Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Arapça I | TDE 363 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. BEDRİYE GÜLAY AÇAR ÇALIK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. M. Tarık ABLAK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Klasik Türk edebiyatında geçen Arapça kelimelerin yapısını anlamak; Arapça kelime türetme yollarını bilmek; Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arapça yapıları kavrayabilmek; Arapça kökenli tamlama, ibare ve ifadeleri anlamak. |
Dersin İçeriği | Arapça kelime bilgisi, dilbilgisi kuralları, basit düzeyde uygulamalı Arapça örnekler; Klasik Türk edebiyatında geçen Arapça ayet, hadis ve veciz sözler ile bunların metne katkısını anlamak. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Arapça dilbilgisi (sarf-nahiv) hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Türk ve Arap edebiyatlarını karşılaştırmalı olarak inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Osmanlı Türkçesindeki Arapça kelimeleri ve kelime gruplarını tanımasına yardımcı olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
4 | Arapça isim ve fiil cümlelerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrencilerle tanışma, dersin içeriği ve işlenişi hakkında genel bilgiler verme. Dersin zorunlu kaynak kitapları hakkında bilgilendirme. | Dersin içeriği ile alakalı kaynak taraması yapılacak. |
2 | Klasik Türk Edebiyatında Arapçanın kullanım alanları. Klasik şiiri anlamada Arapça bilmenin yararları. | Klasik Türk Edebiyatında Arapçanın etkisi üzerine araştırma yapılacak. |
3 | Arap alfabesi. Sesler, harfler ve harekeler. Sükûn, şedde, tenvîn. Bunlarla ilgili örnekler üzerinde uygulamalar. | Ders öncesinde Arap alfabesini gösteren bir çizelge öğrencilere verilecek. |
4 | Harf-i Ta’rîf, Şemsî ve Kamerî harfler. İşaret isimleri. Bunlarla ilgili örnekler üzerinde uygulamalar. | Ders öncesinde Şemsî ve Kamerî harfleri gösteren bir çizelge öğrencilere verilecek. |
5 | Arapça zamirler. Muttasıl (bitişik) ve munfasıl (ayrı) zamirler. Müzekkerlik ve müenneslik. Cem‘ (çokluk). Bunlarla ilgili örnekler üzerinde uygulamalar. | Arapça zamirlerle ilgili bir tablo öğrencilere verilecek. 10 alıştırma ödevi verilecek. |
6 | Cümle çeşitleri. İsim ve fiil cümleleleri. Bunlarla ilgili örnekler üzerinde uygulamalar. | 10 tane cümle alıştırması ödev olarak verilecek. |
7 | Geçmiş zaman (Fiil-i Mâzî). Merfû, Mansûb ve Mecrûr. Fâil ve Mef’ûl. Bunlarla ilgili örnekler üzerinde uygulamalar. Geniş zaman (fiil-i muzâri). İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. | 10 tane eylemin geçmiş zaman kipinde çekimiyle ilgili alıştırma ödevi verilecek. 10 tane eylemin geniş zaman kipinde çekimiyle iligli alıştırma ödevi verilecek. |
8 | Emir ve Nehiy. Mübtedâ ve Haber. Haber çeşitleri. Kâne ve kardeşleri. Bunlarla ilgili örnekler üzerinde uygulamalar. | 10 tane eylemin emir/nehiy kipinde çekimiyle iligli alıştırma ödevi verilecek. |
9 | ARA SINAV | |
10 | İnne ve kardeşleri. Cins isim ve tekil isim. Bunlarla ilgili örnekler üzerinde uygulamalar. | İnne ve kardeşleriyle ilgili 10 alıştırma çözülecek. 10 ödev verilecek. |
11 | Arapça gün, ay ve yıl adları. Arapça’da sayılar. Renk adları. İlgili örnekler üzerinde uygulamalar | Ders öncesinde Arapça gün, ay ve yıl adlarını gösteren bir çizelge hazırlanıp öğrencilere fotokopi olarak verilecek. |
12 | Edilgen Yapı: (Fiil-i Mechûl). İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. | 10 tane edilgen cümle üzerinde alıştırma yapılacak. 10 tane cümle alıştırması ödev verilecek. |
13 | Sıfat ve mevsûf. Gayr-ı munsarıf. İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. İsm-i mevsûl. Nâkıs fiiller (ef’âl-i nâkısa). İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. | Sıfat ve mevsufla ilgili cümle üzerinde alıştırmalar yapılacak. 10 ödev verilecek. Basit cümleleri birleşik cümle yapmakta ism-i mevsulün göreviyle ilgili alıştırmalar yapılacak. 10 ödev verilecek. |
14 | Arapça örnekler üzerinde uygulamalar. Uygulamalı örnekler. | Arapça beyit örnekleri, fıkra ve hikâyeler çözülecek. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ahmed Ateş, Arapça Grameri; Mehmet Maksutoğlu, Arapçayı Öğreten Kitap; Mehmet Yılmaz, Edebiyatımızda İslami Kaynaklı Sözler; İlyas Karslı, Osmanlı Türkçesini Okuma ve Anlamada Arapçanın Yeri. |
Ders Kaynakları | Serdar Mutçalı, Dağarcık (Arapça-Türkçe Sözlük); Mevlüt Sarı, el-Mevârid (Arapça-Türkçe Sözlük); Arapça bulmaca kitapları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Arapça dilbilgisi (sarf-nahiv) hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||||
2 | Türk ve Arap edebiyatlarını karşılaştırmalı olarak inceler. | ||||||||||||||
3 | Osmanlı Türkçesindeki Arapça kelimeleri ve kelime gruplarını tanımasına yardımcı olur. | ||||||||||||||
4 | Arapça isim ve fiil cümlelerini tanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 134 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |