Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Eleştiri Tarihi | TDE 281 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
Önerilen Seçmeli Dersler | Şiir Estetiği Edebiyat Kuramları ve Eleştiri |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SAMET ÇAKMAKER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Tenkidin mahiyetini ve önemini kavratma. Türk edebiyatındaki eleştiri ekol ve anlayışlarını, eleştirmenleri metinler üzerinden tanıtma. |
Dersin İçeriği | Divan edebiyatından günümüze kadar tenkidin tarihi seyri ile Batıdaki tenkidin içeriğinden ibarettir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tenkit, kritik, eleştiri kavramlarını ve edebiyatta bu kavrama dayanan türü analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Tanzimat dönemindeki edebi eleştirileri; Namık Kemal-Ziya Paşa; Beşir Fuat ve diğerleri arasındaki tartışmaları öğrenir; eleştiri nedenleri ve sonuçları hakkında değerlendirmede bulunur. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Klasikler ve tercüme, gerçekçilik ve romantizm tartışmalarını ve bu tartışmaların Türk edebiyatına katkılarını karşılaştırır. | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | Servet-i Fünûn ve II. Meşrutiyet dönemindeki eleştiri türünün temsilcilerini ve tartışmaları edebiyat okumalarında kullanır. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Cumhuriyet dönemindeki eleştiri akımlarını ve temsilcilerini inceler. | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Akademik eleştiri (İstanbul Türkoloji çığırı), İzlenimci eleştiri (Ataç vd.), Marksist eleştiri (Asım Bezirci, M. Fuat, M. Belge), yapısalcı eleştiri (T. Yücel) ve diğer eleştiri akımlarını örnekleriyle öğrenir, inceler ve çalışmalarında kullanır. | Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tenkit nedir? Eleştirinin tanımı, önemi; edebiyatta eleştirel düşüncenin yeri | Kritik, tenkit, eleştiri kavramları hakkında genel bilgi sahibi olmak. |
2 | Eleştiri türünün bağımsızlaşması ve dünyadaki gelişimi | Eleştiri tarihine genel bakış; klasik eleştiri, romantik eleştiri, realist eleştiri kavramları hakkında araştırma yapmak. |
3 | Divan edebiyatında tenkit, tezkireler ve nitelikleri. Bağdatlı Ruhi ve Şeyh Galip´te tenkit | Divan edebiyatında tenkit konusunda genel bilgi sahibi olma. Bağdatlı Ruhi ve Şeyh Galip´te tenkit konusunda internet ve yazılı kaynaklar vasıtasıyla araştırma yapmış olmak. |
4 | Tanzimat edebiyatında tenkit: Namık Kemal´in eski edebiyatı ve Harabat´ı tenkidi | Namık Kemal´in klasik edebiyatımız karşısındaki genel tavrı ve "Harabat"ı tenkidi konusunda internet ve yazılı kaynaklar vasıtasıyla bilgi sahibi olmak. |
5 | Recaizade Mahmut Ekrem "Zemzeme 3 Önsözü", "Takrizat", "Takdir-i Elhan" gibi yazıları eşliğinde edebi eleştirileri ve görüşleri | Recaizade Mahmut Ekrem ve edebi görüşleri hakkında araştırma yapmak. |
6 | Eski-Yeni Tartışmaları, Klasikler tartışması | Recaizade´nin tenkitleri ve Muallim Naci´nin tenkitleri hakkında genel bilgi sahibi olmak. |
7 | Servet-i Fünûn´da Tenkit; Ahmed Şuayb, Cenab Şahabeddin, Hüseyin Cahid´in tenkitleri | Servet-i Fünûn döneminde tenkit konusunda edebiyat tarihleri ve internet vasıtasıyla araştırma yapmış olmak. |
8 | II. Meşrutiyet Devrinde Tenkit: Türkçü eleştiri | Yeni lisan makalesi ve etrafındaki tartışmalar konusunda araştırma yapmak, Türkçü eleştiriye dair genel bilgi sahibi olmak. |
9 | ARASINAV | |
10 | ||
11 | ||
12 | Cumhuriyet Döneminde eleştiri: akademik eleştiri/İstanbul Türkoloji çizgisi; tarihçi eleştiri | Cumhuriyet Döneminde eleştiri hakkında genel bilgi sahibi olmak. |
13 | İzlenimci eleştiri, Marksist eleştiri, felsefi eleştiri, yapısalcı/göstergebilimsel eleştiri | Edebiyat kuramı ve eleştiri konulu kaynaklar vasıtasıyla bahsi geçen eleştiri yöntemleri hakkında bilgi sahibi olmak. |
14 | Genel değerlendirme. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. Harabat Karşısında N. Kemal, Prof. Dr. Kaya BİLGEGİL |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tenkit, kritik, eleştiri kavramlarını ve edebiyatta bu kavrama dayanan türü analiz eder. | ||||||||||||||
2 | Tanzimat dönemindeki edebi eleştirileri; Namık Kemal-Ziya Paşa; Beşir Fuat ve diğerleri arasındaki tartışmaları öğrenir; eleştiri nedenleri ve sonuçları hakkında değerlendirmede bulunur. | ||||||||||||||
3 | Klasikler ve tercüme, gerçekçilik ve romantizm tartışmalarını ve bu tartışmaların Türk edebiyatına katkılarını karşılaştırır. | ||||||||||||||
4 | Servet-i Fünûn ve II. Meşrutiyet dönemindeki eleştiri türünün temsilcilerini ve tartışmaları edebiyat okumalarında kullanır. | ||||||||||||||
5 | Cumhuriyet dönemindeki eleştiri akımlarını ve temsilcilerini inceler. | ||||||||||||||
6 | Akademik eleştiri (İstanbul Türkoloji çığırı), İzlenimci eleştiri (Ataç vd.), Marksist eleştiri (Asım Bezirci, M. Fuat, M. Belge), yapısalcı eleştiri (T. Yücel) ve diğer eleştiri akımlarını örnekleriyle öğrenir, inceler ve çalışmalarında kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Sözlü Sınav | 20 |
2. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |