Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anlam Bilgisi | TDE 380 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ŞAHRU PİLTEN UFUK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tuğçe Takoğlu |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Anlam bilgisinin içeriğinin öğretilmesi ve anlam olaylarına dayalı olarak, karşılaşılan herhangi bir göstergenin sahip olduğu anlam özelliklerinin ifade edilebilmesini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Anlam Biliminin tarihi, dilbilim içerisindeki yeri ve anlam bilimiyle ilgili anahtar kavramların açıklanması, Türk Dilinin anlam hususiyetleri, anlam çerçevesi, anlam değişmeleri, anlam olayları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anlamın özelliklerini ve anlam değişmesinin ne olduğunu tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
2 | Göstergenin mahiyeti ve sahip olduğu özellikleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
3 | Türk dilinin tarihi ve çağdaş metinlerinden yola çıkılarak anlam bilimi özelliklerini tespit eder ve örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, |
4 | Anlam bilgisi bazında Türk dilinin tarihi ve çağdaş metinlerini çözümler. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Bir metinde çok anlamlı, eş anlamlı(yakın anlamlı), eş gösterenli, anlam değişmesi geçirmiş kelimeleri derler, düzenler. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Anlam değişmesine uğramış, anlam olayları geçirmiş kelimeleri değerlendirir. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anlam bilimi ve dilcilik | Anlam bilimi üzerine yazılmış kaynakları araştırmak. |
2 | Anlam biliminin tarihçesi | Anlam bilimi ve tarihçesi üzerine yazılmış kaynakları araştırmak. |
3 | Kelimenin anlam çerçevesi | Kelimenin anlam çerçevesi unsurlarının ne olduğunun araştırılması. |
4 | Dil göstergesi ve özellikleri | Gösterge kavramı hakkında bilgi toplanması. |
5 | Kavram, kavram alanı ve kavramlaştırma | Kavram ve kavram alanı hakkında kaynak araştırmak. |
6 | Temel anlam, yan anlamlar; anlam belirleyiciler ve ayırıcıları | Kelimenin anlam çerçevesi unsurlarının ne olduğunun araştırılması. |
7 | Tasarımlar imgeler, duygu değeri | Anlam bilimi üzerine yazılmış kaynakları araştırmak. |
8 | Aktarmalar, benzetmeler | Anlam olayları(aktarma-benzetme) hakkında kaynak araştırmak. |
9 | ARA SINAV | Genel konu tekrarı yapmak. |
10 | Edebi sanatlar ve anlam | Edebi sanatlar ve anlam hakkında kaynak araştırmak. |
11 | Çok anlamlı, eş anlamlı, eş adlı(eş gösterenli) oluşlarına göre kelimeler | Çok anlamlı, eş anlamlı, eş adlı oluşlarına göre kelimeler hakkında kaynak araştırmak. |
12 | Gelişmeli anlam biliminde anlam daralması, genişlemesi ve başka anlama geçişler | Gelişmeli anlam bilimi hakkında kaynak araştırmak. |
13 | Sözcük ve cümle anlam bilimi | Sözcük ve cümle anlam bilimi hakkında kaynak araştırmak. |
14 | Türkçenin anlam bilimi açısından özellikleri | Türkçenin anlam bilimi açısından özellikleri hakkında kaynak araştırmak. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Aksan, Prof Dr Doğan; Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi, Engin Yay., Ank. 2007 ____________________; Her Yönüyle Dil 1,2,3; TDK, Ank. 2007 Aksan, Prof Dr Doğan; Türkçenin Gücü, Bilgi Yay., İst. 1990 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Anlamın özelliklerini ve anlam değişmesinin ne olduğunu tanımlar. | ||||||||||||||
2 | Göstergenin mahiyeti ve sahip olduğu özellikleri açıklar. | ||||||||||||||
3 | Türk dilinin tarihi ve çağdaş metinlerinden yola çıkılarak anlam bilimi özelliklerini tespit eder ve örnekler. | ||||||||||||||
4 | Anlam bilgisi bazında Türk dilinin tarihi ve çağdaş metinlerini çözümler. | ||||||||||||||
5 | Bir metinde çok anlamlı, eş anlamlı(yakın anlamlı), eş gösterenli, anlam değişmesi geçirmiş kelimeleri derler, düzenler. | ||||||||||||||
6 | Anlam değişmesine uğramış, anlam olayları geçirmiş kelimeleri değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 99 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,96 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |