Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kamlık ve Aşıklık Kültürü | TDE 464 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | TDE 275 Türk Mitolojisinin Ana Hatları TDE 356 Türk Halk Şiiri |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ÖMER GÖKTAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Selçuk Kürşad KOCA |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türklerin İslamiyetten önceki Gök Tanrı İnancında yer alan kamlık kültürünün İslamiyetten sonra Âşıklık kültürüne dönüşümünü incelemek. |
Dersin İçeriği | Kamlık kültürünü oluşturan dinamikler, İslmiyetle birlikte oluşan senkretik yapı ve âşıklık kültürü. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslamiyet öncesi inanç sistemlerini ve kamlık kültürünü bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Kamlık kültürünün âşıklık kültürüne dönüşümünü değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
3 | Âşıklık geleneği hakkında temel kavramlarla ilgili bilgiye sahiptir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Kamlık kültürü ve âşıklık kültürünün bugünü ve geleceği hakkında yorum yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin amacı, içeriği, beklentiler konusunda bilgilendirme. Türklerin İslamiyet öncesi inanç sistemleri ve Gök Tanrı İnancına giriş | Kaynak kitaplardan konu takibi |
2 | Şamanist inanç sisteminde kültler | Kaynak kitaplardan konu takibi |
3 | Kamlık kültürü | Kaynak kitaplardan konu takibi |
4 | Halk İslamında senkretizm ve âşıklık kültürüne yansımaları | Kaynak kitaplardan konu takibi |
5 | Âşıklık geleneğinin tarihi süreci ve saz şairleri | Kaynak kitaplardan konu takibi |
6 | Âşıklık geleneği ve rüya motifi | Kaynak kitaplardan konu takibi |
7 | Vize | Kaynak kitaplardan konu takibi |
8 | Âşıklık geleneğinde usta-çırak ilişkisi, mahlas alma ve âşık atışmaları | Kaynak kitaplardan konu takibi |
9 | Âşık edebiyatı nazım türleri ve şekilleri | Kaynak kitaplardan konu takibi |
10 | Âşıklık geleneği ve Medya | Kaynak kitaplardan konu takibi |
11 | Âşıklık geleneğinde performans teori ve sözlü tarih ilişkisi | Kaynak kitaplardan konu takibi |
12 | Âşıklık geleneği ve halk hikâyeleri/ âşık biyografileri sorunu | Kaynak kitaplardan konu takibi |
13 | Âşık Ömer, Gevheri, Dadaloğlu, Köroğlu, Ercişli Emrah, Erzurumlu Emrah, Dertli, Âşık Veysel | Kaynak kitaplardan konu takibi |
14 | SOKÜM Yaşayan İnsan Hazineleri (Neşet Ertaşi Şeref Taşlıova), Âşıklık geleneğinin bugünü ve geleceği (Barış Manço) | Kaynak kitaplardan konu takibi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Çoruhlu, Yaşar. Türk Mitolojisinin Ana Hatları. Kabalcı Yay. İnan, Abdülkadir İnan. Tarihte ve Bugün Şamanizm. Türk Tarih Kurumu. Eliade, Mircea. Şamanizm. İmge Kitabevi. Bayat, Fuzuli. Türk Kültüründe Kadın Şaman. Ötüken Yay. Artun, Erman. Âşık Edebiyatı Araştırmaları, Adana: Karahan Kitabevi. Artun, Erman. Âşık Edebiyatı Metin Tahlilleri, Adana: Karahan Kitabevi. Artun, Erman. Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı. Adana: Karahan Kitabevi. Boratav, Pertev Naili. Halk Hikâyeleri ve Halk Hikâyeciliği. Tarih Vakfı Yurt Yay. Boratav, Pertev Naili. İzahlı Halk Şiiri Antolojisi. Tarih Vakfı Yurt Yay. Çobanoğlu, Özkul. Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Şiir Türü. Ankara: Akçağ Yay. Elçin, Şükrü. Halk Edebiyatına Giriş.Ankara: Akçağ Yay. Elçin, Şükrü. Kerem İle Aslı.Ankara: Akçağ Yay. Günay, Umay. Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi. Ankara: Akçağ. Yay. Güzel, Abdurrahman. Dini Tasavvufî Türk Halk Edebiyatı. Ankara: Akçağ Yay. Kabaklı, Ahmet. Âşık Edebiyatı. Türk Edebiyatı Vakfı Yay. Kaya, Doğan. Türk Halk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü. Ankara: Akçağ Yay. 2007. Kaya, Doğan. Âşık Edebiyatı Araştırmaları. Köprülü, Fuat. Saz Şairleri. Ankara: Akçağ Yay. Köprülü, Fuat. İlk Mutasavvıflar. Ankara: Akçağ Yay. Oğuz, Öcal vd. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Geleneksel Yay. 2014. Oğuz, Öcal. Halk Şiirinde Tür, Şekil ve Makam. Ankara: Akçağ Yay. 2001. Oğuz, Öcal. Türk Dünyası Halk Biliminde Yöntem Sorunları. Ankara: Akçağ Yay. Özarslan Metin. Ferhat İle Şirin. İstanbul: Doğu Kütüphanesi. Özarslan Metin. Erzurum Âşıklık Geleneği. Ankara: Akçağ Yay. Özdemir, Nebi. Medya Kültür Edebiyat. Ankara: Geleneksel Yay. Sakaoğlu, Saim-Ali Berat Alptekin. Türk Saz Şiiri Antolojisi. Ankara: Akçağ Yay. Turan, Fatma Ahsen Turan. Sazın ve Sözün Sultanları. Ankara: Gazi Kitabevi. Yakıcı, Ali. Halk Şiirinde Türkü. Ankara: Akçağ Yay. Yardımcı, Mehmet. Başlangıcından Günümüze Halk Şiiri, Âşık Şiiri, Tekke Şiiri. Ankara: Ürün Yay. 1999.
|
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | İslamiyet öncesi inanç sistemlerini ve kamlık kültürünü bilir. |
2 | Kamlık kültürünün âşıklık kültürüne dönüşümünü değerlendirebilir. |
3 | Âşıklık geleneği hakkında temel kavramlarla ilgili bilgiye sahiptir. |
4 | Kamlık kültürü ve âşıklık kültürünün bugünü ve geleceği hakkında yorum yapabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Ödev | 15 |
2. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Proje / Tasarım | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |