi metninin çevriyazı harfli karşılığını gösterir. | ||||||||||||||
6 | Kıpçak Türkçesine ait bir edebî metnin Türkiye Türkçesi karşılığını gösteren taslak metin hazırlar. | ||||||||||||||
7 | Ses ve şekil bilgisi birikiminden şivenin özellikleriyle ilgili bilgilerinden yararlanarak Kıpçak Türkçesine ait cümle ve kelimeleri çözümler. | ||||||||||||||
8 | Kıpçak Türkçesini diğer tarihî Türk şiveleriyle karşılaştırırarak onlardan ayırt eder. | ||||||||||||||
9 | Elindeki bir Kıpçak Türkçesi metninde gördüğü özellikleri bu şivenin genel özelliklerine göre derleyip düzenler. | ||||||||||||||
10 | Ses ve şekil bilgisi birikiminden yararlanarak Kıpçak Türkçesindeki ses ve şekil özelliklerinin sonraki şivelerde hangi biçimleri alacağı konusunda tahminde bulunur. | ||||||||||||||
11 | Elindeki bir transkripsiyonlu metnin tarihî mi çağdaş mı olduğu konusunda hüküm verir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 117 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,68 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |